088 - 120 34 00

Omzet online thuiswinkelen groeit naar 133 miljard

De omzet in de Nederlandse online thuiswinkelbranche bedroeg in het eerste half jaar van 2006 133 miljard euro

De omzet in de Nederlandse online thuiswinkelbranche bedroeg in het eerste half jaar van 2006 1,33 miljard euro. Dit betekent een stijging van 25 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Daarnaast vindt de consument online betalen een stuk veiliger. Zo blijkt uit onderzoek van Blauw Research en Thuiswinkel.org.

Blauw Research deed onderzoek middels de ‘Thuiswinkel Markt Monitor 2006-1’, een halfjaarlijks onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand, in opdracht van de branchevereniging voor thuiswinkeliers, Thuiswinkel.org.

Blauw Research ondervroeg hiertoe de ruim 400 leden van Thuiswinkel.org (die samen goed zijn voor 80 procent van de Nederlandse online consumentenbestedingen), en koppelde de uitkomsten aan een consumentenonderzoek (n=2000).

Uitkomsten: de online omzetgroei stijgt nog altijd substantieel harder in vergelijking met de reguliere detailhandelsverkopen. De groei van de totale Nederlandse detailhandel bedroeg volgens het CBS 6,2 procent in de eerste helft van 2006. Het aandeel van de totale online verkopen in de eerste helft van 2006 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandel stijgt van 2,8 procent in 2005 naar 3,3 procent in de eerste helft van 2006.

‘Nog steeds zien we een forse toename in het aantal nieuwe kopers dat voor het eerst via internet een bestelling heeft gedaan’, aldus Frank Sibbel, manager E-media bij Blauw Research. ‘In de eerste zes maanden van 2006 hebben ruim 5 miljoen online kopers een online bestelling gedaan, waarvan bijna 700.000 kopers voor het eerst online iets gekocht hebben’.

De groei in nieuwe kopers geeft de markt voor online shopping volgens de onderzoekers een positieve stimulans, omdat veel nieuwkomers voorzichtig beginnen en zich vervolgens doorontwikkelen naar meer ervaren online kopers die vaker en duurdere online aankopen doen.

De tevredenheid van online kopers is nog steeds hoog; 95 procent van de shoppers geeft aan tevreden tot zeer tevreden te zijn over de laatste online bestelling. Dit soort positieve ervaringen leidt ertoe dat shoppers nog steeds actieve aanbevelers zijn met betrekking tot online thuiswinkelen, en andere niet-kopers ertoe overhalen ook online te gaan bestellen.

Het gemiddelde bestede bedrag per online koper is in de eerste zes maanden van 2006 , na een eerdere stagnatie, weer gestegen van

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners