088 - 120 34 00

Search – Van clicks via conversies naar database marketing

Zoekmachinemarketing bestaat inmiddels al weer een jaar of 15. Uiteraard heeft er veel ontwikkeling plaatsgevonden in deze markt die nog steeds elk jaar met dubbele cijfers groeit. Binnen de markt merken we dat de visie op een search campagne in 1 van onderstaande 3 fases zit. We kiezen hier bewust voor het woord ‘fase’, omdat het opeenvolgende visies zijn.

Fase 1: clicks

Allereerst komen we sporadisch nog adverteerders tegen die focussen op nummer 1 rankings voor een klein groepje door hun geselecteerde zoekwoorden. Dat deze keywords converteren is een aanname die zij maken die echter niet altijd bevestigd wordt in de praktijk. Een gemiddelde kwaliteitsverkoper van tuinmeubelen zal veel verkeer krijgen als gevolg van een hoge positie op het zoekwoord “tuinmeubelen”, maar de verkopen zullen eerder plaatsvinden op specifiekere zoektermen als “Hartman Da Vinci tuinset” of “Bellagio Bistro Stone tafel”. Focussen op het algemene woord “tuinmeubelen” heeft dan ook niet zoveel waarde.

Fase 2: conversies

De tweede groep beseft het belang van conversie en vindt vanuit de long tail theorie het ranken op specifiekere keywords ook zeker belangrijk. Deze groep heeft de laatste jaren veel aandacht gekregen. Niet alleen roepen Onetomarket en al haar vakbroeders al jaren dat het niet gaat om rankings (dit heeft uiteraard ook te maken met blended search), ook zien we dat search en dan specifiek SEO steeds meer verweven raakt met conversie optimalisatie. Menig SEO site clinic gaat meer over de conversiekracht van een site dan over de traditionele SEO aspecten.

Fase 3: database marketing

De derde groep snapt dat maximaal rendement verder gaat dan alleen focussen op zoekwoorden met een hoge conversiegraad. Deze groep herkent zich in de discussies die gevoerd worden over conversieattributie. Niet elke click (of bannerview, Tweet, vertoning van een TV commercial, enz.) hoeft te renderen, als de uiting de klant maar verder helpt in zijn aankoopproces. Zo zullen dure Adwords clicks op generieke woorden wellicht wel renderen als je de plek van deze zoekwoorden in het conversiepad van de uiteindelijke conversie herkent.

Maar deze groep is breder. Customer Lifetime Value speelt bijvoorbeeld een rol bij aanbieders van verzekeringsproducten. Doordat deze producten via een abonnementsvorm worden aangeboden, kan een aanbieder bijvoorbeeld herkennen dat iemand met een Univé autoverzekering een hogere CLV heeft dan iemand met een Ohra autoverzekering. Dit kan zich dan weer terugvertalen in een hogere Cost per Action, waarmee je concurrentievoordelen kan bereiken in een competitieve markt. Hetzelfde verhaal gaat bijvoorbeeld ook op voor telecomaanbieders die de retentie van klanten met verschillende abonnementen in kaart brengen.

Deze laatste groep heeft de toekomst. Door een slimme koppeling van databases ontstaat veel kennis en informatie die bepalend is voor de zoekmachinemarketingstrategie. Uiteraard roept dit allerlei complexe vraagstukken op, maar primair moet de focus liggen op begrijpen hoe de eindklanten zich gedragen, snappen hoe de producten die we verkopen in elkaar zitten en het terugbrengen van traditionele marketing begrippen als CLV en loyaliteit bij de ‘nieuwe’ online marketing instrumenten.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners