088 - 120 34 00

Online Donorwerving: Ja of nee?

Het zal de meesten niet ontgaan zijn maar deze week is het de nationale donorweek. De hele week zullen er activiteiten door het gehele land georganiseerd worden en daarnaast wordt er een grote online campagne ingezet.

De donorweek is door middel van de Nationale online wervingsactie maandagochtend om 9.00 uur van start gegaan. Deze online wervingscampagne is in samenwerking met NU.nl opgezet. Op NU.nl was een grote homepage take-over ingezet, waar gedurende de maandag diverse BN’ers via een live stream te volgen waren in hun wervingsacties.  De BN’ers probeerden via Twitter (#Jaofnee), mail, telefoon en radio-oproepen orgaandonoren te werven.
Wanneer men op NU.nl terugkijkt is meteen de stand van het aantal nieuwe registraties van de actie te zien. De eindstand van maandag 18 oktober toonde 10065 nieuwe orgaandonoren. Mediadruk via de pers, radio, tv en ook social media zal de rest moeten gaan doen.

Social media

Naast de wervingsactie op NU.nl zal Social media ook een belangrijke rol gaan spelen bij het werven van nieuwe donoren.  Op www.jaofnee.nl is een speciale pagina ingedeeld met ‘downloads’ zodat je zelf kan helpen bij het werven.  Zo kun je profielfoto’s voor je social media accounts downloaden en kun je met één druk op de knop de website delen met je vrienden en followers.

Het is overigens niet voor het eerst dat social media ingezet wordt voor goede doelen. Tijdens de afgelopen editie van 3fm Serious Request is er ook flink gebruik gemaakt van social media. Het was de opzet om de discussie over Serious Request zo veel mogelijk via social media te laten plaatsvinden. Kijkend naar het aantal nieuwe vrienden en likers van serious request blijkt dat goede doelen en social media goed samen gaan. Wanneer er gekeken wordt naar de resultaten van de donaties en de site traffic, valt te zien dat tijdens Serious Request circa 2% van de online donaties via social media binnen zijn gekomen. De traffic dat via social media naar de site werd gegenereerd bedroeg 3,5 % van het totaal.

Ja of nee?

Maar heeft een dergelijke online campagne dan wel zin? Wat voegt het toe naast de gebruikelijke middelen?  En daar komt bij dat de opzet eigenlijk best saai is, want de profielfoto’s en de mogelijkheid tot het delen van www.jaofnee.nl zijn leuk maar hebben weinig impact. Een goede viral –campagne zou een veel hoger ‘share’ gehalte hebben en meer awareness kweken.

Daarnaast mist de stichting de belangrijkste stap in het proces. Want ze doen er wel alles aan om mensen naar de site te krijgen maar doen vervolgens geen moeite om de bezoeker over te laten gaan tot actie. Het lijkt wel dat ze denken dat wanneer er iemand op de site komt dat ze dan ook wel even het register invullen.

De site is heel zakelijk en creëert weinig gevoel met het belang van donoren. Wanneer dit wel het geval zou zijn, zal men eerder bereid zijn om al die stappen van het registratieproces te doorlopen. Want het aantal stappen die je moet zetten om je aan te melden zijn nog steeds vrij hoog. Zo moet je je gegevens invullen, waarna gevraagd wordt of je je donorformulier zelf wilt uitprinten of dat je het via de post wilt ontvangen, vervolgens het formulier invullen en deze  per post toezenden. Ikzelf zal daar niet op zitten te wachten. Nu kan het via de site wel sneller gaan wanneer je een DigiD account hebt, maar lang niet iedereen heeft een DigiD account. Toch gezien de gevoelige materie is een (digitale) handtekening per persoon noodzakelijk en zal het op deze wijze uitgevoerd moeten worden.

De campagne Nederland zegt ja is in oktober 2009 van start gegaan. In oktober en november 2009 hebben 30.000 mensen hun keuze vastgelegd. Dat is 3 keer zoveel als in vorige jaren.

Zal de campagne dit jaar ook 3 keer zoveel registraties opleveren als vorig jaar? Ja of nee?

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners