088 - 120 34 00

Onetomarket op de SES in Berlijn

Op 24 en 25 november vond de Search Engine Stategies in Berlijn plaats. Samen met Evert Veldhuijzen (Managing Director Onetomarket Duitsland) heb ik dit event bezocht.

Op de eerste dag zijn we meteen om 08:30 uur begonnen met de registratie. De Keynote werd gemodereerd door Mike Grehen. De speakers waren Lars Lehne (Google) en Stefan Weitz (Bing). De twee grote search engines in een sessie, mooi. Beide speakers hadden een goed verhaal. Microsoft concentreerde zich meer erop uit te leggen hoe een search engine werkt en hoe dit, in het geval van Bing, in de meeste Europese landen zal werken. Beide presentaties hadden een ding gemeen, men wil zich op de zoekintentie van de gebruikers richten.
Tegen de middag was dan Evert aan de beurt met zijn presentatie over blackhat SEA technieken. De presentatie was een groot succes. Hij was

ses-berlin-2

als laatste van drie speakers aan de beurt en heeft de zaal nog even wakker gemaakt. Door zijn charmante Nederlandse accent was de openingsgrap snel gemaakt. Hij had het onder andere over trucs zoals niet-clickbare Adwords advertenties en het normaliter niet toegestane gebruik van hoofdletters in een Adwords advertentie. Daarnaast heeft hij een mogelijkheid ontdekt hoe men langere Adwords advertenties dan toegestaan kan maken. Natuurlijk zaten ook een aantal Google medewerkers in de ruimte. Wat betekent dat deze trucs niet langer zullen werken en Google inmiddels de nodige aanpassingen voorgenomen heeft. In ieder geval bleef deze sessie in gedachten van de deelnemers. Zo werd Evert nog een aantal keren genoemd. Bijvoorbeeld in het interview van Marcus Tandler die door Bas van den Beld(Searchcowboys.com) gedaan werd.

Later op de middag werd het dan ook tijd voor het link building panel. Gemodereerd werd het panel door Christoph Cemper. De deelnemers waren Ralph Tegtmeier, Marcus Tandler , Sebastian Wenzel en ik, Nina Baumann. Als enige whitehat zat ik tussen de blackhats. Mooie positie. Het ging natuurlijk ook weer over het kopen van links, wat niet conform de richtlijnen van Google is. De mening van de blackhat deelnemers was daarin duidelijk: Er worden nog altijd links ingekocht. Buiten dat hebben we het over PageRank Sculpting gehad en daarmee ook het gebruik van het nofollow attribuut. PageRank Sculpting door het gebruik van nofollow is ‘dood’. Andere old school technieken zoals het gebruik van Java Script links werken nog wel. Ook werd de blackhat techniek van het inkopen van slechte links voor concurrenten om deze slechter te laten ranken besproken. De vraag was: Is het echt mogelijk om een concurrent door deze techniek slechter te laten ranken? De blackhat experts waren het met elkaar eens. Ja, in principe is het mogelijk. Voor alsnog is het “succes” van een dergelijke actie afhankelijk van de website die schade zal moeten nemen. Het wordt moeilijker naarmate een site een grotere autoriteit is. Gaat het dus om een autoriteitsite dan zullen een aantal slechte links naar de site in de rankings geen zichtbare uitwerkingen hebben.

Als het goed is wordt de komende dagen nog een video op de SES website gepubliceerd waar bovenstaande sessies nog een keer bekeken kunnen worden.

Ook het networking deel van de SES was een succes. We hebben oude en nieuwe gezichten uit de Online Marketing wereld mogen ontmoeten. Bij de borrel werden ervaringen en meningen uitgewisseld. Bijzonder goede gesprekken hadden we met Andreas Rembow, Jens Fauldrath en Eva Rausch von Traubenberg als link building collega van de Deutsche Telekom.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants