088 - 120 34 00

Sitelinks binnen AdWords

Voor het adverteren binnen Google is het belangrijk dat je opvalt tussen de massa en je directe concurrenten. Dit kan op veel manieren gedaan worden en Google biedt steeds meer mogelijkheden om op te vallen. Het toevoegen van sitelinks is hiervan een voorbeeld.

Sitelinks
Een nieuwe mogelijkheid die Google aanbiedt is het inzetten van sitelinks. Dit is extra ruimte die je kan inzetten onder de gewone advertentietekst.

Zie hieronder een voorbeeld van Kleertjes.com die deze sitelinks heeft ingezet. Het gaat om de SEA advertentie, waaronder extra links zijn te vinden. Het is belangrijk te weten dat deze links alleen verschijnen als je advertentietekst op de eerste positie staat.

kleertjes - Google zoeken_1263307931837

Voordelen
Het inzetten van sitelinks biedt een aantal voordelen. Als eerst valt je advertentie tekst meer op, omdat je meer advertentieruimte in beslag neemt ten opzichte van de concurrenten. Doordat je meer ruimte beschikbaar hebt, is het ook mogelijk meer tekst te plaatsen. De normale SEA advertenties bieden een maximaal aantal karakters om je tekst in kwijt te kunnen (head= 25, line 1=35, line 2= 35, visible url= 35). Naast deze advertentieruimte kan je nu dus maximaal 10 sitelinks toevoegen van elk 35 karakters. Elke sitelink kan je een aparte landingspagina meegeven.

Hoe in te zetten?
Omdat de sitelinks alleen worden vertoond als je op positie één staat, is het veelal alleen mogelijk voor branding of longtail campagnes. Als je online producten verkoopt, zouden de sitelinks gebruikt kunnen worden om naast een branding tekst specifieke productaanbiedingen te doen. Als er op een merk wordt gezocht weet je niet naar welk product deze persoon op zoek is. Als je hierin je meest verkochte producten aanbiedt, heb je meer kans dat de advertentietekst aansluit bij de wensen van de bezoeker en dat er voor jouw merk wordt gekozen. Een ander voordeel is dat als iemand op bijvoorbeeld het merk Kleertjes.com zoekt en hij al weet dat hij op zoek is naar kleding van het merk Noppies, je deze persoon via de link direct naar de goede landingspagina kan laten leiden, waardoor de kans groter is dat iemand over gaat tot een conversie.

Naast het aanbieden van producten, is het ook mogelijk in deze sitelinks je USP’s naar voren  te brengen. Dit kan je merk versterken en meehelpen aan het opbouwen van een imago.

Resultaten
Over het algemeen kan er gezegd worden dat de CTR toeneemt bij het inzetten van sitelinks. Hieronder is een voorbeeld te vinden van de CTR van de branding campagne van Kleertjes. Hierbij is een duidelijke stijging te zien van de CTR. De CTR is een belangrijke waarde in het bepalen van de quality score en een stijging van de CTR kan er dus voor zorgen dat je minder CPC betaalt voor dezelfde positie. Naast dat je CPC zal dalen, trek je ook meer bezoek naar de website.

PAINTctr kleertjes nov 09

Als de sitelinks worden ingezet bij de branding campagne en de CTR stijgt, is het ook aanneemlijk dat de conversie ratio stijgt door het toevoegen van sitelinks. De reden hiervoor is dat door de sitelinks de branding bezoekers gerichter naar een landingspagina gestuurd kunnen worden, waardoor de conversie ratio stijgt. Zie hieronder in de grafiek dat de conversie ratio  meestijgt met de CTR.

PAINTctr en conversie jan 10

Waar in te zetten?
Het implementeren van sitelinks moet gedaan worden via de interface van Adwords, het is niet mogelijk dit via de Editor te doen. Selecteer de campagne waar je de sitelinks toe wilt voegen, ga naar de tab settings en onder het kopje networks, devices and extentions kunnen deze worden toegevoegd. Het is slim de url’s een aparte code mee te geven, zodat de resultaten ook gemeten worden in Google Analytics.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners