088 - 120 34 00

Kerst Shoppen: Consumenten massaal op zoek naar Koopzondagen

De periode voor kerst zorgt elk jaar weer voor volle winkelstraten en bedrijvig winkelende consumenten met tassen vol kerstcadeaus. Maar in het jachtige leven van alledag is er eigenlijk te weinig ruimte qua tijd om de vele kerstinkopen allemaal in te kunnen slaan. Oplossing: met z’n allen shoppen op de koopzondag voor Kerst. Zoekgedrag van de consument in Google leert dan ook dat het zoeken naar een koopzondag vlak voor kerst ook dit jaar weer door het dak is geschoten.

Gezien het huidige economische klimaat zou men juist verwachten dat de kerstinkopen wellicht op een lager pitje gezet zouden gaan worden. Eerder onderzoek toonde echter al uitkomsten dat dit slechts maar deels het geval zal zijn. De intentie om kerstinkopen te gaan doen lijkt dan ook alleen maar toegenomen, wat gestaafd kan worden door onderzoek van Q&A research waarin wordt verwacht dat meer consumenten kerst zullen gaan vieren met cadeaus.  De stijging in zoekvolume naar koopzondagen vlak voor kerst bevestigd dit gegeven dan ook nog eens. Consumenten zullen tijdens deze dagen dan ook massaal nog de laatste kerstcadeaus inslaan.

Maurice de Kunder, eigenaar & oprichter van www.koopzondagen.net bevestigd dit gegeven nogmaals. “De periode voor kerst is er een spectaculaire stijging zichtbaar op de site. Het lijkt er op dat er juist meer dan ooit wordt gezocht naar koopzondagen rond deze periode om zo vlak voor kerst toch nog de laatste kerstinkopen in te slaan.”  De feiten afgemeten met behulp van Google Trends voor websites bevestigen dan ook de woorden van de Kunder.

Interessant blijft dan ook het inzicht in consumentengedrag wat af te lezen is aan de hand van zoekgedrag in Google. Voor gemeenten & bedrijven biedt dit dan ook mogelijkheden door in te springen op het belang van de consument voor een  koopzondag. Gemeenten zouden de termen koopzondag/koopzondagen in combinatie met de plaatsnaam dan ook eens naast het zoekgedrag in de zoekmachine moeten leggen en van daaruit in moeten spelen op de vraag naar een koopzondag op basis van seizoenspatronen.

Kortom gebruik maken van middelen als Google Trends kan helpen in winstmaximalisering van de koopzondag voor het plaatselijk MKB binnen gemeenten. Door actief in te spelen op de vraag van de markt, kunnen gemeenten de meest geschikte dagen voor een koopzondag bepalen.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners