088 - 120 34 00

SEO in de travelbranche

Het aantal geboekte vakanties voor de zomer van 2009 blijft ten opzichte van 2008 18% [1] achter.  De intentie om een zomervakantie te boeken is bij de mensen echter wel aanwezig [1]. Het aantal vakanties geboekt via het internet lijkt echter ieder jaar weer verder te stijgen, dit mede omdat 76% van alle travel gerelateerde aankoopinformatie online te vinden is. Dit jaar zijn 65% [2] van alle vakanties geboekt via het internet. Om de grote hoeveelheid (ruim een miljoen, en dat ieder jaar weer opnieuw) potentiële klanten te bereiken moet je travel shop wel te vinden zijn, het liefst hoog op de eerste pagina.
Maar is dit nog wel realistisch? SEO heeft de travel branche al lang bereikt en er zijn al veel “geoptimaliseerde” resultaten terug te vinden.

Hoe doen de grote traditionele reisbureaus dit, zijn ze al ingestapt in de SEO-boot en hebben ze dit ook gesignaleerd of houden ze vast aan hun traditionele vaste verkooppunten in de vorm van de fysieke reisbureaus?

Site review

Om dit te onderzoeken analyseer ik drie van de grotere Nederlandse reisbureau websites om te kijken wat zij al aan SEO hebben gedaan en waar de zwakke punten liggen. Zijn er nog optimalisaties mogelijk, of SEO al zover tot deze branche doorgedrongen dat het lastig wordt om op de juiste keywords mee te doen op de eerste pagina?

De sites die ik hier ga behandelen zijn:

Al deze bureaus hebben hun sporen in de traditionele markt al verdiend en zijn sinds het ontstaan van de mogelijkheid om via internet reizen te boeken actief met een eigen webwinkel. Allen bieden zij globaal dezelfde mogelijkheden: een groot aanbod om verschillende typen vakanties over de hele wereld te boeken.
In deze site review bekijk in de optimalisatie op het keyword “autovakantie”, veel mensen lijken hier dit jaar namelijk voor te kiezen om kosten te besparen. Ook worden vakantie in eigenland gestimuleerd vanuit de overheid [3]. Een ander belangrijk punt is dat alle sites een apart deel voor autovakanties op hun websites hebben.  Ik heb bewust niet voor autovakanties gekozen, hier is minder verkeer op en daardoor minder interessant om op te optimaliseren.

Globe reisburo

Globereisburo.nl is niet terug te vinden op de eerste tien pagina’s als er wordt gezocht op autovakantie. Specifiek zoeken op het domein en autovakantie levert wel resultaten op, dus de autovakantie pagina’s zijn wel opgenomen in de index, alleen door Google niet belangrijk genoeg bevonden om deze ook in de top te laten zien.

Techniek

Globe reisburo maakt veel gebruik van JavaScript om de gebruiker door de site te leiden, hier zit gelijk ook het probleem: voor de gebruiker werkt dit goed zolang zij JavaScript aan hebben staan. De zoekmachines hebben hier een probleem mee, zij hebben geen ondersteuning voor Javascript waardoor deze links voor hen doodlopende wegen zijn: de content er achter zal nooit geïndexeerd worden en daardoor ook niet terug te vinden zijn in de zoekmachines. JavaScript zien we vooral terug in de menustructuur, Globe lijkt dit op te willen lossen door losse, zoekmachine vriendelijke links, in de pagina zelf te gebruiken. Hierdoor worden de eerste accommodaties geïndexeerd, maar de paginering maakt weer gebruik van JavaScript. Van alle aangeboden autovakantie locaties zullen hierdoor slechts vijf resultaten bekend zijn, helaas ook met zeer beperkte informatie.

Ook maakt Globe helaas geen gebruik van gebruikersvriendelijke (en daardoor ook zoekmachinevriendelijk) links.

Door deze punten kan relevantie op zoektermen niet worden bepaald, wat gelijk verklaart waarom Globe reisburo op dit globale keyword niet terug te vinden is. Zelfs een exacte match met accommodatie, autovakantie en “globe reisburo” als keywords geeft geen direct resultaat en daardoor ook niet de mogelijkheid om direct te boeken.

Inhoud en structuur

“Content is koning” is een vaak gehoorde kreet binnen het SEO-landschap. Zonder goede content:

  • Geen natuurlijke links van andere websites die jou content interessant vinden
  • Geen relevantie op deze content in de zoekmachine index
  • Geen terugkerende bezoekers (een website zonder relevante content is niet interessant en zal nooit top of mind worden laat staan bookmark waardig)

Doordat Globe reisburo problemen heeft met indexatie is de belangrijke content ook niet bereikbaar en zelfs niet beschikbaar. De aangeboden informatie die wel geïndexeerd is is summier.

Populariteit

Op internet is Globe redelijk populair (~3000 backlinks), helaas staat dit in schril contrast met de populariteit van andere spelers in deze branche. Zoals eerder al aangegeven linken andere websites sneller naar goede en relevante content. Globereisbureau.nl krijgt echter ook backlinks, deze hadden ook bij kunnen dragen aan algehele de populariteit van Globereisburo.nl. Doordat er hier ook geen spraken is van een nette redirect neemt de zoekmachine de linkwaarde niet mee. Ook www.globereisbureau.nl is net als www.globereisburo.nl met alle content beschikbaar, zonder canonical link attribute, en dus gezien vanuit zoekmachine oogpunt duplicate content.

D-reizen

Ook D-reizen.nl is niet terug te vinden op autovakantie, een exacte zoekopdracht levert hier echter wel resultaat op: pagina’s zijn dus wel indexeerbaar en mogelijk terug te vinden.

Techniek

Na door te klikken op het gepresenteerde resultaat komen we op een losstaande pagina terecht, een pagina die op de originele site onderdeel uitmaakt van een frameset. Hierdoor ontbreekt er navigatie en zit de gebruiker vast in de selectie die voor hem is gemaakt, hier vandaan weg navigeren is niet mogelijk. Dit is gelijk een goed voorbeeld waarom frames vermeden moeten worden: zoekmachines indexeren losse pagina’s. Andere vaak niet al te nette oplossingen zijn nodig om de gebruiker terug te krijgen in de frameset waarin de pagina hoorde te staan.  Tevens kunnen gebruikers een geselecteerde pagina niet bookmarken, alleen de hoofdpagina.

De losse pagina’s maken wel gedeeltelijk gebruik van beschrijvende elementen, waardoor de zoekmachine hier wel waarde aan kan geven. Wel zijn de pagina’s erg vervuild met inline JavaScript en CSS.

Ook D-reizen maakt voor de navigatie te vaak gebruik van JavaScript. Dit moet er voor de gebruiker voor zorgen dat meerdere frames de juiste content krijgen, maar maakt het voor zoekmachines onmogelijk om de site op een nette en structurele manier te indexeren. Een nette sitestructuur (een boom met vertakkingen) is op een makkelijke en goede manier door de zoekmachines te volgen en te indexeren.

Inhoud en structuur

Het lijkt of er niet voor een eenduidige link- en sitestructuur is gekozen, waardoor de links vaak verwarrend en niet omschrijvend zijn.

Via de volgende link, http://www.d-reizen.nl/hotel/milaan.php
, die volgens de link hotels in Milaan zou moeten tonen (wat deze ook doet) komen we na door te klikken terecht op http://www.booking.com/hotel/it/gtexecutive.html?aid=200187 , waar volgens de link hotels van it (Italië?) worden getoond. Op de pagina is echter een accommodatie (hotel) in een plaats (Milaan) van een land (Italië) te vinden. Ook is dit een externe link, waardoor waarde wordt weggelekt en de content van d-reizen.nl als minder relevant wordt gezien. De link omschrijft de content niet, waardoor het voor gebruikers en de zoekmachine al minder relevant is dan bijvoorbeeld http://www.d-reizen.nl/hotels/italie/milaan/atahotel-executive/

Populariteit op het internet

Dat D-reizen een grote speler en erg populair is blijkt als we kijken naar de backlinks: ~11000 wat al bijna een factor 4 meer is dan Globe heeft. Dit is mijn inziens terug te leiden naar de omvang van D-reizen, ruim 170 vestigingen in heel Nederland en niet direct te relateren aan een betere site waar sneller naar gelinkt wordt. Ook zijn andere websites eerder geneigd om een grote speler bij een artikel te betrekken (zie dit artikel) dan een kleinere.

Arke

De eerste site die terug te vinden is op het keyword, op de tweede pagina als vierde resultaat. Er valt ook voor Arke.nl nog winst te behalen, een notering op de eerste pagina ligt binnen handbereik?

Techniek

Een kleine verademing na het reviewen van de vorige websites, arke.nl is makkelijker indexeerbaar, ze gebruiken veel normale links die door de zoekmachine gevolgd kunnen worden. Met name voor het kleiner maken van een gevonden resultaat maakt Arke.nl gebruik van JavaScript, mijn inziens niet erg schadelijk voor indexatie, wel heeft Arke.nl hier een punt om aan te werken.
Arke.nl is ook de eerste die gebruikmaakt van breadcrumbs, wat voor de zoekmachine een mooie extra optie is om de sitestructuur in kaart te brengen. De tweede breadcrumb trail is hier echter overbodig, vooral als deze links ook nog volgbaar zijn.

Qua semantiek en het gebruik van plaatjes zonder alt en title voor omschrijvingen kan een flinke optimalisatie plaats vinden. Samen met de interne linkstructuur en de sitestructuur kan dit voor Arke.nl wel de stap zijn naar de eerste pagina op veel zoekwoorden.

Inhoud

Arke.nl biedt voor zowel land, streek, plaats en accommodatie veel aanvullende informatie. Informatie die handig is om te bookmarken en wat per gebied goed als linkbait kan functioneren. Ook zijn deze pagina’s van uit semantisch oogpunt netter opgezet dan de overige pagina.

Populariteit op het internet

Arke.nl is van de gereviewde sites met ruim 40000 backlinks de meest populaire. Wat direct terug te koppelen valt aan de inhoud. De concurrent op de eerste positie (vacanceselect.nl) heeft ~14000 backlinks, de nummer twee (kras.nl) heeft momenteel ~82000 backlinks, meer dan het dubbele.

Conclusie

Veel grote spelers op de reismarkt hebben nog een lange weg te gaan naar een optimale website voor de zoekmachine én de gebruiker. Frames, JavaScript menu’s, vreemde sitestructuren en URL opbouw zijn nog steeds aan de orde van de dag.

Vooral voor Globe en D-Reizen is er nog een lange weg van optimalisatie te gaan, al zal een compleet nieuwe website hier waarschijnlijk een kortere weg zijn.

Op het gebied van autovakanties valt er nog erg veel winst te behalen en zijn de hogere organische posities binnen handbereik, ook voor de andere spelers die willen meedingen naar de zoekende gebruikers.

Tot slot

Deze review is verre van compleet en is bedoelt om een indruk te geven van een aantal grote spelers in de online reisbranche. Ook kan ik aan de hand van deze scan geen conclusie verbinden aan de complete indexatie en prestatie in de zoekmachines van de gereviewde website’s.

Bronnen en gereviewde site’s:

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners