088 - 120 34 00

Search Marketing Expo Stockholm

Namens Onetomarket waren Martijn Beijk en ondergetekende aanwezig op de Search Marketing Expo in Stockholm.  Vorig jaar gaven Martijn Beijk en Jaap Dijkstra eerder al acte de presénce gedurende dit evenement. Destijds via een presentatie waarin de samenwerking tussen Onetomarket en Rederij Lovers werd besproken. Hierin werd met name het onderdeel Local belicht. Gedurende dit jaar sprak Martijn wederom, ditmaal op dag 1 in samenwerking met Conrad Electronic over de wijze waarop conversie optimalisatie succesvol is toegepast voor shop.conrad.nl. Meerdere sprekers betraden het podium, waarbij ik in deze blogpost de sessies van Mike Moran (Chief Strategist, Converseon), Simon Sundén (Digital Director, Honesty) en onze eigen Martijn Beijk, SEO & Webanalytics Consultant bij Onetomarket verder zal toelichten. Op dag 2 betrad ikzelf ook het podium met een presentatie over Conversie Optimalisatie, waarin bottlenecks, overtuiging en bezoekers worden besproken, verderop in deze blogpost kun je de presentatie terug vinden.

Why white hat SEO is the way for you

Mike Moran ging gedurende zijn presentatie in op de reden waarom white hat SEO the way to go is. Dit met name omdat SEO moet gaan over de lange termijn en wat voor de lange termijn goed is voor de gebruiker. Hierbij ging hij ook in op termen als pagerank sculpting en de opkomst van social media. Gedurende de loop van de tijd heeft Google zijn algoritme al diverse malen aangepast en zal dit ook blijven doen in de toekomst. Technieken die op de korte termijn werken, zullen de tand des tijds echter niet gaan overleven. Hierin legde hij het fenomeen van pagerank sculpting uit, indertijd een veelgebruikte techniek die er voor zorgde dat je rankings ‘door het dak’ gingen. Later echter niet meer zo belangrijk waren door aanpassingen in de waarde van pagerank en andere zaken belangrijker werden. Één van de zaken die nu extreem belangrijk zijn en alleen nog maar belangrijker wordt is social media. Hierin haalde Moran een voorbeeld uit de VS aan waarin hij een query uitvoerde die enkel Universal en paid search results genereerde op de gehele pagina. Ofwel geen enkele ‘normale’ website werd geïndexeerd op de eerste pagina van Google’s resultaten. Oftewel een gigantische verschuiving in wat belangrijk is op het gebied van SEO.  Uiteindelijk gaat het volgens Moran om een driehoeksverhouding tussen enerzijds search, de belangen van google en de gebruiker.

SMX StockholmDe tactiek die volgens Moran dan ook gevolgd dient te worden is gericht op SEO tactieken die ervoor zorgen dat iedereen binnen de driehoek wordt beloond. Hierbij moet er niet worden gedaan of je ‘boter op je hoofd hebt’, maar ofwel in de woorden van Moran:

Don’t be a good scout. Be good at business

Social Media Marketing – Killer Tactics

Gedurende de sessie van Simon Sundén kwamen vele tips en tricks op het gebied van Social Media Marketing voorbij. De belangrijkste gaf hij weg in de vorm van een top 10 lijst:

10 Things you should do in Social Media Marketing!

  1. Start een blog!
  2. Optimaliseer en ping it
  3. Link out like it’s madness
  4. Start een Facebook pagina
  5. Monitor zoekwoorden
  6. Zorg dat je overal een Facebook like button krijgt
  7. Twingly blog links. Je zult ervan houden.
  8. Laat je ‘Social Media Naturals’ het werk doen.
  9. Reageer en ga de discussie aan met anderen
  10. Maak van je blog het natuurlijke sociale blog

Een interessante sessie waarin met name veel Zweedse social media elementen werden besproken, maar van toepassing zijn op vele landen.

Conversie Optimalisatie: Conrad Electronic

De samenwerking en de wijze waarop resultaten behaald kunnen worden tussen enerzijds bureau en anderzijds cliënt stond centraal in de presentatie. Hierin werden learnings op het gebied van SEO en Conversie Optimalisatie verder toegelicht. De volledige presentatie is onderstaand terug te vinden.

PPC Blackhat and how to protect your campaigns from it

Het thema van deze presentatie is Blackhat PPC. Niet zozeer ging deze presentatie over het tonen van de trucs om Google voor de gek te houden, maar vooral dat je soms moet denken in het stramien van een zgn. ‘blackhat’ om ze te kunnen pakken. Zo is het bijvoorbeeld lasting om ‘ad hijackers’ door te hebben als je niet weet welke middelen ze gebruiken of hoe je ze moet betrappen. Affiliates die zich schuldig maken aan het ‘kapen’ van het verkeer via bijv. Adwords zorgen voor kannibalisatie van je eigen verkeer. De merchant zal een vergoeding uitbetalen voor iedere sale gegenereerd door de betreffende affiliate. Wanneer dit via een advertentie is gebeurd op de merknaam en de impersonatie van het merk dan betaal je dus als merchant eigenlijk voor verkeer wat je anders toch al had gehad.

Soms mogen dingen volgens de wet, maar mogen ze niet van Google. Soms mogen dingen van Google, maar mogen ze niet van de wet. Een herkenbare discussie, en de strekking van het verhaal van Mikkel deMib, ooit zelf een blackhat en legt uit waarom een aantal jaar geleden hij tot het besef is gekomen dat je met deze taktieken de wereld (het zoekmarketinglandschap) er niet beter door wordt en ook omstanders er de dupe van worden. Zijn gewetensvraag is dan ook; wil ik daar schuldig aan zijn?

Conversion Optimization – Visitors, barriers & persuasion

Conversie Optimalisatie is niet enkel het uitvoeren van een aantal tricks, het gaat om het inzoomen op je bezoekers. Wie zijn ze? Wat doen ze? En op welke wijze kun je deze bezoekers helpen om zo makkelijk mogelijk een conversie uit te voeren op je website. Welke overtuigingselementen kunnen daarin worden toegepast en wat is nu de beste locatie om te starten met testen? Gedurende de presentatie kwamen al deze elementen aan bod.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners