088 - 120 34 00

Kies je mobiele platform

Het ontwikkelen van smartphone apps blijft een grote investering. Voornamelijk omdat er meerdere platformen zijn met elk hun eigen gebruikersgroep. Maar welke systemen moet je kiezen om het grote publiek te bereiken? En waarmee zet je in op het grote geld?

Eind vorig jaar werd Android aangewezen als het meest gebruikte besturingssysteem op smartphones in Nederland. Uit onderzoek van TNS NIPO bleek dat op 36 procent van de smartphones op Android draaide. Gevolgd door iOS, waar 23 procent van de toestellen gebruik van maakte, en minder populaire systemen als Symbian (16 procent), Blackberry (13 procent) en Windows Mobile (11 procent).

De dominantie van Android werd afgelopen juni bevestigd door een bericht van All About Phones over onderzoekscijfers van GfK. Volgens de verkoopcijfers van alle verkochte telefoons in april, was 38 procent een Androidtoestel. Een mijpaal, zo bleek. Voor het eerst waren er meer toestellen met Android verkocht dan dumbphones – telefoons zonder een smartbesturingssysteem:

Verkoopmarktaandeel per platform, april 2012. Bron: allaboutphones.nl

Deze mijpaal betekende voor Android ook bijna een verdubbeling van het aantal verkochte toestellen in een jaar tijd. Een flinke uitbreiding van de marktdominantie van Android in Nederland, waarmee zij de concurrentie, inclusief aartsrivaal Apple, ver achter zich laat:


Nederlands marktaandeel verkoop, gemiddelde april 2011 t/m april 2012. Bron: allaboutphones.nl

Over de grenzen
Maar niet alleen in Nederland is Android dominant. Volgens de IDC Worldwide Mobile Phone Tracker vinden we over de grenzen dezelfde verdeling: de enige die in de buurt komt van het 61,0 procent wereldwijde marktaandeel van Android is het iOS van Apple met 20,5 procent. Beiden houden de concurrentie, waaronder BlackBerry (7,2 procent) en Windows Phone (5,2 procent), hiermee ver op afstand.

Downloads en gebruik
Met dit enorme marktaandeel in verkopen heeft Android in 2011 ook, met een aandeel van 44 procent, de wereldwijde downloadmarkt weten te veroveren. Naar verwachting zal zij in 2012 zelfs de mobiele-appmarkt in de Verenigde Staten naar zich toetrekken, en hierin Apple voorbij gaan.

Wel is de verkoop van grote hoeveelheden toestellen hiervoor noodzakelijk, blijkt uit onderzoek van Nielsen. 88 procent van de iPhone-gebruikers downloadt namelijk apps downloaden, terwijl ‘maar’ 74% van de Android smartphonegebruikers dit doet. Daarbovenop zijn iPhone-gebruikers loyaler in het gebruik van gedownloade apps; de groep ‘heavy users’, die een app gemiddeld 10 of meer keer gebruiken, telt bij iOS 35%, terwijl dit bij Android slechts 23% van de gebruikers is.

Verder in de tijd
Android hoeft voorlopig, als we de voorspelling van het IDC mogen geloven, echter niet te vrezen voor het verliezen van de toppositie. Want waar Android nu op haar piek zit en de komende vier jaar haar wereldwijde marktaandeel zal zien dalen, zal iOS in deze zelfde periode voorbijgestevend worden door een opkomend Windows Mobile:

 

Worldwide Smartphone Operating System 2012 and 2016 Market Share and 2012-2016 Compound Annual Growth Rate. Bron: IDC

De oorlog  tussen deze mobiele giganten zal voornamelijk uitgevochten worden op de Chinese markt. Hoewel Apple-producten mateloos populair zijn in China, heeft zij daar (nog) geen overeenkomst met China Mobile, terwijl deze provider twee derde van de een miljard Chinese mobiele bellers als klant heeft. Dit biedt ruimte voor het nieuwere en goedkopere Windows Mobile om marktaandeel te veroveren. Wat ze overigens niet slecht afgaat: in mei van dit jaar maakte Michel van der Bel, COO Greater China Region bij Microsoft, al bekend dat de verkoopcijfers van Windows Phone die van Apple overstijgen.

Ontwikkelaars vs. consumenten
Maar waar Android de slag om de consumenten wint, lijkt ze de strijd om de ontwikkelaars hopeloos te verliezen van Apple. Eind 2011 stonden namelijk tegenover elke nieuwe Android-app bijna drie nieuwe iOS-apps:

New project starts, iOS vs Android. Januari t/m december 2011. Bron: Flurry Analytics

De reden voor ontwikkelaars om eerst voor iOS te kiezen lijkt daarbij simpel te zijn: ze verdienen er (veel) meer aan. Als oorzaak noemen ze in de kern drie redenen:

  1. In tegenstelling tot iOS is Android sterk gefragmenteerd. Er zijn veel verschillende Androidtoestellen met verschillende systeemversies, waar geen enkelvoudige oplossing voor is. Het testen, uitbrengen en onderhouden van Android-apps is hiermee vele malen intensiever. En het is vrijwel onmogelijk om een werkende app beschikbaar te stellen aan de volledige Android-gebruikersgroep.
  2. iOS en Android bieden gebruikers de mogelijkheid om hun credit card direct aan het platform te koppelen om voor en in apps te kunnen betalen. Maar vooralsnog maken meer iOS-gebruikers hier gebruik van. Dit komt voornamelijk omdat Apple al vanaf 2003 (met de verkoop van digitale muziek via iTunes) deze mogelijkheid biedt, terwijl Android hier pas in 2008 mee is begonnen toen zij telefoons op de markt brachten. De achterstand die Google in deze tijd heeft opgelopen hebben ze nog niet in kunnen halen. Daarnaast biedt Android geen mogelijkheid om direct met je bankrekening te betalen terwijl Apple dit wel doet. In landen waar een credit card geen vanzelfsprekendheid is, vraagt dit om een work around van Android-gebruikers.
  3. iOS-gebruikers zijn eerder bereid te betalen voor of in een app dan Android-gebruikers.

Google weet dat Android alleen écht veel groter kan worden als zij de ontwikkelaars achter zich krijgt en probeert dan ook met man en macht de grootste knelpunten weg te nemen. Onder andere door fabrikanten te beperken in aanpassingen aan Android, zodat updates sneller en gelijkmatiger doorgevoerd kunnen worden. En door nieuwe laagdrempelige betaalmogelijkheden uit te rollen, waaronder betalen voor apps via je telefoonrekening.

De juiste keuze
De strijd van de platforms om zieltjes te winnen is dan ook verre van gestreden. Wel lijken koplopers Android en iOS hun toppositie voorlopig niet uit handen te geven. Wil je met je app in Nederland of daarbuiten het grote publiek bereiken, dan lijkt Android de juiste keuze. Terwijl vooralsnog ‘het grote geld’ is te verdienen met een focus op iOS. Blijf echter scherp op Windows Mobile, dat met een grote slag in China snel een aanzienlijk deel van de wereldwijde consumenten- en ontwikkelaarsmarkt kan veroveren. Een ontwikkeling waar je mogelijk nu al op in wilt spelen.

 

Een eerdere versie van dit artikel is eerder gepubliceerd op Emerce.nl

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners