088 - 120 34 00

Nieuw in Google AdWords: verwachte CPC voor top posities

Sinds 1 september heeft Google in het AdWords systeem een nieuwe functie toegevoegd. Het is nu mogelijk om een beeld te krijgen van de geschatte kosten per klik voor de topposities voor een specifiek zoekwoord. De adverteerder krijgt hiermee na de “Top vs Side rapporten” wederom meer inzicht in het verschil tussen top en side ads.

Je vindt de verwachte CPC voor top posities in het tabblad “zoekwoorden”, waarna bij “kolommen” de kolom Geschat bod voor boven aan de pagina kan worden toegevoegd.

De eerste ervaring leert ons dat deze bedragen wel met een korreltje zout genomen dienen te worden. Dit communiceert Google zelf ook, zoals te lezen in de volgende quote:

“Het geschatte bod voor boven aan de pagina is bedoeld om u meer inzicht te geven, waardoor u uw biedstrategie beter kunt plannen. Voldoen aan het geschatte bod voor boven aan de pagina is geen garantie dat u deze advertentiepositie ook werkelijk krijgt. De advertentiepositie is nog altijd afhankelijk van de kwaliteitsscore, uw CPC-bod, uw budget en accountinstellingen, evenals het gedrag van gebruikers en andere adverteerders.”

Het lijkt duidelijk dat Google aan het sturen is op meer concurrentie voor topposities in de zoekresultaten. Voor de adverteerder is het goed meer inzicht te krijgen in wat het zal gaan kosten om in de eerste drie resultaten boven de organische resultaten te verschijnen. Deze posities hebben over het algemeen een aanzienlijk hogere CTR dan de side ads. Iets wat Google met deze metrics duidelijk wil maken.

Het is echter lang niet voor elke campagne of elk zoekwoord rendabel om voor de toppositie te bieden. Blijf daarom vooral kijken naar de doelstellingen en ROI van de campagnes om daar je biedingen op te baseren.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners