088 - 120 34 00

Microsoft IM-Pact – Een Groot Circus

Gister was ik op uitnodiging van Microsoft samen met collega Erik Braam naar IM-Pact in Naarden. De flyer beloofde veel goeds en had ook een wat mysterieus tintje. Internationaal gerenomeerde sprekers zouden hun verhaal komen vertellen over de consument van nu, de ‘personal circle’ van deze consument en social media. Niets mysterieus zou je misschien zeggen, maar de flyer wekte de indruk dat je een uitnodiging van het circus had gekregen en niet Microsoft.

Het bleek een combinatie van beiden. Aangekomen op locatie werden wij opgewacht door een enorme circus tent, met bij behorende suikerspinnen en popcorn kraampjes. Erg leuk gedaan, alhoewel de wind nog voor wat hachelijke momenten zorgde!

De avond werd bij elkaar gepraat door de altijd enthousiaste Igor Beuker die ons vanaf het begin constant bleef waarschuwen over de act die de avond zou afsluiten. Nou begreep ik van mensen die Igor redelijk goed kennen dat hij wel in is voor een geintje, dus deze waarschuwing werd meegevoerd met de sterke wind. Daar zouden mensen op de eerste rij later spijt van krijgen!

Kjell Nordstrom:

Dan de sprekers. De eerste spreker, Kjell Nordstrom, is een bejubelde professor, schrijver en goeroe. In 2005 werd hij door Thinkers 50 als de nummer 1 management thinker van Europa aangewezen. Eerlijk is eerlijk, zijn inspirende verhaal van ruim 3 kwartier wees uit waarom hij als zodanig wordt bestempeld.

Hij begon te vertellen dat kapitalisme geen ideaal is, maar een machine. Een machine die maar één ding doet en dat is efficient van inefficient onderscheiden. Alles wordt gedreven door informatie en doordat de consument nu net zoveel informatie heeft als bedrijven, leraren, doktoren en elke andere expert, is ook de macht aan het verschuiven.

Het is nu van belang voor marketeers om proberen binnen te treden in de ‘personal circle’ van de consument. Dit doe je volgens Nordstrom door van het centrum naar de periferie te verhuizen. In plaats van gewoon/gemiddeld/standaard te zijn moet je proberen uniek/speciaal/opvallend te zijn. De consument heeft vrijheid tot kennis, ze kan gaan en staan waar ze wilt, wie of wat ze ook maar wil zijn en wat ze wil doen. Het is voor de marketeer zaak om in te spelen op deze vrijheden, zorg dat ze jou kiezen. De kapitalistische machine houdt niet van gewoontjes. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg is dus niet genoeg.

De mens is emotioneel en emoties wekken acties op. Door in te spelen op de emotie van de consument kun je ervoor zorgen dat er positieve actie wordt ondernomen. Dit begint met een goed idee, iets wat wordt gezien als uniek.

Na de vraag van Igor Beuker hoe de marketeer moet veranderen om hier iets mee te kunnen doen sloot Kjell af met 2 adviezen.
Bekijk je dagelijkse routine en doorbreek dit patroon, doe iets wat je niet gewend bent. Verbreed je horizon. Zijn suggestie? Volgende keer dat je een feestje geeft niet je vrienden uitnodigen, maar alleen maar mensen waar je een hekel aan hebt!

En, verander iets negatiefs in iets positiefs. Volvo werd gezien als lelijk en log, nu maken ze de veiligste auto’s ter wereld.

Martin Cedergren

Na Kjell was het de beurt aan Martin Cedergren, winnaar van 18 cyberlions. Hij liet aan de hand van een 6-tal casus zien wat er bereikt kan worden door middel van het internet en hoe je dit kunt gebruiken om de consument iets van waarde te bieden. Helaas was Martin een iets wat verlegen spreker, maar zijn werk sprak voor zich. De meeste casen kwamen van eigen stal en waren voor de meesten dus onbekend. Het bekendste voorbeeld dat hij gebruikte was dat van Nike +, het sociale netwerk voor hardlopers.

Dit voorbeeld liet zien hoe je door middel van nieuwe technologie de consument iets van waarde kunt geven, zonder daar zelf verder al te veel invloed op uit te oefenen. Het belangrijkste wat Martin meegaf was dat je een tool moet creeren dat het voor de consument makkelijker en leuker maakt, dan volgt de rest vanzelf.

Jacqueline Smit

Hierna nam Jacqueline Smit het, Country Manager Online Services Group bij Microsoft het woord en zij sprak over een aantal trends die zij binnen Microsoft zag ontwikkelen. Op drie van deze trends ging ze wat dieper in:

– Online Oxygn

Iedereen is altijd en overal online. Door de opkomst van het mobiele internet zal dit zich nog verder door ontwikkelen.

– Snack Culture

Snel, kort en makkelijk. De consument wil veelal dingen in hapklare brokken consumeren. En ook dit altijd en overal.

– Statusphere

De rol van status verandert zich. Vroeger was geld een duidelijk status symbool, in een online wereld gaat het er veel meer om hoeveel vrienden je op Hyves of Linkedin hebt. Bloggers spelen een belangrijke rol. Als iets niet bevalt verschijnt dit op het internet en wordt gezien door veel mensen. Het is van belang te begrijpen wat de consument belangrijk vind.

Verder vertelde ze dat het enorm belangrijk is om de waarheid te spreken en openheid te verschaffen. Zoals Nordstrom al eerder zei in zijn verhaal, er is geen verschil meer in de informatie die een bedrijf heeft en de consument. Als je iets verbergt is het nu makkelijker dan ooit om daar achter te komen.

Het is belangrijk om als bedrijf te proberen een relevante positie in te nemen in de personal circle van de consument. Deze wordt gezien als het netwerk van vrienden, kennissen, collega’s, maar ook de sport club waar je lid van bent, de school waar je naar toe gaat en ga zo maar door. Deze personal circle zit vol met drijfveren en daar kan de marketeer gebruik van maken.

Practice what you preach

Het was een uiterst leerzame middag, alhoewel anders dan verwacht. Het belangrijkste was misschien nog wel de manier waarop dit event was aangekleed. Door deze middag in een circustent te organiseren liet Microsoft zien dat ze het niet alleen roepen, maar ook doen. Er is duidelijk gekeken hoe de grens verlegd kon worden door iets speciaals te doen. En dat is ze zeker gelukt.

Oh, en om dan toch nog even terug te komen op de waarschuwing van Igor Beuker – dit filmpje zegt alles!

[youtube QYUX8gs6NiI]

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners