088 - 120 34 00

Jouw e-mail database sneller, dieper en efficiënter segmenteren?

Heb je altijd gezocht naar een manier om makkelijk een goede selectie te maken in je e-mail marketing database? De e-mail marketing tool Clang biedt sinds kort een nieuwe feature om makkelijk ingewikkelde selecties te maken in de database.

Handig wanneer je een profiel wilt opbouwen van bijvoorbeeld mensen die het afgelopen jaar vaker producten in de categorie ‘series’ kochten. Hier wil je op in spelen door een specifieke mailing te sturen naar deze mensen, omdat zij een bepaalde mate van betrokkenheid hebben getoond. Met de nieuwe feature van Clang kun je snel de juiste doelgroep aanspreken zonder ingewikkeld programmeerwerk te verrichten.

Feature
De nieuwe feature wordt ook wel de DataModeler genoemd. Met deze nieuwe feature kun je relaties leggen tussen de verschillende databases in het systeem. Niet alleen een één op één relatie, maar een één op meer relatie. Erg handig wanneer je tot in de puntjes een selectie wilt maken voor een specifieke e-mailing. De data kan uit verschillende bronnen komen, denk hierbij aan Excel lijsten, maar ook aan koppelingen tussen verschillende datasystemen. Daarna is binnen een paar klikken je doelgroep opgebouwd. Het voordeel is dat alle data verplaatst is naar de tool Clang, waarna je snel selecties kunt maken. Hierdoor hoef je niet te werken met losse bestanden en je bezig te houden met importeren van verzendlijsten.

De uitdaging
Stel je hebt een webwinkel waar je dvd’s verkoopt. Bij de verkoop houd je bij of iemand vaak uit de categorie ‘series’ dvd’s koopt.  Binnenkort komt er een nieuw seizoen uit van de serie Dexter en je wilt deze graag promoten. Concreet heb je al bedacht dat je mensen wilt benaderen die in het verleden drie verschillende seizoenen van Dexter hebben besteld.

Welke data heb je nodig?
Voor het bouwen van bovenstaand profiel heb je drie tabellen nodig. Deze tabellen hebben onderling een relatie met elkaar, zodat je de juiste selectie kunt maken van een database gebaseerd op een één op meer relatie. In onderstaande voorbeeld kun je zien hoe deze opgebouwd is.

 

Clang Flow

Op basis van bovenstaande tabellen ga je een profiel opbouwen om de juiste selectie te maken van je e-mail database. Het eerste seizoen van Dexter werd uitgebracht in 2008. In je eerste selectie zoek je naar alle bestellingen na 2008. In de tweede selectie zoek je in de categorie series naar alle bestellingen met de naam Dexter. Als laatste wil je het aantal bestellingen tellen waarbij mensen minimaal drie bestellingen hebben gedaan waarin de naam Dexter voorkomt. Op deze manier maakt het niet uit welke seizoenen iemand besteld heeft. Nu is de te mailen doelgroep klaar voor gebruik.

Het versturen van de e-mail
De selectie van de doelgroep is nu klaar. Voor het versturen van de mail wordt onderstaande voorbeeld gebruikt. In de mail wordt vermeld dat deze persoon vaker iets besteld heeft van Dexter. Deze mensen worden als eerste op de hoogte gebracht en ontvangen de serie, na reservering, op de dag van verschijning. Als extra trigger wordt bij het reserveren een poster bijgesloten.

dexter

Wil je sneller, dieper en efficiënter segmenteren? Dan biedt deze feature uitkomst. Al je platte data worden nu ineens relationeel. Niet alleen simpele maar diepgaande selecties. Wil je meer informatie? Neem dan contact op met één van onze consultants.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners