088 - 120 34 00

Online marketing = banen

De online marketing branche is enorm in ontwikkeling. Nu is dit niks nieuws, er verschijnen al een tijdje met regelmaat berichten dat het Nederlandse bedrijfsleven de crisisjaren definitief achter zich heeft gelaten. Voor bureaus is de zoektocht naar goede specialisten haast eindeloos. Bij eindklanten is dit niet anders. De vijver waarin organisaties vissen wordt steeds kleiner en de concurrentie is groot. Onderscheidend vermogen in je online recruitment aanpak is dus belangrijker dan ooit.

Opkomst recruitment industrie

Hoe komen bedrijven tegenwoordig in contact met hun potentiële medewerkers? Het antwoord op deze vraag is diverser dan een aantal jaar geleden.

Het is geen toeval dat je de afgelopen jaren een enorme toename ziet in het aantal gespecialiseerde recruitment bureaus, staffing agencies, you name it. Dit is voor veel bedrijven een populair kanaal om nieuwe medewerkers te werven. Zeker wanneer er een acute behoefte speelt kan dit een hele nuttige werkwijze zijn, voor zowel werkgever als werknemer.

Maar is deze werkwijze wel schaalbaar? Bijvoorbeeld; je weet dat je de komende jaren fors moet gaan werven i.v.m. het uittreden van pensioengerechtigde medewerkers. Of wanneer je simpelweg niet in staat bent om per medewerker tussen de 20% en 30% van het jaarsalaris te reserveren voor de werving. Dan is het fijn om te weten dat er tegenwoordig constructieve manieren zijn om èn aan je employer brand(ing) te werken, èn zeer effectief op eigen kracht sollicitaties te realiseren.

Hoe dan?

De startende, doorstromende of ervaren medewerker van tegenwoordig is op veel verschillende manieren online te bereiken. Van social media tot zoekmachines en van e-mailmarketing tot YouTube video’s. Elke doelgroep heeft een kenmerkend, eigen online gedragspatroon. Elementen uit dit gedragspatroon zijn te gebruiken voor advertentiecampagnes. Wist je dat 71% van de mensen in NL* online maandelijks naar vacatures zoekt? Dit soort cijfers laat zien dat het op de juiste manier benutten van online marketing, je als organisatie enorm veel resultaat op kan leveren. Als resultaat kan dit een online sollicitatie zijn, het downloaden van een whitepaper over het bedrijf, een bel me terug verzoek of het instellen van een job-alert. Dit zijn mogelijke acties om de potentiële kandidaat te beïnvloeden tijdens zijn ‘employee journey’. Door de inzet van de genoemde kanalen te combineren met data-analyse, ben je als organisatie in staat om jouw vacature aanbod zeer efficiënt onder de aandacht te brengen van verschillende doelgroepen. Nieuwe inzichten uit deze data-analyses kunnen direct worden toegepast op de campagnes, waardoor je continu je resultaten optimaliseert en de employee journey steeds gerichter in kaart brengt en beter benut.

Employer branding

Door slim op deze “employee journey” in te spelen van zowel de latente als de actieve zoeker, vergroot je de relevantie van je werkgeversmerk voor je doelgroep. Potentiële werknemers krijgen zo een indruk van het bedrijf, krijgen er een eerste gevoel bij en zien wat voor mogelijkheden je als bedrijf biedt. Dit werkt vanaf een eerste indruk door tot het moment dat de sollicitant daadwerkelijk besloten heeft om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Waar wordt dan aan gedacht? Juist, de organisaties die zijn “blijven hangen” vanwege die informatieve en sfeervolle “werkenbij” website, de advertentie die aanzette tot interactie of de geoptimaliseerde vindbaarheid binnen een zoekmachine. Het werkgeversmerk wordt door deze elementen versterkt, wat de kans op kwalitatieve sollicitaties vergroot. Bedrijven die geloven in hun eigen kracht en dit laten zien, zijn zo in staat om op eigen kracht nieuwe medewerkers te binden.

Banen = online marketing

Deze employee journey goed kunnen benutten, vereist kennis van online marketing en online strategie. Het kunnen verbinden van data-analyses aan het optimaliseren van de website en ingezette kanalen, is essentieel.

Daarnaast dienen medewerkers van de HR en communicatie afdeling opgeleid te worden om online op de juiste manier in te zetten voor hun wervings doelstellingen. Kortom; online recruitment marketing.

Onetomarket – Specialist in online recruitment marketing.

Onetomarket heeft zich als ervaren en data-gedreven online marketing specialist gespecialiseerd in online recruitment marketing. We zetten onze diensten op dit moment al succesvol in voor organisaties als Tennet, KPMG, Breeman Automotive en de Louwman Dealer Group. Samen met onze partners Indeed, Google en Finalist IT kunnen we op elk denkbaar online recruitment vraagstuk een passend antwoord vinden.

Ben je ook op zoek naar een antwoord op jouw online recruitment vragen? Wil jij meer weten over onze aanpak of online recruitment marketing? Aarzel dan niet en neem contact met ons op. Let’s make it work!

Take aways;

  • Door de aantrekkende economie is de zoektocht naar goed personeel uitdagender geworden. Een doordachte recruitment strategie is tegenwoordig een must.
  • Het werven van goed personeel vereist meer dan enkel het online plaatsen van een vacature. Maak werk van je employer brand om onderscheid te maken tussen jouw organisatie en je concurrenten.
  • Benader online recruitment vanuit online marketingperspectief. Vanuit deze benadering ben je als organisatie veel beter in staat om gerichte naamsbekendheid op te bouwen en online sollicitanten te werven. Zonder volledige afhankelijkheid van dure recruitmentbureaus.
  • Online recruitment marketing laten renderen voor je organisatie vereist specifieke online marketing kennis. Schakel een specialist in om samen de eerste stappen te zetten!

bron; Indeed Benelux

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants