088 - 120 34 00

Search Engine Strategies New York

Vorige week was ik namens Onetomarket als spreker aanwezig op Search Engine Strategies (SES) New York. SES NY is veruit de grootste conferentie van het jaar, met honderden stands op de expo vloer, 7000 bezoekers op die expo vloer en bijna 2000 op de conferentie. Hier volgt een kort overzicht van de highlights:

Op maandag was de eerste sessie die ik bezocht het Organic Search forum, met daarin o.a. mijn goede vriend Dave Naylor. De discussie ging ook hier weer over paid links, en zelfs die hards (en voormalige spammers) als Dave Naylor en Greg Boser lieten horen dat links kopen toch echt steeds moeilijker werd. Dave gaat (net als wij bij Onetomarket) zelfs zo ver dat hij echt absoluut geen links meer koopt.

Daarna heb ik gelunched met Avinash Kaushik, Analytics guru en Evangelist voor Google. Ik heb n.a.v. dit artikel van Avinash afgelopen jaar de Blog Metrics plugin voor WordPress geschreven, en daarnaast een aantal hacks en trucs voor Google Analytics (GA) gepubliceerd, wat kennelijk reden genoeg was voor Avinash om mij uit te nodigen voor een lunch. We hebben gesproken over van alles en nog wat, o.a. het aankomende web analytics congres hier in Nederland, nieuwe features in GA, en de verschillende certificeringen die Google heeft rondom Analytics en Website Optimizer.

Daarna was het tijd voor de sessie waarin ik sprak: Search Around the World – Europe. Alle sprekers gaven een overzicht van de specifieke zaken waar je rekening mee moet houden in de verschillende landen, zoals grammaticale verschillen, cultuur verschillen et. Daarnaast is vrij uitgebreid gesproken over de vertalingsproblematiek: je hebt native speakers nodig in ALLE landen en vaak zelfs regio’s waar je je website op wil richten.

Het publiek was zeer geinteresseerd en stelde veel vragen. De leukste reactie kwam op de vraag van een dame die advertenties voor Frankrijk in het Frans had, en die bezoekers vervolgens terecht liet komen op Engelstalige pagina’s. Het hele panel zei bijna tegelijkertijd: niet doen! Voor ons een open deur, voor Amerikanen toch niet zo simpel te begrijpen bleek.

Ik heb natuurlijk een aantal andere sessies bezocht, waaronder de keynote van Jason Calacanis van Mahalo.com, sessies over meer geld verdienen met contextual advertising (ads in een PDF document! daarover meer in een volgende post) etc. etc.

Daarnaast was er een zeer actief off-conference programma, met de ene borrel na de ander (ik heb nooit gezegd dat mijn werk niet leuk was toch?). Een hoogtepunt was de bekende Vintage Tub & Bath dinnerparty, waar je van de genodigden zo een SEM who-is-who had kunnen maken, en de BOTW charity party, in totaal werd hier 20.000 dollar voor het goede doel opgehaald! In dit soort events is ook meteen de échte winst te boeken voor de meer ervaren Search Marketeer, je kunt je connecties uitbreiden en ervaringen uit wisselen.

Aangezien het de eerste keer was dat ik op een conferentie in de VS was heb ik vele vele mensen met wie ik al een “mail-relatie” had, nu eindelijk echt de hand kunnen schudden. Specifieke tips kwamen voorbij en er werd uitgebreid gediscussieerd, o.a. over het inzetten van Google XML Sitemaps, Google News Sitemaps, het onvermijdelijke discussieren over paid links enz. enz.

Al met al heb ik weer veel geleerd, en vooral heel veel mensen ontmoet, relaties die zich ongetwijfeld weer gaan bewijzen de komende tijd!

Ik realiseer me dat ik geen inhoudelijk overzicht van de meeste sessies heb gegeven, die kun je gelukkig bijna woord voor woord na lezen op:

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners