088 - 120 34 00

Search Marketing Thursdays – IAB

Het veroveren van de eerste resultatenpagina bij een relevante zoekopdracht binnen Google wordt alsmaar belangrijker. Hoe krijg je immers op een andere, net zo kostenefficiënte methode, relevante bezoekers op je website? Google bezit in Nederland op dit moment zo’n 95% marktaandeel! Het is daarom belangrijk om de focus op Google te behouden.

Gisteren werd wederom Search Thursday van het IAB gehouden in Utrecht. De opkomst van zowel zoekmachine-minnend Nederland als grote internetuitgevers was groot. Tijdens Search Thursday zijn diverse onderwerpen aan de orde gekomen:

  1. De kansen van Local Search
  2. SEO panel sessie

De kansen van Local Search

Google blijft continu in beweging en voegt wekelijks nieuwe functionaliteiten toe. Eén van de meer recente innovaties is de, steeds vaker voorkomende, resultaten van Google Maps bij een lokale zoekopdracht. Dit biedt kansen voor bedrijven met een website en fysieke vestigingen. Mijn collega, Martijn Beijk, heeft hierover een interessante presentatie gegeven met als businesscase Rederij Lovers.

Zoals wellicht bekend is Rederij Lovers één van de grootse rederijen in Amsterdam, actief met het organiseren van rondvaarten. Zij beschikt over diverse verkoop- en opstappunten. Om zorg te dragen voor relevante bezoekers op haar website beheert en optimaliseert Onetomarket de Google Adwords-campagne en sinds kort staan alle verkoop- en opstappunten op Google Maps. Resultaat hiervan is dat Rederij Lovers een steeds groter aandeel aan “real estate” op de eerste resultatenpagina van Google bezit. De resultaten hiervan zijn verbluffend goed.

Het toepassingen van Local Search lijkt simpel en, in een laag concurrerende, online, markt is dit waar. Maar waar moet je op letten in een hoog concurrerende markt? Dat is natuurlijk het geheim van de smit! Ik kan je nu één take-away geven: ook SEO heeft hier invloed op.

SEO panel sessie

De oprichters van Search Thursday hebben, in de vorm van een workshop, diverse websites van aanwezige internetuitgevers onder de loep genomen. In ongeveer 10 minuten per site is een kapitaal aan informatie weggegeven. Goed: informatie weggeven is één. Het juist toepassen van deze adviezen is minstens zo belangrijk en luistert zeer nauw.  Ik kan met gerust hart zeggen dat deze panelsessie voor iedereen interessant was.

Het meest bijzondere van Search Thursday is, naar mijn bescheiden mening, dat de aanwezige bureau’s hiermee helpen de internetmarkt verder te professionaliseren zonder hierin elkaar in de weg te zitten. Zeg eens eerlijk: ga ook jij zo met je concullega’s om?

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners