088 - 120 34 00

Roy Huiskes spreekt op A4Uexpo London

Op 14 en 15 oktober heeft Roy Huiskes, Online Marketing Consultant, namens Onetomarket gesproken op A4Uexpo London; een beurs opgezet voor en door affiliates. Vorig jaar lag dit congres al op hoog niveau en achteraf werd er positief over gesproken. Dit jaar werd het voor de 2de keer georganiseerd. Roy was dit jaar ook te spreken over de professionaliteit van het congres, opgezet door Matthew Wood. Lees hier een compleet verslag van dit congres en Roy zijn bevindingen.

De eerste dag begon ik met een kick-off in de sessie van Joost de Valk, over WordPress. Diegene die zijn blog lezen hebben weinig nieuws gehoord, maar voor een groot deel van de zaal was het een enorme eye opener wat je allemaal met WordPress kunt doen en hoe eenvoudig het kan zijn. Direct daarna volgde een rommelige sessie van Dixon Jones, Kristjan Mar Hauksson en Andy Atkins Kruger, die ging over stomme fouten die online worden gemaakt. Deze sessie zat vooral vol met grappen over IJslandse banken en de relatie met de UK die op dat ogenblik enigzins onder spanning stond, wegens het verbranden van miljarden ponden. De nodige zelfspot was dan ook aanwezig en dit maakte deze rommelige presentatie dan toch tot een erg leuke sessie om te volgen.

De voorbereiding op mijn eigen sessie heb ik in de bloggerslounge maar gedaan, want voor mijn sessie was de ‘Extreme SEO’ sessie met onder andere David Naylor, Joost de Valk, Marcus Tandler en Rob Kerry. Deze sessie deed zijn naam dan ook eer aan. Extreem was het zeker, 90% van de sessie ging over hoe je met ‘silver bullets’ je competitie kunt uitschakelen en hoe je zelf de beste backlinks kunt kopen en uitproberen. Een brits financieel netwerk werd bekritiseerd op linkfarming en hoe je ervoor kunt zorgen dat je meer dan 2 posities kunt innemen. SEO in de toekomst (al dan niet zwart) zal vooral gebaseerd zijn op hoe je alle top 10 posities kunt innemen in de meest competitieve gebieden in plaats hoe je je eigen website zo goed mogelijk kunt promoten. Een goede sessie echter niets bruikbaars voor iemand die zich aan de richtlijnen van Google wil houden. Zeker goed voor het publiek die toch veelal de randen van Google opzoeken en willen experimenteren met de mogelijkheden. Het was in elk geval erg vermakelijk om te volgen, zeker ook omdat het panel veel inside grappen maakte voor de doorgewinterde SEO.

Vervolgens de sessie die ik samen met Andrew Girdwood over link building zou gaan doen. De ruimte die voor ons gereserveerd was bleek tien minuten voor tijd behoorlijk te klein te zijn, waardoor we vlak voor tijd moesten verkassen naar een grotere zaal. Gelukkig werd ook deze zaal goed gevuld. In mijn presentatie heb ik gekozen voor een andere aanpak. Mensen verwachten link building advies en tips en juist door het over het deel link building te doen dat veelal word vergeten of niet juist word doorgevoerd kun je de mense iets bijbrengen dat echt waarde toevoegd. Mijn sessie ging dus over interne link building met als hoogtepunt een stukje uitleg waarom de wiki werkt en resulteert zoals hij nu doet. De basis van mijn presentatie ging dus over het verdelen van je linkwaarde op de pagina’s die belangrijk zijn voor je geldstroom. Zogenaamde ‘Money Pages’. Na mijn verhaal dat ongeveer 25 minuten duurde ging Andrew verder op Externe Link building en hij had nog enkele ‘shocking’ tips. Als je publisher en affiliate bent, en je merchant koopt overduidelijk links in, probeer dan te ranken op de merknaam en geef je merchant aan bij Google. Niet echt de manier hoe er gewerkt moet worden in mijn ogen.

Ik (en Onetomarket) vind dat elke website uit moet gaan van zijn eigen kracht. Focus je op je USP, je eigen kracht, de punten die je uniek maken en de kwaliteit die je kunt bieden. Alleen zo kun je zaken doen zonder de competitie achterna te lopen en je eigen pad naar succes bewandelen. Onetomarket zal daarom ook alleen maar white hat advies geven en liever bijspringen op manieren die er voor zorgen dat de dienst of product beter bij de klanten in de smaak vallen.

Sky had vervolgens een boottocht op de Thames geregeld, om te netwerken en over SEO te praten met collega’s.

De volgende dag eerst maar even wat e-mail afgehandeld en de spullen gepakt, waardoor ik net op tijd was voor de sessie van de heren van Conversion Rate Experts maar helaas de sessie over PPC gemist heb. De heren van Conversion Rate Experts hebben een heel aanstekelijk verhaal en hebben duidelijk hun hele presentatie getweakt zoals ze ook websites kunnen tweaken. Ze vertelden hoe ze vorig jaar enthousiast waren over tools, maar eigenlijk nu nog enthousiaster zijn geworden nu tools ook daadwerkelijk tools zijn en ze hun eigen testplan hebben uitgeschreven. Het maken van een testplan is eigenlijk iets wat elke Direct Marketeer zou moeten kunnen. David Ogilvy (ja, de grote reclameman) heeft hierover erg veel geschreven en ik kan je dit dan ook aanraden. Verder hebben ze erg leuke tips gegeven over hoe je een website op verschillende manieren kunt testen. Deze presentatie is echter niet publiekelijk beschikbaar, maar er is wel een samenvatting in de vorm van een aritkel beschikbaar. Verder werd er aangegeven dat mensen iets over Upselling konden leren van www.vistaprint.co.uk. Wederom, eigenlijk gewoon het oude DM, in een perfect online jasje gegoten.

Vervolgens de affiliate doctors sessie. Bob Rains, is de grote afwezige, maar Joost kon invallen. samen met Marcus en Dave Naylor en Chris Garnett hebben ze een drietal sites doorgelicht. Eigenlijk was deze sessie vooral schokkend. De site eigenaren kregen forse kriteken, die echter wel opbouwend waren. Om een klein voorbeeld van de kwaliteit te geven: http://www.clothing.ie was een van de beter sites en deze site is zelfs al stukken beter geworden sindsdien (oude site: http://web.archive.org/web/20080213080448/http://www.clothing.ie/)

Daarna afscheidnemen van nieuwe vrienden en oude bekenden en de terugvlucht naar huis. De conclusie die ik aan deze conferentie kan verbinden is dat het van een enorm hoog niveau is. Het draait om geld en hoe je dit op inventieve manieren kunt verdienen, de samenwerking tussen merchants, netwerken en publishers en dat is waar het ook om gaat. Samen geld verdienen door creatieve marketing op allerlei manieren.

Alle reden dus om er in april bij te zijn in Amsterdam: http://www.a4uexpo.com/europe/ mocht je alle presentaties van Londen willen bekijken kan dat natuurlijk ook; http://www.slideshare.net/a4uexpo/slideshows

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners