088 - 120 34 00

Optimaliseren van je website – waar begin je?

Je hebt het Handboek SEO van A tot Z gelezen en voor je gevoel begrijp je de materie best aardig. Nu wil je het liefst natuurlijk de opgedane kennis zo snel mogelijk toepassen, maar waar begin je? Je kan natuurlijk zoals in het boek beschreven staat beginnen met een keyword onderzoek, het opzetten van een website structuur, of het oplossen van technische problemen. Maar vaak zijn er genoeg verbeteringen op korte termijn te realiseren.

Zoektocht naar het gouden ei

De mooiste resultaten zijn resultaten die je relatief weinig tijd en energie kosten en het meeste opleveren. Zoekmachine optimalisatie wordt, onterecht, vaak gezien als een lange termijn strategie waarbij de investeringen zich pas op de lange termijn terugverdienen, maar zeker voor bestaande websites met autoriteit zijn er genoeg mogelijkheden om op korte termijn resultaten te behalen. Een belangrijke (en onmisbare) bron van informatie die je hiervoor kan gebruiken is Google Webmaster Tools. Naast een heleboel informatie over hoe je website het op internet doet, vind je hierin ook een overzicht met zoekopdrachten waarop je website is weergegeven in de Google resultaten. In dit overzicht geeft Google per zoekopdracht informatie over:

  • Vertoningen
  • Aantal klikken op jouw resultaat
  • Click Through Rate
  • Gemiddelde positie

Google Webmaster Tools

Google geeft hierin ook informatie over woorden waarop je website wel wordt weergegeven in de resultaten, maar waarop je geen verkeer binnenkrijgt!

Gebruik deze informatie en maak voor jezelf een overzicht van woorden, die voor jou relevant zijn, met daarbij de vertoningen, het verkeer wat je hierop binnenkrijgt en je huidige positie in de zoekresultaten van Google.

Zoek hierbij ook het totale zoekvolume van deze woorden met behulp van Google’s Hulpprogramma voor zoekwoorden, of Google Adwords wanneer je een campagne hebt lopen. Het aantal vertoningen uit Google Webmaster Tools kan namelijk laag zijn, als je niet altijd wordt weergegeven, terwijl het potentieel van een zoekwoord misschien best hoog is.

Waar te beginnen?

Hoe hoger je staat in de zoekresultaten, hoe meer verkeer je naar je website krijgt. Alleen kost het ook veel tijd en energie om van een tweede positie in Google naar een eerste positie te gaan. Een effectieve strategie is om te beginnen met woorden waarop je net niet op de eerste pagina staat. Selecteer uit je overzicht van woorden de woorden waarbij je een positie hebt in Google tussen de 11e en 20e plaats en sorteer deze woorden op het aantal vertoningen.
Met een klein beetje energie kan je deze woorden naar de eerste pagina helpen, wat al snel voor een verdubbeling in het verkeer kan zorgen. Hierbij twee tips hoe je de positie kan verbeteren:

Content verrijken

Verrijk de content van de pagina’s die op deze woorden geoptimaliseerd zijn. Plaats nieuwe teksten of breid de teksten uit. Regelmatig verversen van je content is sowieso iets wat door Google gewaardeerd wordt.

Links

Interne en externe links kunnen de positie verbeteren. Gaat het om productpagina’s kan je ze bijvoorbeeld een link geven vanaf de homepage in een overzicht van top 10 populaire producten. Of link vanaf blog of nieuwsberichten naar deze pagina’s. Nog mooier, maar lastiger te realiseren, zijn links vanaf externe websites. Zorg dat je altijd linkt met het onderwerp van de pagina. Zo ziet bijvoorbeeld een link naar de pagina over zoekmachine optimalisatie op deze website eruit.

Tot Slot

Gebruik hulpmiddelen als Google Webmaster Tools en Google Analytics. Ze zijn gratis en bieden je waardevolle informatie. Er zijn voor elke situatie genoeg kansen voor verbetering, je moet ze alleen wel zien. Deze hulpmiddelen kunnen je daarbij helpen.

Ik hoop dat dit artikel je inspiratie heeft gegeven om actief met zoekmachine optimalisatie aan de slag te gaan. Heb je vragen, opmerkingen of wil je jouw ervaringen delen? Laat gerust een reactie achter!

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners