088 - 120 34 00

Mobile Advertising

Het aantal smartphones neemt sterk toe en daarmee ook het zoekgedrag vanaf mobiele apparaten. Het is van belang om hierop in te spelen met de advertenties die binnen de advertentienetwerken van Google worden ingezet.

Zoekopdrachten uitgevoerd op smartphones zijn vaak korter en algemener dan zoekopdrachten uitgevoerd vanaf een desktop. Het toevoegen van veel longtail termen heeft hier dus weinig zin. Doordat een smartphone onder andere een browser en bel-mogelijkheid heeft, zijn actiegerichte uitingen mogelijk, waarbij bijvoorbeeld direct een app kan worden gedownload of een tafel kan worden gereserveerd. De aanpak van een mobiele campagne kan dus sterk afwijken van een desktop/laptop campagne.

Targeting

Binnen AdWords kan op verschillende wijzen getarget worden. Onder het tabblad Settings op campagneniveau kunnen onder andere Android toestellen en iPhones apart getarget worden. Dit is handig, wanneer bijvoorbeeld voor beide systemen een aparte app is gecreëerd. Maak een aparte campagne voor elk type toestel dat je wilt targeten.

Standaard staat in het AdWords systeem ingesteld dat zowel computers als mobiele apparaten worden getarget. Loopt je campagne al een tijdje op alle typen apparaten, dan kun je in de statistieken terugvinden of deze goed presteert op smartphones. Heb je een website die niet gebruiksvriendelijk is op een smartphone, overweeg dan mobiele apparaten juist uit te sluiten.

Binnen het AdWords systeem kan het zoeknetwerk worden ingezet, het display netwerk en het netwerk van apps waarin je kunt adverteren. Deze laatste optie is beschikbaar onder Managed Placements, kies daarbij voor adsenseformobileapps.com.

Google bezit ook een ander online advertentienetwerk; AdMob. Dit systeem geeft de mogelijkheid te adverteren met tekstadvertenties, video’s en banners en is daarbij geavanceerder dan Google AdWords. Zo kan worden getarget op demografische factoren als geslacht en leeftijd. Dit is een separaat systeem waar een apart account voor moet worden aangemaakt.

Click-to-download en click-to-call

AdWords en AdMob bieden de mogelijkheid om een aangeboden app direct te downloaden. Door middel van slechts één klik komt de gebruiker in de iTunes store of de Android market terecht en kan de app direct worden gedownload.

Het aantal downloads kan vooralsnog niet gemeten worden in AdWords. Echter kunnen stijgingen in downloads wel eenvoudig worden toegekend aan de AdWords investeringen, wanneer geen andere marketingkanalen worden ingezet.

In AdMob kunnen downloads wél geregistreerd worden. Door het plaatsen van een stukje code in de iPhone app en deze vervolgens opnieuw te uploaden in de iTunes store, worden de downloads bijgehouden. Om de Android downloads te meten, is een koppeling met Google Analytics nodig.

Wanneer je adverteert voor een plaatsgebonden dienst of product, zoals een restaurant of een schildersbedrijf, of leads verzamelt middels telefonisch contact, kun je een click-to-call instellen. De gebruiker kan dan eenvoudig telefonisch contact opnemen.

Aanbevelingen

  • Ga na of jouw product of dienst veel gezocht wordt op mobiele apparaten.
  • Wanneer je geen mobiele website hebt, ga dan na of het verkeer vanuit smartphones goed of juist slecht converteert op je website.
  • Wanneer je beschikt over een mobiele website, creëer hiervoor dan een aparte campagne, gericht op mobiele apparaten.
  • Beschik je over een app, overweeg dan een click-to-download. Maak een aparte campagne voor de Android en de iPhone app.
  • Lever je producten of diensten waarbij telefonisch contact gewenst is, stel dan een click-to-call in.
  • Zorg ervoor dat de conversies worden doorgemeten.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners