088 - 120 34 00

SES 2010, Zoekmachineoptimalisatie en Linkbuilding

Op woensdag 17 maart heb ik de Search Engine Strategies 2010 in Amsterdam bezocht. Vooraf heb ik de keuze gemaakt om twee workshops te bezoeken:

  • Integratie zoekmachinemarketing in de marketingmix, door Wolter Tjeenk Willink.
  • Linkbuilding voor een optimaal resultaat, door Peter van de Graaf.

Integratie zoekmachinemarketing in de marketingmix

Een prima workshop met een goede toelichting van de spreker. Wat me zeker aansprak was de discussie over het toekennen van een conversie aan het juiste kanaal. Binnen de salesfunnel zijn  vaak meerdere kanalen betrokken bij een conversie.

Een voorbeeld: een bezoeker klikt op een advertentie in Google nadat hij heeft gezocht op een generiek keyword, bijvoorbeeld ‘vliegtickets’. Hij brengt een bezoek aan de site en onthoudt het merk. Een week later typt hij het merk in het zoekvenster van Google, bezoekt de site via een organisch resultaat en maakt een conversie. Hoewel deze conversie vaak toegekend wordt aan het laatste kanaal is dat niet terecht. In dit geval zijn er twee kanalen bij de conversie betrokken: SEA en SEO. Dit is niet altijd goed te meten, daarnaast moet de waarde van de conversie over de twee kanalen verdeeld worden. Wat heeft nu het meest bijgedragen aan de conversie? Het generieke keyword of het merk? Het wordt nog ingewikkelder indien er bijvoorbeeld vier verschillende kanalen bij een conversie zijn betrokken: Display ad, SEO, SEA en Affiliate.

De boodschap die de spreker mee wilde geven, is dat generieke termen in je SEA campagne niet alleen beoordeeld moeten worden op CPA. Je kunt de waarde van een generiek keyword beter toetsen aan bijvoorbeeld bounce rates, time spent on site en page depth. Anders mis je veel interessante traffic aan de bovenkant van de salesfunnel.

Linkbuilding voor een optimaal resultaat

Wederom goede informatie die direct toepasbaar is in de praktijk. Linkbuilding wordt steeds belangrijker nu veel online partijen de on-site optimalisatie prima op orde hebben. Linkbuilding is echter oneindig. Je kunt altijd meer backlinks verzamelen om je huidige rankings te versterken of te verbeteren. Belangrijk is dat te doen volgens een strategisch plan: een linkbuildstrategie. In het wilde weg webmasters aanschrijven is vooral tijdrovend en weinig effectief. Slechts vijf procent gaat over tot het plaatsen van een link.

Een belangrijke boodschap is dat je steeds creatiever moet worden om je doel te bereiken. Iedereen is immers op jacht naar goede backlinks van autoriteiten.

Een handige tip is om in Google Webmastertools te kijken wie er naar jou linken en met welke anchortekst (linktekst). Daar is vaak al veel winst te behalen door webmasters te vragen de linktekst aan te passen.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners