088 - 120 34 00

Nationale E-mail Marketing Conferentie (2)

Samen met mijn collega Danielle de Gier, die eerder al haar verslag deed van het e-mailmarketing evenement, was ik  op 9 september aanwezig op de Nationale E-mail Marketing Conferentie  in Utrecht. Er werden diverse interessante sessies gegeven, waarbij het middagdeel uit parallelle sessies bestond. Een aantal van deze middagsessies heb ik bijgewoond en zal ik hieronder beschrijven.

Praktijkcase Bruna: Database, segmentatie & datamining

Deze presentatie werd gegeven door Sandra van Kuijk, CRM manager van Bruna.

Bruna heeft onderzoek gedaan naar de opens, clicks en conversie op hun eigen nieuwsbrief. Hieruit kwamen interessante resultaten die van invloed zijn. Om dit onderzoek mogelijk te maken werd Bruna bijgestaan door bureau Add To Favorites. Zij hielpen met de opzet waarbij het project  een doorlooptijd had van drie maanden. Er werden analyse-vragen en hypotheses gesteld. Uit het resultaat blijkt dat de hypotheses aardig overeenkomen met de testen die gedaan zijn. De Analyse vragen, hypotheses en resultaten zijn terug te vinden in haar presentatie.

‘De kracht van Social Sharing via Email’

De presentatie werd gegeven door Marcel Molenaar, Commercial Director – OMG/Mailmedia.

Hoe zit het met Social Media en E-mail marketing? Deze twee hebben een positieve relatie met elkaar. In de nieuwsbrief kun je tegenwoordig de bekende Hyves, Twitter, Facebook en LinkedIn integreren zodat de lezers nieuws via sociale netwerken kunnen verspreiden.

In de presentatie werd de vraag gesteld of e-mail een aantoonbare bijdrage kan leveren aan het resultaat van een campagne door ontvangers actief aan te zetten tot het delen van
de aanbieding binnen sociale netwerken.

Marcel had voor deze vraag als voorbeeld Spa Amsterdam Zuiver gebruikt. Mensen kunnen hier tot rust komen door deel te nemen aan verschillende arrangementen. Voor de test werden er 3 groepen gemaakt die bestaat uit:

1. 18-24 jaar
2. 25-34 jaar
3. 35-55 jaar

In de nieuwsbrief werd een actie vermeld dat een vriend of vriendin gratis mee kan en hiervoor kan registreren via een webpagina. Hierbij hadden zij de mogelijkheid om dit verder te delen via sociale netwerken. Juist door zulke acties kun je op een makkelijke manier een sneeuwbal effect creëren om de actie verder te verspreiden. Na de test komt groep 2 als beste uit de bus voor het aantal registraties voor deze actie. Op de tweede plaats staat groep 3 en als laatste groep 1.

Na het klikken op één van de social buttons deel je het bericht via het sociale netwerk. Het bericht bevat een titel, content en de link naar de actie. Hieronder een voorbeeld van dat bericht.

Gratis entree voor vriend of vriendin bij Spa Amsterdam Zuiver
Dompel je onder in luxe, geniet van de heerlijkste sauna-arrangementen en geef je
lichaam de rust die het verdient. Kom hemels genieten bij Spa Amsterdam Zuiver
en breng je vriend of vriendin gratis mee. Kijk op http://trp.li/r/3902/b/0

Na de registratie krijgen mensen de bedanktpagina te zien, waarop de social buttons terug komen om alsnog te delen. Tegelijkertijd wordt er een bevestigingsmail verstuurd met je bestelling waarin nogmaals de social buttons terugkomen.

De meeste shares vonden plaats via de e-mail, dan de bedanktpagina en als laatste via de bevestigingsmail.

Uit het resultaat blijkt dat social sharing effect heeft op het aantal registraties, bezoekers en omzet met ruim 500%. Dit is dan gelijk ook het antwoord op de vraag dat social sharing zeker een bijdrage levert via de e-mail!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners