088 - 120 34 00

SES Hamburg: Hoe ziet Search Engine Strategies er nu uit als SEO Specialist?

SES Hamburg zit er al weer een tijdje op. Nina Baumann, Joost de Valk en Roy Huiskes waren in Hamburg om de SES bij te wonen. Om jullie een compleet overzicht te geven wat er nu eigenlijk allemaal gebeurt op zo’n seminar, hebben we een verslag gemaakt in plaats van een vertaling van de gegeven presentaties. Als professional zul je namelijk in de sessies niet zoveel meer opsteken en moet je het vooral van het netwerken en de onderlinge discussies hebben.

Om een lang verhaal kort te maken; in welke hoedanigheid was Onetomarket op SES Hamburg aanwezig? Joost viel in voor Evert Veldhuijzen die helaas wegens ziekte moest afmelden en Nina had haar eigen presentatie over Interne en Externe link building. Roy was aanwezig voor het netwerken met enkele Duitse SEO vrienden en klanten. Op maandag zijn we laat aangekomen en hebben we maar 1 sessie bijgewoond en wel de conversie optimalisatie sessie, “Von Besucher bis zu Kaufer”  De eerste presentatie was prima, maar na de tweede presentatie daalde het niveau zo erg dat we met enkele vrienden maar besloten te gaan eten en netwerken.

Al snel was die groep erg groot en gezellig en werden we door Mediadonis en FridayNite uitgenodigd voor de webmasterradio.fm show. Na een korte wandeling met Matt McGowan, Kevin Ryan (www.searchenginestrategies.com) , Richard Zwicky (http://www.enquisite.com ) en zijn geweldig gave zoontje kwamen we uit op een loungy bovenverdieping met dakterras waar de lancering was van het nieuwe Analytics bedrijf van Timo en Lennart, (http://www.trakken.de) (2 oud Googlers). Daar hebben we erg leuke gesprekken gehad met een hapje en drankje over SES, de toekomst van Search, Universal Search, Conversies optimalisatie, de laatste black hat trucs en wie de gaafste karakters van de HBO serie Rome zijn…

Tegen acht uur op weg naar Bar Rossi waar Axel Springer een groot feest gaf met erg lekker fingerfood en waar alle sprekers en bekende SEO’s waren uitgenodigd en ook zeker graag kwamen opdraven. Daar sprak ik Mark en Menno van Firstfocus. Aanwezig op de perspas van Dutchcowboys, samen met Bas van den Beld (www.nettraject.nl), zorgen zij voor een uitstekend inhoudelijke verslag van de sessies op DutchCowboys:

http://www.dutchcowboys.nl/search/14191
http://www.dutchcowboys.nl/events/14211
http://www.dutchcowboys.nl/events/14220
http://www.dutchcowboys.nl/events/14213

We hadden een erg leuke discussies over SEO all over the world, Universal Search, business modellen voor SEO en de prima kwaliteit van de hapjes! Daarna bedtijd want morgen moest er ook nog gesproken worden!

Na ‘s morgens eerst te hebben ontbeten in het hotel snel terug naar de sessies. Er bleken evenveel mensen buiten de sessies te zijn die ook erg leuke verhalen, meningen en tests gedaan hebben dat ik zelf niet ben toegekomen om ook maar een sessie te volgen tot de sessie van Nina, Ralf (Fantomaster), Marcus (Mediadonis) en Thomas Promni. Supersessie, goede presentatoren, goede grappen, dappere uitspraken van befaamde black hat en onze eigen Nina die een goed verhaal afstak en dapper als enige white hat overeind bleef in al het black hat en spam geweld. Naast ons zat overigens Stefanie, head of search quality Google Germany, die druk bezig was met aantekeningen maken…

Een kort overzicht van wat er in die sessie besproken is:
Thomas Promni waarschuwde voor paid links en de beste oplossing hiervoor was om ervoor te zorgen dat ze er niet uitzagen als Paid Links.

Marcus had een andere aanpak om het Paid links probleem op te lossen, namelijk geen links meer kopen. Koop gewoon websites. Hij gaf enkele waardevolle tips hoe je oude domeinen kunt vinden en een leuke case over hoe hij voor 50 euro een website kocht uit 1995 van een vrouw die zich afvroeg of haar site eigenlijk nog wel wat waard was…
Ralf had het over 25 miljoen pagina’s genereren welke leesbaar zijn. Ze zullen geen Pullitzer prijs winnen, maar zijn leesbaar en hebben contextuele content waaruit je je backlink profiel kunt opbouwen. Deze 25 miljoen pagina’s hebben onderling maximaal 34% overlap en 14% overlap met het master artikel dat wordt gebruikt om de 25 miljoen pagina’s te genereren.

Ralf gaf zelf ook aan dat Google geen indexatie machine is, maar een grote data-mining organisatie. Ralf heeft dan ook een achtergrond in de hogere wiskunde en wilde ons de rest van de wiskunde besparen. Gelukkig!
Nina ging in haar verhaal in op de veel besproken onderwerpen siloing en pagerank sculpting en dat was ook te merken. Veel vragen en slimme opmerkingen. Nina’s verhaal werd dan ook door het hele panel ondersteund.

Een goede informatie architectuur gaat altijd boven PageRank sculpting.

PageRank sculpting is de laatste 1% a 2% van je optimalisatie campagne en zoals Thomas Promni terecht opmerkte: Er is bij 99% van de SEO’s die over PageRank sculpting spreekt nog genoeg ander werk te doen. Al met al een erg leuke sessie met prima informatie voor iedereen die aanwezig was.

Daarna de inval sessie van Joost. Het was goed merkbaar dat het de laatste sessie van de tweede dag was en het animo was stukken minder als in de sessie van Nina. Echter waren het twee erg leuke cases die werden gepresenteerd. Joost sprak over KLM en haar nieuwe SEO aanpak die net gelanceerd was en Andy Atkins-Krüger, Managing Director van WebCertain Europe Ltd sprak over allerlei zaken waar hij tegenaan was gelopen bij het optimaliseren van een ander vliegmaatschappij en hoe hij dit had opgelost. Vergelijkbaar met KLM en duidelijk inhoudelijk sterk. Daarna was het een kwestie van in de auto springen en naar huis, want de volgende dag stond bij iedereen weer vol met klantafspraken!

Auteur: Roy HuiskesÂ

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners