088 - 120 34 00

Ontdek inzichten met de Google Analytics Motion Charts

Al sinds november 2008 kun je met motion charts (de bewegingsgrafiek) in Google Analytics data kleurrijk visualiseren. Met de nieuwe versie 5 van Google Analytics (nu voor iedereen beschikbaar) is de motion chart weer eens door Google opgefrist. Voor mij een goede reden aandacht aan de motion charts te besteden.

In een tabel bekijk je een enkele dag, maand of jaar in vergelijking met een eerdere periode. De motion chart werkt anders en laat data zien over een periode van meerdere dagen, weken of maanden. Dit is niet statisch zoals in een tabel, maar in een bewegende lijn of in de vorm van kleurrijke bollen van verschillende afmetingen.

In de motion charts doe je een vergelijking tussen bijvoorbeeld meerdere productgroepen of de prestaties van verschillende zoekwoorden. In een bewegende lijn zie je trends waarin je inzichten kunt vinden. Vloeiende veranderingen waarin het direct opvalt als er bijvoorbeeld een bepaalde productcategorie of zoekterm met veel duur betaald bezoek minder dan gemiddeld gaat presteren.

Waar kun je de Motion Charts in Google Analytics vinden

Veel tabellen in Google Analytics tonen de optie motion charts zoals bij de rapporten van bezoekers, verkeersbronnen, inhoud en conversies. Dit is te herkennen aan het label grafiekmodus en staat boven de grafieken in de rapporten (zie afbeelding  1)

motion charts positie bij rapporten

Analyseer de productgroepen

Webwinkels met seizoensproducten verkopen niet elke maand hetzelfde aantal producten. Is het heerlijk lenteweer dan zijn meer mensen gericht opzoek naar tuinartikelen en is dit populair. Hetzelfde geldt voor producten zoals barbecues, paraplu’s, brandhout, fietsen, tuinmeubels en overige seizoensgerelateerde producten.

Het is noodzakelijk dat als er een nieuw seizoen aanbreekt er genoeg producten op voorraad zijn. ‘Nee’ verkopen zorgt voor weinig winst en niemand wordt blij van een lange levertijd. Door het bekijken van eerder behaalde resultaten kan in grote lijnen bepaald worden hoeveel tuinstoelen er in het aankomende zomerseizoen nodig zijn.

Waar je rekening mee moet houden tijdens het analyseren

Een motion chart houdt geen rekening met externe factoren zoals een zomer met lage temperaturen of een succesvolle actiecampagne. Hierdoor zou het aantal verkopen wel eens kunnen afwijken van wat er werkelijk wordt verkocht of verleden behaalde resultaten. Als je het bepalen van de inkopen eerst echter alleen deed op basis van onderbuikgevoelens, dan heb je de inkopen nu in ieder geval ergens op gebaseerd.

De productgroepanalyse werkt goed bij blijvende producten, omdat je over een langere periode data beschikbaar hebt. Met een sterk afwisselend assortiment is dit niet goed te doen, omdat er dan over de artikelen bijna geen data bestaat. Een website die elke maand andere producten verkoopt bouwt geen historie op, waardoor je over deze producten geen duidelijke verwachtingen kunt uitspreken.

De productgroep analyse uitvoeren

  1. De productgroepen in Google Analytics kun je vinden in Conversies > E-commerce > productprestaties.
  2. Kies weergeven ‘productcategorie’, want standaard staat dit op het overzicht ‘Product’.
  3. Kies de periode die je wilt analyseren en herken aan de positie, de kleurverschillen en de grootte van de bollen de eigenschappen van de productcategorieën.

Hieronder staat een voorbeeld van een webwinkel met producten die in de winter veel beter verkopen dan in de zomer. Als je van hetzelfde jaar de maanden vergelijkt blijkt dat er in de zomer veel minder producten zijn verkocht dan in de winter. Ook zie je dat bepaalde groepen veel minder opleveren en het ook in een ander seizoen het niet beter zijn gaan doen.

Zomer 2008

motion chart productgroepen zomer 2008

Begin winter 2008

motion chart productgroepen winter 2008

Inzichten:

  1. Ontdek per productcategorie wanneer deze producten populair zijn en hoeveel producten er in een periode zijn verkocht.
  2. Veel groepen presteren niet zo goed als andere groepen.

Door motion charts heb je nu enkele inzichten opgedaan die je kunt omzetten naar concrete acties.

Acties:

  1. Koop op tijd meer voorraad in voor de productcategorieën die in een bepaalde periode erg populair zijn. Dit zorgt nu dat er minder ‘nee’ wordt verkocht, vanwege een voorraad die gebaseerd zijn op eerder behaalde resultaten.
  2. Onderzoek waarom de productcategorieën die het beter doen, beter presteren. Indien je hebt ontdekt waardoor dit komt, kun je dit ook toevoegen op de minder presterende productcategorieën.

De motion charts zorgen in dit voorbeeld voor inzichten die daarna leiden tot acties die helpen om meer verkopen te realiseren. Ook zorgt het in dit voorbeeld ervoor dat er minder frustrerende klanten op hun bestelling hoeven wachten.

Actiepunt 2 helpt de website te verbeteren door potentiële goede punten bij de best presterende groepen ook bij andere groepen toe te passen. Ik moet wel zeggen dat het goed is hierin je gezonde verstand te blijven gebruiken. Niet alle productgroepen zijn gelijk en niet alle punten zijn daarom relevant bij de andere productgroepen.

Heb je een eigen voorbeeld in het gebruik van motion charts? Het is immers al een tijd beschikbaar. Vertel het in de reacties.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners