088 - 120 34 00

Nieuw in Google AdWords: ‘Automated Rules’.

De functie ‘Automated Rules’ die in december vorig jaar door Google geïntroduceerd is in de V.S. blijkt een succes en is daarom nu wereldwijd ingevoerd. Google laat weten dat deze tool zal zorgen voor een dynamisch beheer van je AdWords account, resulterend in effectiviteit en tijdsbesparing. Met deze gratis te gebruiken tool concurreert Google met de door velen geliefde maar ook dure ‘Bid Management Tools’.

Wat houdt deze nieuwe tool in?
Kort gezegd kan deze tool bijna alles wat je normaal gesproken handmatig zou doen als je je AdWords account optimaliseert. De tool zorgt ervoor dat er op bepaalde, door jou aan te geven momenten, wijzigingen automatisch worden doorgevoerd, onder andere op het gebied van bieding, budget en status. De regels kunnen zowel op campagne-, advertentiegroep-, advertentie- als zoekwoordniveau worden ingesteld.

Hoe kun je de tool toepassen?
Om een beeld te krijgen hoe je deze nieuwe functie binnen AdWords kunt toepassen geef ik hieronder een paar voorbeelden.

  • Zoals je normaal bijvoorbeeld je CPC verhoogt met een bepaald percentage wanneer je onder positie 3 terecht komt, kun je dit nu automatisch laten doen door een regel in te stellen waardoor, als de advertentie een slechtere positie heeft dan 3, de CPC automatisch wordt verhoogd met het door jou vooraf aangegeven percentage.
  • Je kunt budgetten automatisch laten wijzigen, bijvoorbeeld als je op bepaalde dagen of bepaalde uren van de dag meer conversies verwacht te behalen dan op andere. Of bijvoorbeeld als je in de december maand meer verkopen verwacht.
  • Je kunt advertenties laten pauzeren wanneer deze te veel geld kosten in verhouding met de conversies die ze opleveren.
  • Of je kunt advertentiegroepen automatisch online laten zetten op de dagen dat er bijvoorbeeld een actie ingaat, om deze vervolgens weer automatisch te laten pauzeren als de actie afgelopen is.
  • Ook kun je zoekwoorden automatisch laten pauzeren als bijvoorbeeld de CPA te hoog oploopt.
  • Bij de automatische wijzigingen kun je meerdere eisen instellen. Je kunt bijvoorbeeld een zoekwoord pauzeren als de CPA te hoog is tenzij het een bepaald minimaal aantal aan conversies oplevert.

En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen die een gunstige bijdragen kunnen leveren aan je account. Bij het testen ben ik echter ook op een paar nadelen gestuit, namelijk:

  • Je kunt met deze tool niet automatisch de matchtype wijzigen, zoekwoorden moeten daarom nog steeds handmatig op ‘broad’, ‘phrase’ of ‘exact’ gezet worden.
  • Verder kunnen alleen statistieken gebruikt worden van de laatste maand en niet van eerdere periodes. Waardoor de betrouwbaarheid van jouw automatische wijzigingen achteruit gaat.
  • Tot slot kun je met deze tool alleen maar concrete regels invoeren en heeft de functie geen inzicht in zaken die je, als je het account handmatig optimaliseert, wel hebt. Zo kan de tool bijvoorbeeld geen rekening houden met het totale account. In veel gevallen is er sprake van een CPA doelstelling op account niveau. Echter, bij Automated Rules heb je enkel de mogelijkheid om CPA doelstellingen per campagne in te stellen. In sommige gevallen is een hogere CPA gerechtvaardigd als een andere campagne een lagere CPA heeft. Automated Rules kan hier geen rekening mee houden.

De tool heeft dus positieve en negatieve kanten. Of deze tool ook daadwerkelijk in tijdsbesparing en effectiviteit zal resulteren, wat Google aangeeft, en of deze factoren de kosten zullen verlagen en de conversies zullen verhogen, zal de tijd ons leren.

In de praktijk
Je kunt voor je account tot tien automatische regels instellen. Dit kun je, zoals eerder in dit blogpost beschreven, op de verschillende niveaus binnen je account tot uitvoering brengen. Op elk niveau is de knop ‘Automate’ te vinden en kun je via het drop down menu de gewenste optie kiezen, om vervolgens de wenselijke instellingen in te voeren.

Natuurlijk kun je de aangemaakte regels beheren, en het is ook slim om geregeld te toetsen of de automatische regels het gewenste resultaat leveren. Je kunt hierbij AdWords een e-mail laten sturen wanneer de regel wordt uitgevoerd en ook of dit succesvol is gebeurd.

Ik ben benieuwd naar de resultaten bij het gebruik van deze tool, en ga er dan ook zeker mee testen, jullie ook?

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners