088 - 120 34 00

Search Congres: AdWords optimalisatie ‘the next level’

Woensdag 2 oktober 2013 vond het eerste Search Congres plaats in de Meervaart te Amsterdam. Tijdens drie keynotes en twintig kennissessies konden bezoekers kennis opdoen over o.a. het gebruik van scripts voor het monitoren van kwaliteitsscores, het gebruik van remarketing en product listing ads.

Marin Software

Jon Myers, V&P en Managing Director EMEA bij Marin Software, heeft zijn passie voor big data gedeeld tijdens zijn sessie over data processing. Jon Myers “loves data”, zoals hij zelf zegt, bijvoorbeeld data over het stijgende aandeel mobiele zoekers. Belangrijk hierbij te benadrukken is dat ondanks dat het aandeel mobiele zoekers toeneemt, de conversieratio op mobiel nog lager ligt ten opzichte van computer en tablet. De belangrijkste take-away die Jon meegaf is:

“Optimise to revenue, not just to leads.”

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het blijkt zo makkelijk nog niet. Sturen op conversies is goed, maar beter is het een koppeling te maken met wat deze conversies daadwerkelijk opleveren. Zeker wanneer er diverse type conversies binnen campagnes behaald worden. Naast het sturen op omzet is het raadzaam deze sturing te doen op zoekwoordniveau. Maak een heldere analyse over wat een specifiek zoekwoord oplevert en weeg dit af tegen de gemaakte kosten.

AdWords-optimalisatie: hapklare tips

Hidde de Bruijn (Netsociety) geeft tijdens zijn sessie hapklare tips voor het optimaliseren van AdWords-campagnes. Gebruik een testplan voor je campagnes is er één van. Zorg er tevens voor dat advertenties aansluiten op de fase van het koopproces waarin consumenten zich bevinden. Een aantal andere tips zijn:

  • Rapporteer wat je test.
  • Laat de boodschap in een advertentie aansluiten op de landingspagina.
  • Gebruik een API voor variabelen als prijs en voorraad.

Kwaliteitsscore & scripts

Ondanks dat op kwaliteitsscores geen directe invloed kan worden uitgeoefend, is dit zeker een metric die je niet moet onderschatten. Kwaliteitsscore-analyses zijn essentieel voor het verhogen van je campagnerendement, benadrukte mijn eigen collega Timo Landman tijdens zijn sessie. Maak gebruik van scripts om heldere data-analyses te doen. Door met behulp van scripts de kwaliteitsscore van je zoekwoorden goed te monitoren, wordt het resultaat van bepaalde optimalisatiestappen inzichtelijk; denk hier bijvoorbeeld aan het veranderen van landingspagina’s of advertentieteksten. Ideaal aan dit script is dat het weinig tijd kost en periodiek in je inbox belandt. Hierna kan het analyseren direct beginnen. Bekijk hieronder de uitleg over het implementeren van het script in Google AdWords en het analyseren van de data. Het script voor het monitoren van kwaliteitsscores en het document voor de analyse vind je hier.

Product listing ads: een must voor retail

Heldere optimalisatiestappen op het gebied van product listing ads (PLA’s) in AdWords werden gegeven tijdens de sessie van Niels Legger (Easy). De belangrijkste tip is het aanbrengen van een goede en verfijnde structuur in zowel campagnes als advertentiegroepen en de product feed. Splits campagnes en advertentiegroepen zoveel mogelijk op. Daarnaast zijn het correct invullen van de productfeeds en de verrijking hiervan aspecten waar veel extra optimalisaties uitgehaald worden. Zorg dat dit op orde is om concurrentie bij, of zelfs vóór te blijven met PLA’s.

Remarketing op basis van marketingdoelen

Het retargeten van websitebezoekers blijft een effectief targetingmiddel. Raoul Lemoine (Orangevalley) bespreekt tijdens zijn sessie het onderscheid tussen standaard remarketing, remarketing lists for search adsdynamic remarketing en remarketing in YouTube & video. Het gebruik van het type remarketing hangt af van diverse marketingdoeleinden, zoals branding, up-sell/cross-sell, sales/verkoop, lagere advertentie-uitgaven en service. In onderstaande matrix is een handig overzicht gegeven hiervan:

Remarketing Matrix

Stel voor het opzetten van remarketingcampagnes duidelijk vast wat je ermee wilt bereiken. Aan de hand daarvan wordt een keuze gemaakt van het type remarketing dat ingezet wordt. Als voorbeeld een reisorganisatie waarbij veel vluchten verkocht worden, maar weinig hotels. Doordat je weet wat de bestemming van vluchten en dus van de bezoekers is, kun je deze bezoekers heel goed benaderen met een advertentie over hotelaanbiedingen. Er zijn nog vele voorbeelden te bedenken waarbij remarketing goed ingezet kan worden, maar belangrijk is om duidelijk te werken vanuit het doel van de campagne.

Kortom, het was een leerzame dag. Een dag waarin veel informatie verzameld kon worden op zowel SEO- als SEA-gebied. Met deze informatie kan iedereen direct aan de slag.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners