088 - 120 34 00

Sfeer Impressie en Buzz

Search Engine Strategies dag 1. Ondanks dat het programma al een tijd vast staat blijft het afwachten hoe een conferentie als de SES gaat uitpakken. In deze post gaan we in op hetgeen ons de eerste dag is opgevallen (Buzz) en proberen we jullie een beetje van de sfeer mee te geven.

Na de eerste dag hebben we het idee dat de conferentie nog een beetje op gang moet komen. Ondanks dat er meer dan 1000 mensen zijn is sfeer in de zalen en wandelgangen betrekkelijk rustig en afwachtend te noemen. Waarschijnlijk doordat veel bezoekers voor de eerste keer naar SES zijn gekomen. En dan te bedenken dat er al weer eenderde voorbij is. Verder zou je het publiek nieuwsgierig maar kritisch kunnen noemen. Je merkt dat mensen met hoge verwachtingen zijn gekomen, die overigens wel worden waargemaakt. Toch is het publiek ook kritisch en nemen ze niet zomaar alle informatie voor waar aan. De sprekers zijn erg optimistisch over de toekomst van search marketing, maar ook over de huidige resultaten als ROI en het belang ervan. De verwachting is dat het aandeel van SEM alleen maar toe zal nemen.

SES London

Door de internationale dimensie van de conferentie ontstaat er een vreemde dynamiek. Het programma wordt gedomineerd door de Amerikaanse agenda met sessies die gebaseerd zijn op andere SES conferenties. Desalniettemin blijkt er een sterk besef dat het er in Europa heel anders aan toe gaat en dat de Europese markt niet zomaar te vergelijken is. Hierbij valt te denken aan de taal- en landsgrenzen die de markt nog altijd sterk opdeelt in kleinere markten. Verder blijkt uit verscheidene sessies dat het zoekgedrag van de Europeanen zichtbaar verschilt van Amerikanen. Sprekers geven aan dat ontwikkelingen binnen SEM zich nu buiten de VS bevinden, zowel Europa als Azië zijn in dat opzicht toonaangevend. We hopen dat de volgende SES conferenties in Europa meer een lokaal karakter zullen krijgen.

Eerder gaf ik al aan dat nogmaals duidelijk wordt dat met search flink rekening gehouden moet worden in de nabije toekomst. Ondanks dat de markt nog volop in ontwikkeling is ontstaat er langzaam een volwassen tak van marketing. Het wordt duidelijk dat search geen bijzaak meer is maar een serieuze bron van inkomsten wordt, en dus ook in het hoger management de volle aandacht krijgt. Het lijkt erop dat deze beweging wordt gevoed doordat er over de volle breedte op conversie wordt gemeten, waardoor het belang van search verder wordt onderstreept. In de cases die vandaag zijn gepresenteerd was dan ook een verschuiving van de rol van het SEM bureau waarneembaar. Er is steeds meer plaats op het strategische niveau van de onderneming voor de input van een bureau. Daarbij valt op dat de individuele disciplines van SEO en SEA steeds meer integraal benaderd worden.

We zijn vol verwachting wat dag twee gaat brengen, we houden jullie op de hoogte.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners