088 - 120 34 00

Marketing & SEA activiteiten april

In navolging op mijn blog over marketingactiviteiten in de maand februari, nu een blog over marketingactiviteiten voor april. Er zijn meerdere redenen om je marketingactiviteiten af te stemmen op het seizoen. De voornaamste is uiteraard inspelen op een behoefte, door mensen aan te spreken in de juiste ‘state-of-mind.’ Het liefst op een zo origineel mogelijke manier om je te onderscheiden van je concurrenten. Dit blog gaat in op festiviteiten/activiteiten in de maand april en geeft enkele voorbeelden en tips voor marketingactiviteiten en SEA-activiteiten in het bijzonder.  Speel in op de lente, Pasen, Koninginnedag en de communieperiode!

SEA

Google raadt ons aan relevante én originele advertentieteksten te schrijven, omdat je dan opvalt, je CTR en dus je Quality Score stijgt en er wellicht meer conversies binnenkomen. Inspelen op de verschillende seizoenen en gebeurtenissen is één manier om dit te bewerkstelligen.

De eerste logische stap is het bedenken en op touw zetten van een ludieke marketingcampagne, gerelateerd aan opkomende evenementen, festiviteiten of het seizoen. Afhankelijk van je organisatie (beschik je over fysieke winkels of alleen over een webshop) richt je hierop je winkel en/of je website in. Dit hoeven geen grote veranderingen te zijn, maar aanpassingen, zodat een bezoeker niet direct je website verlaat wanneer de ‘mood’ waarin deze persoon zich bevindt bij het lezen van je advertentie, niet overeenkomt met de sfeer van je website/landingspagina. Vervolgens ondersteun je deze actie met je advertenties. Hieronder staan concrete voorbeelden.

Activiteiten in de maand april

Lente

Officieel begint de lente natuurlijk al eind maart, maar april is een echte lentemaand. Hier kunnen allerlei acties aan verbonden worden. Van de grote schoonmaak (korting op schoonmaakartikelen), bloembollen planten (bij drie bakken bloembollen de vierde gratis), tot kledingwinkels (die nieuwste voorjaars/zomercollectie) en de kapsalon (tijd voor een nieuw, luchtig kapsel…..).

Online advertentie mogelijkheden: Voorbeelden voor online kledingaanbieders: “Trek er opuit, in onze nieuwe lentecollectie” of voor schoenenverkoop: “Pumps ipv laarzen: ontdek nu onze luchtige lentecollectie!” Een mogelijke tekst voor een bloemist: “Lentekriebels? Vul je huis met bloemen. Nu 3 bossen voor de prijs van 2!” Ook voor de reisbranche biedt dit mogelijkheden: “Lentekriebels? Boek nu voordelige citytrip en geniet van voorjaarskorting!”

Pasen

Pasen en lente gaan natuurlijk hand in hand: de eerste groene blaadjes, ontluikende bloemen, jonge dieren en vrolijke kleuren. Veel internetadverteerders kunnen gebruikmaken van deze ‘state-of-mind’ van mensen om hun advertentieteksten op in te richten, maar lang niet alle bedrijven kunnen echt iets met pasen; bloemisten, chocolatiers, horecagelegenheden en winkelboulevards daargelaten. Wel is het goed je er als internetadverteerder van bewust te zijn dat vrije dagen als pasen voor extra verkeer op de site kunnen zorgen, indien je het slim aanpakt natuurlijk.

Online advertentie mogelijkheden: bijvoorbeeld voor aanbieders van huishoudartikelen: “Gourmetten met Pasen? Koop nu een gourmettoestel & krijg een refund van €25!” Of “Elektrische Citruspers. Koop nu deze voordelige pers voor een heerlijk paasontbijt!” Of voor een aanbieder van dvd’s: “Films met Pasen? Voor de leukste dvd’s ga je naar……”

Communie

Ook aan de communieperiode is niet voor alle organisaties interessant. Dit geldt echter wel voor speelgoedwinkels, kleding/schoenenwinkels, supermarkten en juweliers. Ook voor aanbieders van (digitale) camera’s kan dit interessant zijn. Deze organisaties valt aan te raden artikelen die goed verkopen in de communieperiode in de collectie op te nemen, zoals schattige (witte) jurkjes, nette schoentjes en bedelarmbandjes. Maar vergeet vooral niet de stralende ouders die er ook op hun best uit willen zien!

Online advertentie mogelijkheden: Kledingadverteerders kunnen keywords als communie, communiekleding en communiejurkjes inzetten. Speelgoedwinkels kunnen woorden als cadeaus communie etc. inzetten. Een voorbeeld van een advertentietekst is: “Communiecadeaus. Voor ieder kind wat wils. Leuk speelgoed tegen een scherpe prijs!” Of een advertentietekst voor digitale camera’s: “Camera Voordeel. Leg de mooiste momenten van uw familie voor altijd vast!”

Koninginnedag

Hoewel Nederlanders niet echt bekend staan om hun nationale trots (behalve met schaatsen en voetbal), is oranje toch altijd sterk aanwezig tijdens Koninginnedag. En aangezien Nederlanders gek zijn op korting is Oranjekorting in de week van Koninginnedag een mogelijke actie. Een hotel kan bijvoorbeeld overnachtingen aanbieden tegen een gereduceerd tarief, een banketbakker kan oranjetompoezen aanbieden en ook meubelzaken en kledingzaken kunnen op deze festiviteit inspelen. Voor adverteerders is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat men, door de vele rommelmarkten, vaak in een koopstemming is en met name in een voordelige koopstemming.

Online advertentie mogelijkheden: Als je een aanbieder bent van activiteiten, zoals een aanbieder van rondvaarten door Amsterdam, kun je hier bijvoorbeeld op inspelen door speciale Oranje rondvaarten aan te bieden. Een voorbeeld van een advertentietekst hiervoor: “Koninginnedag Amsterdam. Te druk op het Museumplein? Maak een speciale Rondvaart!” Een voorbeeld van een advertentietekst voor een restauranthouder: “Koninginnedag Menu. Geniet van een Koninklijk 3-gangenmenu! Nu zeer voordelig.” Of voor een aanbieder van waterbedden: “Koninklijk Slapen? Bekijk nu het ruime aanbod! Korting op Koninginnedag.”
Kortom, online adverteren biedt genoeg mogelijkheden om in te haken op seizoenen, feestdagen of actualiteiten voor elk budget.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners