088 - 120 34 00

Link Building Tips en Voorbeelden

Voor wie nog niet bekend is met link building eerst even een korte uitleg. Link building is een onmisbaar onderdeel van zoekmachine optimalisatie; het verbeteren van je vindbaarheid in zoekmachines.

Elke link vanaf een andere website naar jouw website, kan worden gezien als een stem voor jouw website. Hoe meer stemmen je hebt, hoe populairder je bent. Maar het zegt natuurlijk ook iets wie er op je stemt. Krijg je een stem van een onbekende website, heeft dat minder invloed dan een stem van een heel bekende website.

Samen met de inrichting van je website, heeft het aantal en de kwaliteit van de stemmen invloed op je uiteindelijke zichtbaarheid in zoekmachines. Zijn de stemmen voor jouw website beter dan voor een concurrent, dan sta jij er ook beter voor in een zoekmachine.
Het verzamelen van deze stemmen, oftewel de links naar je website, noemen we link building.

In dit artikel geef ik je een aantal link building tips en voorbeelden. Ik kan je alvast verklappen dat deze tips nooit 1-op-1 inzetbaar zijn voor jouw situatie of organisatie. Heb je een webwinkel, dan zijn er wellicht een paar concrete acties uit te halen, maar bovenal hoop ik je veel inspiratie te geven. Zodat jij na het lezen van dit artikel ideeën krijgt om zelf aan de slag te gaan, om met de unieke eigenschappen van jouw organisatie een eigen geluid op internet te laten horen. Want daar gaat het uiteindelijk om bij link building: Je onderscheiden van de concurrent en vanuit de kennis en kracht van je eigen organisatie de dialoog aangaan met jouw doelgroep.

Zelf ben ik overigens voor het schrijven van dit artikel geïnspireerd door een webinar van Distilled, op basis van een presentatie van Rand Fishkin van SEOmoz: 25 Sites that Earned Amazing Links (overigens een gemiste kans van SEOmoz, hadden ze de presentatie zelf gehost, dan had dit hen een extra link opgeleverd in dit artikel).

Profielen

Twitter, LinkedIn, Facebook en Hyves, voorbeelden van bijzonder succesvolle websites met miljarden links. Maar waar komen al deze links vandaan? De meeste links krijgen deze websites van hun eigen gebruikers. Mensen die ergens anders verwijzen naar hun eigen profiel. Met miljoenen gebruikers, zijn dit miljoenen links waarvoor deze bedrijven zelf dus helemaal niets hoeven te doen!

Amazon Wishlist

Hoe kan je dit idee toepassen in een heel andere situatie?

Bijvoorbeeld bij een webwinkel. Geef bezoekers van je winkel de mogelijkheid om een verlanglijstje te maken van artikelen die ze graag willen hebben. Dit verlanglijstje kunnen ze vervolgens delen met hun familie, vrienden, op een persoonlijk weblog, op fora, gastenboeken, etc… Kijk bijvoorbeeld maar naar Amazon’s Wishlist.

Organiseer je een evenement? Geef dan deelnemers van dat evenement een eigen pagina op de website, bijvoorbeeld zoals Martijn Beijk en Theo Lentjes worden genoemd op de sprekerspagina van SMX Stockholm Zo kunnen zij aan anderen laten zien dat ze daar gesproken hebben.  Je laat je deelnemers van het evenement dus link builden.

Widgets

Ook YouTube, Vimeo en SlideShare krijgen dagelijks duizenden links zonder dat ze daar zelf enige moeite voor doen. Gebruikers maken een filmpje, plaatsen dit op YouTube en embedden het vervolgens op bijvoorbeeld hun eigen website. Resultaat: weer een link voor YouTube.

Maak het voor bezoekers van jouw website ook eenvoudig om de content van jouw website te delen. Maak bijvoorbeeld gebruik van de AddThis widget. Bied jij content aan die interessant genoeg is, zorgen jouw lezers voor de links.

addthis widget

Overigens is de AddThis widget direct een mooi voorbeeld: In elke widget van AddThis, wat op duizenden websites gebruikt wordt, is een link verwerkt naar de website van AddThis. Ze bieden gratis een stukje techniek aan wat gebruikt kan worden op andere websites, en in ruil daarvoor krijgen ze een link terug.

Een widget waarmee bezoekers specifieke content van jouw website op hun eigen website kunnen plaatsen is natuurlijk helemaal mooi. Denk bijvoorbeeld aan het eerder genoemde verlanglijstje in een webwinkel. Je kan natuurlijk een link naar dit verlanglijstje op je website zetten, maar nog mooier is het als je dit verlanglijstje helemaal op jouw eigen manier direct kan laten zien op je website.

Great (and User Generated) Content!

TwitPic, of van Nederlandse bodem; MobyPicture, zijn websites waar je met je mobiele telefoon eenvoudig foto’s naar kan uploaden. Je wilt vervolgens natuurlijk deze foto’s ook aan iedereen laten zien, waardoor je de link naar TwitPic gaat verspreiden.

TwitPic

Grappige content doet het ook goed. Een strip over waarom thuiswerken zowel fantastisch als vreselijk is, heeft ruim 4.000 links vanaf andere websites. Er zijn 68 duizend mensen op Facebook die het leuk vinden en het is meer dan 10.000 keer op Twitter geplaatst.

Heb je content die interessant, grappig, leuk, leerzaam is voor anderen? Of kan je bezoekers van je websites jouw content laten verrijken? Dan biedt dit mogelijkheden voor link building.

Social Media is Hot!

Het is een cliché, maar media zoals Facebook en Hyves kunnen in korte tijd een enorm bereik realiseren. Dit levert je zeker niet altijd links op, maar vestigt indirect wel de aandacht op jouw dienst of product, wat uiteindelijk weer voor de nodige links kan zorgen. Inmiddels alweer een jaar geleden, maar een mooi voorbeeld daarvan is de Facebook campagne van Ikea:

Het klassieke link building

Ik noem het maar even klassiek, echt een woord is er niet voor. Alle voorbeelden en tips van link building die ik hierboven heb genoemd, komen voort uit een goed business concept. Of een slimme marketing strategie. Of een flinke dosis creativiteit en inzicht. Feit is dat het vanuit een organisatie zelf komt en de links op organische wijze tot stand komen.

Er is ook een andere manier van link building. Die helaas nog vaak gebruikt wordt en helaas ook nog steeds effectief kan zijn. Ik heb het dan over het e-mailen van webmasters. Het benaderen van startpagina’s voor een link. Het achterlaten van reacties op blogs voor een link. Het aanmaken van gratis blogs om daarop je eigen artikelen en links te verspreiden. Het bouwen van een link wheel.

Het rendement bij deze manier van link building is erg laag. Als er een keer een webmaster reageert op het zoveelste verzoek om een link, mag je heel erg blij zijn. Daarnaast hebben links vanaf de startpagina’s, startje.nu, startkabels etc. nauwelijks waarde en zijn links in een reactie bijna altijd nofollow, wat inhoudt dat ze niet door Google worden gevolgd. Met het aanmaken van allerlei gratis blog accounts om daarop je eigen artikelen te verspreiden ben je natuurlijk gewoon bezig het internet te vervuilen.

Kortom: Niet doen! Wat is uniek aan jouw organisatie? Wat heb je te vertellen? Op welke manier kan je het internet verrijken? Heb je een goed antwoord op die vragen, volgen de links vanzelf. Het helpt om daarvoor de nodige inspiratie op te doen door gewoon eens rond te kijken en met de juiste mensen te praten.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants

onze partners