088 - 120 34 00

Online corporate branding deel 1: favicons en de branding van je site

In dit eerste deel in onze gloednieuwe serie over online branding wil ik ingaan op het fenomeen favicons. Een favicon is volgens WikiPedia:

“A favicon (short for ‘favorites icon’), also known as a page icon or an urlicon, is an icon associated with a particular website or webpage.”

Oorspronkelijk moest een webmaster het favicon.ico bestand plaatsen in de root directory van een domein, en dan toonde Internet Explorer dat icoontje naast de titel van de pagina in de bookmarks. Dat systeem is later uitgebreid met mogelijkheden om per pagina een ander favicon te gebruiken. Tegelijkertijd zijn er veel meer plaatsen bij gekomen waar favicons gebruikt worden om websites makkelijk herkenbaar te maken.


Waarom moet een site nou altijd een favicon hebben?
Naarmate mensen meer gaan internetten krijgen ze vaak ook meer bookmarks. Steeds meer mensen gebruiken browsers met tabs. Deze bookmarks en tabs worden in bijna alle gevallen voorzien van het favicon en de titel van de pagina. Dat kleine simpele icoontje kan er dan voor zorgen dat mensen jouw site beter herkennen, en dus vaker op jouw site terecht komen. Persoonlijk heb ik een bookmarks toolbar met mijn belangrijkste bookmarks aan de linkerkant, zonder tekst en met voor iedere bookmark alleen maar een favicon.

Wat maakt een favicon nou goed?
Je wordt als designer behoorlijk beperkt met favicons. De meeste browsers gebruiken favicons die 16 bij 16 pixels groot zijn en 256 kleuren gebruiken. Grafisch gezien ga je dan dus terug naar het stenen tijdperk. De belangrijkste eigenschappen van een favicon:

  • duidelijk herkenbaar en lijkt niet te veel op andere favicons in je branche
  • passend bij de stijl van je website. (In principe is de beste persoon om het favicon te ontwerpen je logo designer, maar zorg wel dat het icoontje ook aansluit bij de layout en het kleurgebruik van je site.)
  • duidelijke geometische vormen zijn makkelijker te herkennen dan abstracte vormen
  • duidelijke geometriche vormen zijn in de meeste gevallen ook beter dan letters

Hoe maak ik een favicon?
Er zijn verscheidene tools te vinden online waarmee je op basis van een plaatje een favicon kunt maken. Probeer bijvoorbeeld deze twee eens:

Als je een .png file hebt maar graag een .ico file wil (bijvoorbeeld om de vele 404’s op je server tegen te gaan), kun je met deze tool het bestandje converteren.

Geef eens wat goede voorbeelden van het gebruik van favicons
Natuurlijk zijn er al vele, vele, vele voorbeelden van favicons online te vinden. Smashing Magazine heeft recentelijk een mooi overzicht gegeven van opmerkelijke favicons.

Mocht je nou helemaal fan zijn (geworden) van favicons, dan zijn er een paar tools die leuke dingen kunnen doen met favicons. Zo is er fav.icio.us, een greasemonkey script dat bij al je del.icio.us bookmarks favicons laat zien, erg handig omdat het je sites sneller laat herkennen. Daarnaast is er Google Icon, een Firefox extensie die in de Google resultaten favicons laat zien naast de URL’s.

Conclusie
Favicons zijn een belangrijk onderdeel van je online corporate branding. Ze vergroten de zichtbaarheid van je merk en moeten dus met zorg worden gekozen. Er zijn echter genoeg tools voorhanden om dit werk eens tuk makkelijker te maken.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners