088 - 120 34 00

Onetomarket presenteert zichzelf aan Thuiswinkel leden

Onetomarket wil bekend staan als transparante kennispartner. Het is mooi om dit te zeggen, maar nog mooier is het om dit te bewijzen. In dat kader organiseerde Onetomarket in samenwerking met onze business partner Thuiswinkel een gratis kennissessie voor leden van de Thuiswinkel organisatie. Het aantal aanmeldingen was dusdanig groot dat we besloten om zowel ’s ochtends als ’s middags een aantal workshops te geven.

Het programma was ’s ochtends gelijk aan ’s middags. Er waren drie workshops met veel ruimte voor interactie, om vervolgens aan het eind van de sessie een site clinic te doen voor de aanwezige Thuiswinkel leden.

Drie workshops

Link building

De eerste workshop ging over link building. Hierin werd door Erik-Jan Bulthuis uitgelegd dat link building niet iets is wat je zo maar bij een paar goedkope studenten of stagiaires neer kan leggen. Link building gaat niet om het verzamelen van zo veel mogelijk links, maar om het vinden van die 5 fantastische links. Erik-Jan werkte één bewezen methode uit om te komen tot die fantastische links volgens deze stappen:

1.    Bepaal op welke keywords je je richt
2.    Bepaal wie jou links zou kunnen geven
3.    Bouw een relatie op met deze mensen
4.    Biedt je content zo gepersonaliseerd mogelijk aan
5.    Bedank voor het linkje en houd de relatie in stand

Uiteraard is er veel meer gezegd en daarom hebben we de slides van deze presentatie beschikbaar gesteld.

Social media

Vervolgens presenteerde Roy Huiskes zijn visie op social media. Social media is de plek waar je klanten zich continu bevinden. Veel bedrijven mengen zich echter nog te weinig in dit fenomeen. De redenen hiervoor zijn divers, maar in de presentatie van Roy liet hij zien dat de meest voorkomende bezwaren makkelijk te weerleggen zijn. Immers, consumenten besteden inmiddels meer tijd aan social media dan aan e-mail. Stel je eens voor dat jij als bedrijf bent waar je klanten en prospects zijn!

Vervolgens zoomde Roy in op Twitter. Twitter is voor veel bedrijven de makkelijkste manier om te beginnen met social media. Zoek maar eens op je merknaam en zie hoe je klanten over je praten. Wellicht kun je zelfs mensen helpen door hun handige tips te geven? De presentatie van Roy was aanstekelijk en vooral het stuk over Twitter was actionable.

Analytics

Gjalt Jellesma sloot de workshops af met een verhaal over Analytics. Hij sprak oer twee onderwerpen. Allereerst hield hij een presentatie over de mogelijkheden om binnen Google Analytics geavanceerde rapporten uit te draaien. Hij liet zien hoe je je marketingmix kon doormeten door te ontdekken via welk kanaal een klant als eerste binnenkwam en wat zijn laatste entreekanaal is. Ook liet hij via screenshots van Tableau en Google Analytics zien hoe waardevol een terugkerende bezoeker is. Ook liet hij zijn dat je al deze data wilt weten. Als je niet weet hoe je bezoekers op je site interacteren, kun je nooit het effect van al je marketinginspanningen meten. Ook kun je dan je marketingmix niet goed optimaliseren.

Zijn tweede focus lag in het meten van social media response. In het algemeen is social media moeilijk te meten, maar dat wil niet zeggen dat er niks te meten valt. Welke metrics je hiervoor moet nemen verschilt per situatie, maar in het algemeen moet je de uitdaging van het doormeten van social media aangaan. Als je niet weet wat er gebeurt, weet je nooit of je op de goede weg zit.

Een mooie dag

Volgens zowel de aanwezige Onetomarket collega’s als de aanwezige Thuiswinkel leden was de dag een succes. De gemiddelde beoordeling door de Thuiswinkel leden was een 3,18 op een schaal van 1 tot 4. Op de vraag of de bezoekers een volgende keer ook zouden komen werd unaniem ‘ja’ geantwoord. Onetomarket is dan ook zeker van plan om in het najaar een soortgelijke kennissessie te organiseren. Uiteraard zullen ook Onetomarket klanten geregeld uitgenodigd worden voor workshops, clinics en seminars.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners