088 - 120 34 00

Nieuwe feature in Google Analytics: Major Contributors

Google Analytics is donderdag 4 november met een nieuwe feature gekomen, genaamd Major Contributors / Belangrijke Bijdragers. Wat is dit, wat doet het en wat heb je eraan? Je leest het hieronder.

Stel je hebt een custom alert (op zijn Nederlands: “aangepaste melding”)  ingeschakeld staan in Google Analytics, dit doe je onder “Intelligence” ofwel “Informatie” in de menubalk van Google Analytics, van bijvoorbeeld: geef een  melding als SEA verkeer met meer dan 50% daalt. Op het moment dat je verkeer t.o.v. van de week/dag/maand (dit stel je zelf in) ervoor 50% gedaald is, krijg je een e-mail alert. Tot dusver geen verrassingen, dit bestond al.

Maar, Google heeft er iets slims bij bedacht. Op het moment dat je een melding krijgt, komt er onder je melding een lijst met redenen waardoor de daling ontstaan is. Dit zorgt ervoor dat je actie kunt ondernemen (om de daling een halt toe te roepen).  Het ziet er als volgt uit

Google geeft dus onder je melding redenen die bijdragen aan de verandering op de website. Dit wordt opgedeeld in maximaal 5 verschillende segmenten.

Bovendien kun alle vijf de Major Contributor aanklikken en vervolgens in de grafiek zien hoe het verkeer veranderd is per Major Contributor;

In het geval van een daling in je Adwords verkeer, zou hierbij bijvoorbeeld een bepaalde landingspagina kunnen staan die opeens niet meer vertoond wordt. Gaat er iets mis met de advertentie? Is het zoekverkeer opeens veranderd? De major Contributors geven je een handvat om de wijzigingen te gaan onderzoeken en oplossen (indien nodig).

Ook als je geen Adwords hebt, zijn er legio mogelijkheden om dit toch te gebruiken. Het handige is dat je het namelijk ook kunt gebruiken op je ingestelde doelen. Stel, je hebt een melding ingesteld op het doel “Order geplaatst” zodat bij een stijging van 25% je een melding krijgt. Zodra je nu die melding krijgt kun je vrij gemakkelijk zien of er 1 bepaalde reden achter de grote stijging zit. In het plaatje hierboven zie je bijvoorbeeld dat er bij de Major Contributors een stijging in verkeer naar een bepaalde landingspagina is. Bij Source zou bijvoorbeeld “e-mail newsletter” kunnen staan (indien de newsletter getagged is). Als je, in dit voorbeeld, 1+1 bij elkaar optelt zie je al snel dat een bepaalde nieuwsbrief veel extra verkeer en orders veroorzaakt heeft. Deze conclusie kun je in mum van tijd trekken, handig!

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners