088 - 120 34 00

Negatieve online koopervaring heeft ook offline effect

Een negatieve online koopervaring bij een multichannel retailer heeft ook effect op het offline koopgedrag

Een negatieve online koopervaring bij een multichannel retailer heeft ook effect op het offline koopgedrag. Steeds meer consumenten geven aan dan waarschijnlijk (ook) niet meer bij de fysieke winkel te zullen kopen. Onderzoek van Zoomerang wijst uit dat 41 procent dit niet van plan is, als de online ervaring niet goed was. Dit was vorig jaar nog 28 procent.

Meer dan de helft, 59 procent (vorig jaar nog 55 procent) zegt dat een negatieve online ervaring effect heeft op de algehele mening over de retailer of het merk. Die wordt dan ook negatiever. Daarnaast gaat 82 procent van de consumenten na een negatieve online ervaring waarschijnlijk niet nog eens naar de desbetreffende webshop.

Aan het onderzoek werkten 638 consumenten mee, die via e-mail een vragenlijst beantwoorden. Het onderzoek geeft geen definitie van ‘een slechte online ervaring’, maar meldt wel dat interactieve features bijdragen aan een positieve ervaring. Bijna driekwart (74 procent) van de respondenten zegt dat ze meer kopen als ze via een pop-up details te zien krijgen. 70 procent wil graag een eenvoudige ‘voeg toe aan winkelwagen’-optie. Bijna eenzelfde percentage (68 procent) heeft graag goede afbeeldingen, met productdetails, en 47 procent wil graag een productvergelijking en productaanbevelingen.

Uit het onderzoek komen ook een aantal positieve trends naar voren. 53 procent van de respondenten heeft in 2006 meer cadeaus online gekocht dan in 2005. En 66 procent is van plan in 2007 meer cadeaus online te kopen, vanwege de goede online koopervaring in 2006.

Bron: Twinkle Magazine

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners