088 - 120 34 00

SEO copywriting voor doe-het-zelvers

Geen tijd of geld om uw site volledig te optimaliseren? Wilt u zelf alvast de basics uitvoeren? Dat kan!

Ook mensen zonder technische kennis kunnen websites optimaliseren. Althans, gedeeltelijk. Dat geldt vooral voor de teksten op uw website.

De bedoeling van dit artikel is om u zelf alvast aan het werk te zetten met de BESTAANDE teksten van uw website. Laten we beginnen.

Onetomarket’s cursus SEO copywriting voor doe-het-zelvers stappenplan:

  1. keyword/keyphrase research
  2. keyphrases toekennen aan pagina’s op uw website
  3. controleer of bestaande pagina’s handelen over dit keyword
  4. keywords toevoegen aan titles en teksten

Wat kunt u zelf doen? Stap 1: keyword/keyphrase research

Alle begin is moeilijk. Het moeilijkste advies dat we hier geven, is dat u eerst moet onderzoeken welke keywords belangrijk zijn voor uw site.

Voor alle duidelijkheid: een keyword is een woord of combinatie van woorden (dit laatste noemen we een keyphrase) waarvan u wilt dat uw website op de #1 positie in Google staat. Als u kantoorbenodigdheden verkoopt op uw website, dan zijn woorden als ‘kantoormeubelen’, ‘bureaustoel’ en ‘zwarte bureaustoel kopen’ waarschijnlijk belangrijke keywords voor u. In dit artikel gebruiken we ‘keywords’ en ‘keyphrases’ door elkaar.

Tip: een verdere inleiding in keyword research vindt u in ons ‘handboek SEO’, hoofdstuk 3

Keyword research bestaat ruwweg uit vijf fasen:

  1. verzamelen van sleutelwoorden
  2. ordenen/categoriseren van deze woorden
  3. uitbreiden met varianten
  4. irrelevante woorden eruit filteren
  5. een rangorde aanbrengen: welke zijn het belangrijkst

Fase a:
Dit is een eitje. Laat even de opzet van uw eigen website waar deze is en begin compleet blanco. Stel: u zou een boek moeten schrijven over hetzelfde onderwerp als uw website. Welke onderwerpen komen dan aan bod? U hoeft niet alles zelf te verzinnen. Kijk op uw site welke woorden al gebruikt worden. Sla er eens een synoniemenwoordenboek op na. Kijk in Google en bij concurrerende websites, etc. U heeft in no-time een grote lijst woorden gevonden!

Fase b:
Hier worden de woorden geordend. Om bij de metafoor van een boek te blijven: maak een hoofdstukindeling. Denk aan subonderwerpen, paragrafen, bijlagen, etc. Denk hierbij niet alleen aan de inhoud van uw website, maar ook – en dit is heel belangrijk – aan wat mensen op uw site kunnen doen: kopen? Vergelijken? Bestellen? Informatie verzamelen? Muziek luisteren? Reageren?

Fase c:
Vervolgens gaat u de bestaande, geordende keywordlijsten aanvullen met varianten van de gevonden keywords. Denk aan meervoud en enkelvoud, synoniemen en verwante termen, etc. In deze fase kunt u ook gebruik maken van gegevens uit uw eigen website statistieken (op welke woorden wordt u al gevonden), eventueel logs van de interne zoekmachine van uw website, de best converterende woorden van uw Adwords advertenties, etc. Er zijn ook verschillende tools die keywords voor u genereren. Deze zijn echter meestal gericht op het Engels en leveren extra werk op bij fase d.

Fase d:
Een grote lijst woorden is leuk, maar het is niet mogelijk om AL deze woorden in uw website te verwerken. U moet kiezen. Kies eerst welke woorden werkelijk relevant zijn voor uw website. Dat weet u. U kent immers uw eigen onderwerp.

Fase e:
Kies vervolgens welke woorden het belangrijkst zijn. Dit is een combinatie van gezond verstand en actuele data die u (bijvoorbeeld) uit de volgende bronnen haalt:

  1. Google Traffic Estimator keyword tool
  2. Google insights for search: hier vergelijk je bijvoorbeeld of er vaker gezocht wordt naar ‘vliegtickets’ of ‘vliegticket’
  3. Google zelf: tik uw woord in kijk naar de concurrentie? Is deze hevig? Misschien te hevig? Moet u misschien toch voor het één na beste woord gaan?

Let op dat u geen keywords uitzoekt die niemand gebruikt. Het is niet alleen een wassen neus, maar ook zonde van de moeite als u #1 staat in Google op de term flapperbokkerkapodasterdingiets. Maar gebruik ook niet te grote, algemene keywords. Is ‘hypotheek’ werkelijk de beste keus? Heeft u de concurrentie gezien? Onthoud dat alle posities in Google na nummer #10 niet tot nauwelijks bestaan.

Stap 2: keywords toekennen aan pagina’s op uw website

Maak een visuele weergave van uw website, bijvoorbeeld in Microsoft Excel. Iedere pagina begint op een nieuwe rij. Een niveau in de site correspondeert met een kolom in Excel. Stel, op uw website verkoopt u kantoorbenodigdheden. Een mogelijke website-structuur ziet er dan als volgt uit:

Nu bepaalt u per pagina op welke keywords deze pagina gericht is. Met andere woorden: welke pagina van uw website moet bovenaan staan in Google als een zoeker welk belangrijk keyword intikt? De pagina ‘kantoor tafels’ richt zich op woorden als: kantoor tafel, kantoortafel, kantoortafels, tafel kantoor, tafels kantoor, etc.

Daarnaast moet u duidelijk maken wat mensen op deze pagina kunnen doen. Vinden ze hier wetenschappelijke achtergrondinformatie over kantoortafels? Of kunnen ze het bij u kopen/ laten maken / vergelijken / te koop aanbieden / verven?

Als u kantoor benodigdheden verkoopt, dan zou een goede keyphrase voor deze pagina zijn: ‘kantoor tafel kopen’. Of is ‘kantoortafel kopen’ beter? Of verkoopt u alles in bulk? Dan is ‘kantoortafels bestellen’ wellicht een goede keuze. De keuze tussen ‘kantoor tafel’ en ‘kantoortafel’ of ‘kantoortafels’ had u overigens al bij fase 5 van de keyword review moeten maken.

Doe dit dus per pagina.

Stap 3: controleer of bestaande pagina’s handelen over dit keyword

U weet nu welk keyphrase(s) bij welke pagina van uw website hoort (horen). Controleer nu per pagina of het belangrijkste keyword op die pagina’s überhaupt voorkomt! U zult er versteld van staan hoe weinig dit het geval is!

Controleer of de belangrijkste keyphrase tenminste 1x voorkomt in:

  • de meta-title van de pagina
  • de meta-description van de pagina
  • de <h1> tag van de pagina
  • een <h2> tag van de pagina

En zeker 3x voorkomt in de bodytekst.

Stap 4: just do it

Als het antwoord op één van de vragen bij stap 3 ‘nee’ is, dan zorgt u ervoor dat dat verandert.

Vervolgstappen

Stel nu dat u de voorgaande stappen hebt uitgevoerd voor alle pagina’s van uw website. Dan zijn er uiteraard genoeg andere zaken die u kunt ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan:

  1. nieuwe pagina’s aan uw website toevoegen: als u een goede keyword review heeft gemaakt bij fase 1.a en fase 1.b , dan heeft u ongetwijfeld nieuwe onderwerpen gevonden. Als u het kunt bedenken, zijn er zeker mensen die ernaar zoeken…
  2. het verbeteren van uw meta-titles, meta-descriptions en bodyteksten (links naar searchwritten).

Bent u hier klaar mee en wilt u toch verdergaan met de optimalisatie van uw website? Neem dan contact op met Onetomarket.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners