088 - 120 34 00

Meerdere sitemaps ter bevordering GEO-targeting

Deze blog-post heb ik geschreven naar aanleiding van een interessant artikel dat geschreven is op Searchcowboys.com door Lisa Myers (VerveSearch). In haar blog beschrijft ze het nut van meerdere Sitemaps per domein om in de geo-targeting op een juiste manier naar voren te komen.

Het werken met verschillende talen is voor SEO altijd een grote uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat de zoekresultaten op de juiste taal worden weergegeven. Waarschijnlijk (zegt Lisa) zijn er meer sites waarbij het weergeven niet goed gaat, dan dat er sites zijn waarbij het wél vlekkeloos verloopt.

Om als voorbeeld even Frankrijk, Noorwegen en Duitsland te nemen. Dan zijn daar Pierre, Hilke en Uli. Als Pierre zoekt op iPhone, wil hij niet de resultaten krijgen die Hilke ook te zien krijgt. Nu zou Pierre misschien wel een taalwonder zijn en toevallig Noors spreken, maar het kan niet de bedoeling zijn dat er in Google.fr dezelfde resultaten naar boven komen als in Google.no.

Optie 1 om dit tegen te gaan is natuurlijk de taal waarin op de website geschreven wordt. Op zich voldoende zou je zeggen, maar.com en .co.uk zijn twee totaal verschillende locaties en het zou dus niet relevant zijn wanneer deze beide dezelfde resultaten krijgen. Deze vlieger gaat dus niet altijd op.

Optie 2 is natuurlijk de TLD (Top Level Domain) achter je website naam. Bijvoorbeeld mijnwebsite.nl rankt voor Nederland en mijnwebsite.de zou onze vriend Uli blij maken. Dit klinkt gemakkelijker dan het is, omdat bijvoorbeeld bij Hilke een groot geldbedrag nodig is om een bedrijf te laten registreren in Noorwegen, en daarbij dient het bedrijf ook een pand te hebben. Voor bijvoorbeeld Noorwegen (en waarschijnlijk nog veel meer landen) ligt het ook niet zo simpel.

Optie 3 is wanneer je een portal als .com hebt en je hierop van subfolders gebruikmaakt voor je taal-specifieke websites. Bijvoorbeeld mijnwebsite.com/fr of mijnwebsite.com/de zou dan een ideale oplossing zijn, zij het niet dat een site met de TLD .de vaak beter rankt dan een site met .com/de wanneer het gaat om dezelfde competitieve zoekwoorden.

Lisa Myers had eenzelfde probleem met een klant die een .com website heeft en voornamelijk doelde op het Verenigd Koninkrijk maar daarbij ook op Duitsland, Frankrijk, Nederland en Italië. Deze had de verschillende versies van de websites in de folders website.com/DE, website.com/FR, enzovoorts onderverdeeld. Het ranken voor deze websites van de verschillende talen, was niet om over naar huis te schrijven. Vanwege onder andere het geringe budget was het niet mogelijk om de TLD’s van .de, .fr, .nl en .it aan te schaffen.

In Google Webmaster Tools (GWT) is het mogelijk om aan je XML Sitemap je locatie toe te kennen. Vooral makkelijk wanneer het gaat om bijvoorbeeld UK en COM, maar ook BE en NL. Wat ook mogelijk is, maar bij veel mensen niet bekend, is dat je in GWT ook meerdere Sitemaps aan één en hetzelfde domein toekent.

Wat een goede optie is om dus te zorgen dat je Google het juiste signaal geeft over de taal op de website, en dus het juiste resultaat krijgt, is om voor elke verschillende taal een Sitemap toe te voegen, en wel op de volgende manier:

  1. Maak voor elke submap een andere XML Sitemap aan. Dus voor website.com/de een aparte Sitemap, voor website.com/fr een aparte Sitemap, enzovoorts.
  2. Upload deze sitemaps naar de subfolders per taal. Dus de .de Sitemap naar de webroot/DE folder en de .fr Sitemap naar de webroot/FR
  3. Verifieër de sitemaps middels Google Webmaster Tools
  4. Wanneer de sites geverifieerd zijn, ga dan naar de instellingen van de Sitemaps in GWT en selecteer het bewuste land.

Bij het onderzoek van Lisa bleek naar vier maanden een enorme toename van verkeer en rankings. Bij de Duitse taal 27% toename van het organisch verkeer en bij de Franse taal 32%.

Of deze manier van werken ook daadwerkelijk dé oplossing is, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar hopelijk kunnen we na een aantal maanden van testen iets meer zeggen over de werking van het toekennen van Sitemaps per taal in soortgelijke situaties.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners