088 - 120 34 00

SEMSEO Hannover 2009

Op 15 mei is dit jaar voor de 5e keer de Abakus SEMSEO konferenz georganiseerd door Alan Webb. Roy Huiskes en Evert Veldhuizen waren hier en hebben verslag uit gebracht. Deze conferentie staat goed aangeschreven omdat het inhoudelijk een relatief sterke conferentie is en een geweldige borrel naderhand is en hele goede netwerk mogelijkheden zijn. Wat opviel dit jaar is dat er geen WIFI beschikbaar was en er grote interesse was van adverteerders en webmasters van kleinere ondernemingen. Inhoudelijk was het vooral gericht op Link building en Universal Search.

SEO Next – How to handle SEO with Universal Search

Google News

Marcus Tober verteld over wat belangrijk is voor opname in Google News. Hij wijst erop dat het structuren van je content een van de belangrijkste optimalisatie slagen om te maken is. Gebruik van Kop, samenvating, paragrafen en afsluiting om zo een gestructureerd artikel te krijgen dat duidelijk kwaliteit uitstraalt. Voor opname is het nodig om in de URL een uniek ID op te nemen bestaande uit nummers. Dit zou bijv. goed een unix timestamp kunnen zijn. Vanwege zijn achtergrond ( SEOmetrie, dat tegenwoordig SearchMetrics GMBH heet, laat hij vooral veel grafieken zien.

In duitsland zie je dat Bild.de de nummer 1 is met 8% en gevolgd door de Suddeutsche. Andere rankingfactoren zijn niet veel anders als het gewone algoritme, denk hierbij aan relevantie, autoriteit, inkomende links en meest uitgebreide artikel. Erg veel leuke grafieken, waar ik graag de presentatie van laat zien als deze te downloaden zijn.

Twee vragen die scherpgesteld zijn, maar waarvan het antwoord zo goed als onverstaanbaar blijft zijn ongeveer:

  • Hoeveel procent van de grote nieuwspublishers je moet herschrijven/omschrijven om opgenomen te worden in Google News?
  • Hoe lang blijft een nieuwsresultaat een een nieuwsresultaat?

Google Blogsearch

Marcus start met een voorbeeld over de de varkensgriep en het verschil met Google News, het blog artikel heeft een langere levensduur omdat het een artikel is dat uit de piek in ‘buzz’ is genomen, terwijl in News Search het laatste artikel ongeveer een uur uit is en bovenaan staat. Blogsearch blijft dus langer goed ranken boven News Search. Daar moet je dus ook gebruik van maken door te bloggen, want hierdoor krijg je op bepaalde termen sneller een goede waardering, zeker als het matcht met de zoekintentie van de gebruiker.

Google Product Search (Google Base)

Google Product Search is te onderscheiden in 2 soorten. In de blended search en in Google Product Search als de vertical. Natuurlijk is het organische resultaat veel belangrijker, omdat hier een grotere verkeerstroom op zit.

Even een paar cijfers: 17% is Universal, 48% daarvan is productsearch. grofweg is 8% van de resultaten dus al een Product vertoning. Maar hoe kom je daar dan in?

Je krijgt een hogere ranking door zoveel mogelijk relevante attributen aan je feed toe te voegen, verder is de prijs heel belangrijk, niet alleen om de ranking, maar vooral ook voor de CTR. Laagste prijs heeft natuurlijk ook een hogere CTR tot gevolg.

Voorbeelden van attributen: PZN, Materiaal, Form, Norm, Serienummer, Prijs, maar ook samenvatting. Kortom zoveel mogelijk karaktereingeschappen, want Google wil graag het meest relevante en uitgebreide resultaat tonen, omdat ze hiermee de gebruikerservaring verbeterd.

  • Aanname: alleen prijs is belangrijk.
  • Problemen: foutmeldingen zijn onduidelijk, vreemde tekens in de feed zorgen vaak voor grote problemen, case sensitive productnamen en wijzigingen hierin worden vaak niet goed opgepakt.
  • Tip voor affiliates: je kunt de productfeed er niet zo maar inzetten, hier moet je slim mee omgaan als je dit wilt. Precies uitgelegd word het niet, zoals op de SEOCampixx wel gebeurde, maar ik vermoed dat je met redirects / clickouts / linkout erg ver kunt komen


Vraag:
hoelang blijf je in de top3 staan?
Google zegt dat je er 2x per week geactualiseerd wordt, maar je kunt dagelijks aanhouden als je veel en vaak je feed ververst. Echt een concreet verstaanbaar antwoord op de vraag wordt niet gegeven door Jens Tonmier. Jammer.

Google Video

3x zo’n hoge CTR op video boven textresultaten. Gebruik een video XML sitemap. De URL is belangrijk en alleen daarmee kun je al goede resultaten halen. Google Video zit zwaar in de testfase, ze hebben veel bugs en onverklaarbare zaken. Veel video sites worden nu wakker en gebruiken blended search nu dan ook om meer verkeer te trekken naar hun websites. Ook sites zonder video kunnen zo’n resultaat krijgen, google kijkt niet meer of er video op de pagina’s is, als je een keer gewhitelist wordt. Manier van ranking is zelfde als organisch, alleen extra parameter zijn de duur van video en de tags in de sitemap.

Q&A over Universal Search

Jens Fauldrath geeft antwoorden op de vragen. Eerste vraag is of Google Universal Search wel goed is. Omdat T-online de tweede grootste zoekmachine is die de resultaten van Google weergeeft, waarin geen blended search gemist wordt. Door deze data naast de Google data te leggen en de zoekvragen te analyseren. HIj zegt ook dat de gewone gebruiker de interfaces niet zo goed begrijpt als dat SEO’s en veel zoekmachines denken. Daarom gebruikt Google ook die Universal Search.

Jens geeft aan dat de Local / Maps optie heel erg sterk functioneert. Dit kan ik vanuit Onetomarket ook onderbouwen, en binnenkort ook met enkele leuke cases als het goed is.

Het gebruik van review sterren in de Google resultaten maakt volgen Jens nog niets uit, mensen begrijpen nog niet hoe en wat met de zoekresultaten. Ze hebben heel veel A/B testen gedaan en heel veel geleerd over foute aannames en hypothesen en ze weten precies wat niet werkt, en als opmerking plaats hij hierbij: eigenlijk alles wat een marketeer bedenkt…

Dit was een overzicht van de eerste sessie, welke in mijn ogen, samen met de site clinics de beste sessie was. Misschien dat ik de site clinic nog ga uitschrijven, maar eerlijk gezegd ben ik van mening dat zo’n sessie alleen echt waardevol is als je er bij bent geweest.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners