088 - 120 34 00

Nederland vs. of ft. Foursquare?

Een smartphone in je zak en een prikkelende behoefte op de locatie waar je je bevindt. Foursquare zou hier antwoord op moeten geven. Maar hoe groot is Foursquare in Nederland? Wanneer gaat de Nederlander overstag? En wat doet Foursquare er aan om steeds groter te worden?

Foursquare, een applicatie voor op je smartphone waarmee je overal en nergens ‘in kan checken’. Het idee is om op deze manier tips te geven voor de gebieden waar je regelmatig komt. Omdat er niet altijd tips te geven zijn is er een wedstrijdelement aan toegevoegd. Door op verschillende momenten en plekken in te checken maak je kans op het winnen van badges. Ook is het mogelijk mayor te worden van een bepaald gebied. Als zogenaamde burgemeester ben je dan het meest ingecheckt op deze plek onder de Foursquare gebruikers.

Foursquare heeft op het moment 6,5 mln gebruikers over de hele wereld. Begin dit jaar was dat nog een half miljoen minder. Die 6,5 mln gebruikers realiseren 2mln checkins per dag. En dat staat weer gelijk aan 381 mln checkins per jaar. Zo groeide Foursquare in 2010 met maar liefst 3400%.
Deze groei is mede mogelijk gemaakt door de iPhone app. Midden 2010 had Foursquare nog maar twee miljoen gebruikers. Een enorme groei dus in een korte periode. En dat aantal zal voorlopig blijven groeien want er komen dagelijks 25.000 leden bij. Van deze leden komt tweederde uit de VS.

Nederland vs. Foursquare
En wat Nederland betreft? In Nederland komt Foursquare nog niet heel goed van de grond. In december werd er een schatting gedaan die uitkwam op 150.000 Nederlandse gebruikers. De belangrijkste reden is eigenlijk wel dat wij Nederlanders niet altijd en overal in de gaten gehouden willen worden. Het is dus een privé kwestie. Zelf merkte ik ook dat ik geen problemen had om mij op het werk of het station in te loggen, maar thuis? Dat gaat toch echt een stapje te ver. Waarom? Omdat iedereen zou kunnen zien waar je bent. En dat hoeft niet voor iedereen.

Onlangs kwam in het nieuws dat Heineken en Foursquare de handen ineen zullen slaan. Op plekken waar Heineken getapt wordt zullen e-tjes te verdienen zijn. Deze zijn weer geschikt om e-aanbiedingen te kopen zoals, VIP-kaarten voor feesten en tickets voor al uitverkochte concerten. En wij Nederlanders staan toch wel bekend om het sparen dus zou dit best een succes kunnen worden.

Foursquare ft. bedrijven wereld
Dat Foursquare nog genoeg potentie heeft dat weten ze zelf ook. Een idee dat nu opspeelt is de ontwikkeling van de mobiele telefoon en het netwerk. Zo duurt het nu nog minimaal 20 seconden voordat iemand in kan checken. En diegene moet er ook nog eens aan denken in te checken. Maar wanneer zowel GPS als de accu van een mobiel verbeterd worden is er nog meer mogelijk. Bijvoorbeeld: Je stapt een kroeg binnen en je voelt je mobiel trillen. Je kijkt op het scherm en ziet de vraag: Wil je inchecken? Dit is iets voor de “korte” termijn en draagt bij aan de groei van Foursquare wereldwijd. Onlangs is er een begin gemaakt van deze functie, genaamd ISQ, op toestellen van Android.

Ook kleinere dingen zorgen ervoor dat Foursquare zich continu ontwikkelt. Hierbij moet gedacht worden aan het toevoegen van nieuwe badges. Maar ook de samenwerking met andere bedrijven. Je loopt bijvoorbeeld door de stad en je krijgt meldingen van uitverkopen bij winkels die jou interesseren. Of misschien nog wel handiger is dat je de wachtwoorden van het draadloos netwerk in de buurt met elkaar kunt gaan delen.

Een andere kans is dat je mayor wordt van de snackbar op de hoek. Met deze ‘status’ krijg je bij elke bestelling een snack naar keuze. Dit is een eenvoudig voorbeeld maar wel een grote kans voor bedrijven. Hierdoor zorgen de bedrijven voor een competitie element waardoor ze misschien nog meer klanten kunnen genereren.

Bij welk bedrijf zou jij graag mayor willen zijn om gebruik te maken van hun acties? En denk jij dat Foursquare een groei door gaat maken waardoor we er eigenlijk niet meer omheen kunnen? Laat het me weten door te reageren!

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants