088 - 120 34 00

Search query rapporten: Verbeter je Adwords campagne

Je hebt een uitgebreide Adwords campagne opgezet, je bekijkt dagelijks de resultaten en je bent  best tevreden. Hoe kan je de campagnes nu nog beter maken, zorgen voor een nog betere quality score, lagere cpc’s en dus nog meer rendement uit je campagne halen? Search query rapporten kunnen je hierbij helpen.

Voor een goede Adwords campagne is de structuur erg belangrijk, maar als deze gekozen is en de campagne loopt een tijdje, zijn er tal van mogelijkheden om de campagne te verbeteren. Eén hiervan is het doorlopen van Search Query rapporten.
Dit zijn rapporten die uit te draaien zijn in het rapportencentrum van Adwords. Deze rapporten bevatten de werkelijke zoektermen, waarop een advertentie is vertoond. Het is zinvol deze rapporten te doorlopen, omdat je hier ideeën op kan doen voor nieuwe keywords. Daarnaast kom je termen tegen waar je niet op gevonden wilt worden, die je kan toevoegen als negatieve keywords.

Hoe doorloop je een search query rapport?
Draai een search query rapport uit in het rapportencentrum van Google Adwords. Kies de periode, campagnes en de manier waarop je de gegevens wilt zien. Let op: je kan geen search query rapport uitdraaien van de dag ervoor, deze stelt Google nog niet beschikbaar.

In de kolom Search Query Match Type, kan je zien welk type zoekwoord is gebruikt, breed, zinsdeel of exact. Als het zoekwoord exact is, betekent dit dat de zoekopdracht van de gebruiker precies overeenkomt met het zoekwoord dat in de account staat. Dit betekent niet dat dit zoekwoord als exact in de account staat. Het zoekwoord kan als breed in de account staan, maar als exact in het search query rapport komen te staan, omdat deze exact zo ingetypt is zoals deze in de account staat. Dit geldt ook voor zinsdeel (phrase) zoekwoorden. Deze komen als phrase in het rapport te staan als de zoekopdracht van de gebruiker deels overeenkomt met een zoekwoord uit de account. Als je dit rapport dus gaat doorlopen, kan je de exacte woorden uit het rapport halen, omdat deze woorden al precies zo in je account staan.

De zoekopdracht die in het search query rapport als breed en zinsdeel zoekwoord staat, kun je dus gebruiken als suggesties om extra zoekwoorden toe te voegen of juist om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen als je niet wilt dat je advertentie op bepaalde zoekopdrachten wordt weergegeven.

Je kan dit rapport op verschillende manieren doorlopen en dit heeft te maken de tijdsduur die je eraan wilt besteden. In de ideale situatie zou je alle zoekwoorden moeten doorlopen en zelf moeten bepalen of deze woorden relevant zijn om toe te voegen aan de account, of juist als negatief zoekwoord. Het is ook mogelijk niks te doen met een woord.
Mocht je hier minder tijd voor hebben, dan kan je het rapport sorteren op impressies en clicks en bijvoorbeeld alleen de woorden doorlopen die 100 impressies of meer hebben gehad. Hierdoor kijk je alleen naar de woorden die een grotere invloed hebben op de resultaten.

Voordeel
Je zou kunnen zeggen, waarom moet ik de woorden die in dit rapport staan nog toevoegen aan mijn account, ik word hier toch al op gevonden? Klopt, maar het is beter voor de quality scoren deze woorden toe te voegen aan de account. Als deze in je account staan, acht Google je relevanter en zal je minder CPC betalen bij een volgende zoekopdracht.

Naast het toevoegen van nieuwe woorden, kan je ook negatieve woorden toevoegen. In dit rapport kom je vaak woorden tegen waarop je door Google gebroadmatcht wordt. Je kan deze broadmatching door Google relevanter maken door woorden in te geven, waar je niet op gevonden wilt worden. Dit zal uiteindelijk de quality score van je account verbeteren, want als je geen impressies en kliks krijgt op irrelevante woorden, zal dit bijdrage aan de CTR .

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners