088 - 120 34 00

Search en Social Media

Recentelijk is er een rapport verschenen van het IAB (Internet Advertising Bureau) in samenwerking met Microsoft Advertising, waarin wordt geadviseerd naast search, social media in te zetten. Volgens het onderzoek zou het gezamenlijk inzetten van search en social media met name voordelen opleveren. Deze blogpost zal ingaan op het onderzoek door enkele van deze voordelen aan te kaarten. Tegelijkertijd zal worden getracht een zo objectief mogelijk beeld van search in combinatie met social media weer te geven, door ook de nadelen te benoemen. Hoewel het rapport voornamelijk SEO betreft, zal het tweede gedeelte van dit artikel ook SEA & social media behandelen.

SEO

Search and social media (Making your brand stand out!), het rapport van het IAB en Microsoft Advertising, neemt duidelijk een positief standpunt in wat betreft het inzetten van social media, naast search (SEO). De belangrijkste voordelen die het rapport aandraagt zijn de volgende.

  • Ten eerste, het gecombineerde effect van social media en search, waarbij één enkele fanpagina op bijvoorbeeld Facebook microsites (die o.a. worden ingezet bij de lancering van nieuwe producten) vervangen kan worden. Dit bespaart een hoop kostbare tijd, omdat er geen hele site gebouwd hoeft te worden die geoptimaliseerd dient te worden op keywords in title/h1/content en waarbij link building moet worden ingezet.
  • Ten tweede, kan het gebruik van social media input leveren voor search en zelfs de algemene business strategie, zoals bepaalde doelgroepinteresses of behoeftes etc.
  • Ten derde kan sociale media als response tool ingezet worden, waardoor de online reputatie van een organisatie gemanaged kan worden.

Tot zover de voornaamste voordelen uit het IAB en Microsoft Advertising onderzoek. Deze alinea behandelt de nadelen.

  • Een eerste nadeel, welke overigens als een van de weinige is opgenomen in het bovenstaande onderzoek, is de meetbaarheid van social media. Waar zoekmachinemarketing tegenwoordig goed meetbaar is, zijn de effecten van social media nog niet echt vast te leggen. Dit is natuurlijk problematisch voor een vakgebied als marketing waar alles uiteindelijk draait om winst.
  • Een tweede en substantieel nadeel, is de tijd die je wordt geacht in social media te steken, maar ook enige vorm van ‘deskundigheid’. Dat wil zeggen, op elke serieuze klacht/kritiek of uiting dienst een weloverwogen reactie te worden gegeven (zie socialme.nl). Indien dit niet correct gebeurt staat je online reputatie op het spel. Het inzetten van social media (naast search) is dus niet geheel zonder risico, zoals de Nestlé-case ons heeft laten zien.

SEA

Tegenwoordig stellen social media ons ook in de gelegenheid advertenties in te zetten. Het eerdergenoemde rapport gaat hier niet echt op in, maar aangezien de mogelijkheden voor adverteren in social media groeien zal dit artikel tevens de pro’s en contra’s van SEA & social media op een rijtje zetten.

Eerst de voordelen.

  • Adverteren in social media, naast adverteren in zoekmachines en zoekmachine partner sites, is een extra contact/aanbiedingsmogelijkheid met de doelgroep. Bovendien kan het in zekere mate gezien worden als cross-channel advertising.
  • Daarnaast kunnen bepaalde doelgroepen worden bereikt, die minder goed bereikt kunnen worden met de traditionele SEA, zoals bijvoorbeeld professionals bij LinkedIn.
  • Tot slot bieden de sociale netwerken meer user informatie in vergelijking met bijvoorbeeld het Google Adwords Content Netwerk. Zo bestaat voor adverteerders op Facebook de mogelijkheid 5 verschillende rapporten uit te draaien, waaronder een demografisch rapport van de bezoekers. Het spreekt voor zich dat dit zeer nuttige informatie op kan leveren.

Aan het targetten bij adverteren in social media, zitten zowel voor- als nadelen. Zo hebben zoekmachines  de mogelijkheid zoekwoorden in te zetten, om zo een doelgroep te bepalen. Ook kunnen specifieke websites ingezet, of uitgesloten worden en is er meer controle wat betreft de cpc’s. Dit alles is nog niet of slechts beperkt mogelijk bij adverteren in social media. Bovendien kun je bij LinkedIn slechts 3 categorieën targetten, waarvan er een al automatisch moet worden ingezet op locatie (tenzij je in álle landen wil adverteren).
Adverteren in social media geeft ons echter het voordeel te kunnen targetten op kenmerken als leeftijd, branche, interesses, senioriteit etc.

Andere aan te dragen ‘ontwikkelpunten’  wat betreft adverteren in social media zijn de volgende.

  • Ten eerste is adverteren hier, net als bij SEO, slechts in beperkte mate meetbaar. De geavanceerdheid van de rapporten verschilt per sociaal netwerk (Zo zijn de mogelijkheden op Facebook zijn reeds uitgebreider dan die van LinkedIn), maar om echt goed te kunnen meten is het toch raadzaam door middel van tagging de advertenties te verbinden aan Analytics programma’s.
  • Ten tweede zijn de instellingen nog niet altijd optimaal, zo is het bijvoorbeeld op LinkedIn alleen nog maar mogelijk in het Engels te adverteren (anders wordt je advertentie afgekeurd). Verder is de campagne opzet bij lange na nog niet zo geavanceerd als bij zoekmachines. Het is mogelijk verschillende campagnes in te zetten, maar je kunt geen gebruik maken van verschillende adgroups.
  • Tot slot zijn de cpc’s aanzienlijk hoger dan traditionele SEA.

Het lijkt erop dat het inzetten van social media naast SEO en het adverteren op social media veel potentie heeft. Het is echter niet geheel zonder risico en er is absoluut nog een aantal ontwikkelpunten. Maar ja, wie niet waagt…..wie niet wint!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners