088 - 120 34 00

SEO, conversie en langetermijnvisie

Veel bedrijven zouden zichzelf de volgende vraag moeten stellen voor ze aan de gang gaan met SEO en/of conversie optimalisatie: Willen we een sterk merk gaan bouwen dat op de lange termijn de (online) voordelen van branding met zich mee draagt? Als het antwoord hierop “ja” is, dan zal dit grote invloed hebben op je online en daarbij komende SEO strategie.

Keuze: Domeinnaam of branding?

Een vaak gemaakte beslissing binnen de SEO wereld is om voor een domeinnaam te gaan met het focuskeyword voor in de naam. Zo zou je als schoenenwinkel schoenenwinkel.nl of als deze vrij of te koop is schoenen.nl willen hebben. Hierbij wordt deze keuze altijd gemaakt vanuit SEO standpunt. Het is echter belangrijk om ook rekening te houden met de lange termijn voordelen die een goed gekozen branding naam met zich mee brengt.

Exacte domeinnaam: makkelijker verkeer

De voordelen van een exact match op de domeinnaam zijn vooral aan de start van een SEO traject te merken:

  • Backlinks hebben het focuskeyword meestal al in de linktekst staan
  • Waarde van de domeinnaam is voor Google al groter dan die van een branding naam (aangezien deze nog niet relevant is op bepaalde keywords)
  • Sneller relevant verkeer vanuit organische resultaten
  • Makkelijk te communiceren

Door deze voordelen kan er op relatief korte termijn makkelijker verkeer uit de organische resultaten van Google komen. Een match op domeinnaam (bijvoorbeeld: http://servies.nl/) wordt door Google als merk beschouwd en krijgt daarom meer waarde dan een branding domeinnaam. Echter heeft de laatstgenoemde ook voordelen.

Branding: lange termijn voordelen

Een naam gekozen vanuit een sterk te positioneren nieuw merk heeft op lange termijn grote voordelen:

  • Herkenning bij de consument
  • Onderscheidend ten opzichte van de concurrentie
  • Keuzegedrag consument
  • Retentie klanten
  • Meer conversies
  • Merknaambescherming in  Google Adwords
Branding

branding

Echter zal hier een goede branding campagne aan vooraf moeten gaan om alle voordelen die hierboven genoemd worden ook daadwerkelijk te ervaren.

SEO technisch zal er ook meer werk moeten worden verricht om de voordelen die een specifiek SEO domein heeft te overbruggen. De tekst van de backlinks bevat bij de eerste backlinks ook niet de juiste woorden en zullen hun relevantie puur moeten krijgen van de omliggende teksten. Om na de livegang van de nieuwe website ook meteen verkeer en conversies binnen te halen, zal Google direct duidelijk gemaakt moeten worden waar de website over gaat. Een goede start door dit met teksten, sitestructuur, plaatjes en video duidelijk te maken is een vereiste.

Conversie

Op lange termijn zullen alle voordelen die een sterk merk met zich meebrengen tot uiting komen. Mensen zullen bekend en vooral vertrouwd raken met je merk, waardoor ze makkelijker overgaan tot een conversie.

Conversie technisch is het op lange termijn dus interessant om te proberen een merk op te bouwen, vergeet echter niet dat dit veel geld kost.

Exact domain branding?

Op zoek naar de juiste strategie

Een snelle gedachte brengt je natuurlijk op het idee om een branding campagne te starten voor je exact match domain. Echter is dit lastiger dan gedacht. Consumenten zullen het woord “schoenen” altijd met het loopgereedschap aan je voeten associëren en niet met het merk dat je probeert op te bouwen voor schoenen.nl. De voordelen van een sterk merk zullen hierdoor moeilijker door te trekken zijn naar je mooie SEO domeinnaam. Natuurlijk zijn er hier uitzonderingen op, merken die dit toch proberen. Maar noem eens een product op waarbij je niet meer aan het product zelf denkt, maar aan het merk? Uitzonderingen andersom, waar de branding is doorgeslagen naar een synoniem voor het product,  zijn er zat: Luxaflex, duct tape, 7-Up, iPod en natuurlijk Google. Echter is dit ook niet iets wat je als merk wilt bereiken: wanneer de naam van een merk in het normale taalgebruik gelijk wordt aan een dienst of product, vervalt het recht op het merk. Google had dit al vroeg door en ondernam hier voor in 2006 al de nodige stappen.

Echter ken ik geen producten die ik nu puur als merk zie, wellicht dat jullie hier een voorbeeld van hebben?

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners