088 - 120 34 00

Marketing- en insights event 2019: dit heb je gemist

Speciaal voor jou ging Onetomarket naar het Marketing- en insights event te Utrecht op 6 februari. Het kiezen van 5 presentaties uit een aanbod van 40+ parallel sessies en 5 master classes was nog nooit zo moeilijk. Gelukkig zijn de sheets van veel presentaties te downloaden op mie.nl.

Het evenement met onderwerpen over marketing inisights, onderzoek en analytics is de hemel voor data-analisten, insights managers, research professionals en marketeers. Het doel van deze bezoekers is netwerken en geïnspireerd worden en dit lijkt te zijn gelukt.

Tip. Heb je een sessie gemist op het Digital Analytics Congres? Op het MIE zijn de meeste interessante presentaties vaak ook nog te bezoeken. Beide events worden georganiseerd door de MOA.

Het gonsde door de honderden bezoekers die aan het netwerken waren op “het plein” bij de tientallen te bezoeken stands. Wilde je bijvoorbeeld met VR door een supermarkt lopen? Even typen op een ouderwetse typmachine? Je handen laten uitlezen met sensoren? Sjoelen? Of een nieuwe LinkedIn foto schieten. Het kon allemaal.

Dit heb je gemist

De eerste keynote van Swapfiets werd afgetrapt in Kinepolis, de grootste bioscoop van Nederland. Met het grootste inzicht toch wel en de start van een indrukwekkend verhaal: “Wat is het haakje van jouw merk?”. Swapfiets maakt gebruik van een opvallende blauwe voorband op haar fietsen. Een eenvoudige aanpassing met als gevolg een grote herkenbaarheid.

Klik hier voor een grotere weergave

Een opvallende presentatie was voor ons “10 nieuwste neuromarketing insights voor commercials en retail door Tim Zuidgeest – ST&T Research” en “Realiseer exponentiele digitale groei door middel van Digital Excellence door Mitchel Wubben – WUA en Marco van der Hut – ABN AMRO”. Toevallig ook de winnaars van de dag volgens de beoordelingen.

De 10 nieuwste neuromarketing insights voor commercials en retail

Tim Zuidgeest – ST&T Research

Bekijk de complete presentatie. Helaas zie je daar niet de complete context. Vandaar onze top 3 onderzochte neuromarketing inzichten voor je retail winkel.

  1. Het proefwerk effect. Gebruik je de rode kleur in formulieren als er een foutmelding optreed? Dit is opvallend en duidelijk. Volgens Tim is het beter om gebruik te maken van een oranje kleur voor deze meldingen. Dit valt op en wordt lang niet zo negatief ervaren. Het voelt te veel als een fout zoals die dikke rode streep als je een fout had op je proefwerk.
  2. Less is more. Het is opnieuw bewezen. Minder is beter. In dit geval bracht het Andrélon het aanbod shampoos terug van tientallen verschillende opties naar slechts 6 opties. In deze specifieke situaties steeg de omzet voor Andrélon met 30%.
  3. Drukte = kiezen voor een A-merk. Een A-merk hebben is goud waard. En vooral als het druk is. Ben je in de supermarkt en is het druk in de gangpaden? Dan ben je sterker geneigd om voor een A-merk te kiezen. Het is dan de makkelijke keus. En helemaal als het net iets lager staat in het schap dan op ooghoogte. Mensen kijken namelijk net iets naar beneden.

Realiseer exponentiele digitale groei door middel van Digital Excellence

Mitchel Wubbel – WUA en Marco van der Hut – ABN AMRO

Het gaat niet om het hebben van een goede website. Het gaat erom om de beste te zijn t.o.v. de andere aanbieders op klantervaring. Dit is Digital Excellence voor de ABN AMRO.

ABNO AMRO kreeg in 2015 een wake up call door een adviesrapport van de WUA!. En daarom ging ABN AMRO aan de slag met vindbaarheid, customer experience en conversie. Dit had een zeer positief resultaat. De WUA! maakte een benchmark o.b.v. 400 gebruikers waardoor zij de Digital Excellence konden meten met concurrenten.

Onetomarket maakt gebruik van het See, Think, Do Care-model. Ook ABN AMRO ging met dit model aan de slag. Zij hebben per klantsegment een aanpak geformuleerd voor elke fase van dit model. Dit zorgde voor duizenden nieuwe geopende rekeningen. Zowel de zichtbaarheid als de conversie is voor deze doelgroepen sterk vergroot. Ook voor ABN AMRO zat het werk en de kans in de bekende regel “Bereik de juiste mensen, op het juiste moment, met de juiste boodschap” en dat met top landingspagina’s.

Terugblik MIE 2019

Een terugblik als deze is natuurlijk niet volledig. Bekijk daarom de tientallen presentaties die zijn verschenen op MIE.nl. Het is een uitgelezen kans om een kijkje te nemen naar waar andere specialisten in je vakgebied mee bezig zijn geweest.


Onetomarket was blij met het evenement en we zijn benieuwd naar het event van 2020. Het evenement is een goede aanvulling op het Digital Analytics Congres en het bezoeken zeker waard.

Welke inzichten zijn jou bijgebleven?

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants

onze partners