088 - 120 34 00

4 manieren om je mobiele bezoekers te analyseren met Google Analytics

Er zijn tegenwoordig nog maar weinig mensen die zonder hun mobieltje kunnen leven. En wij gebruiken onze mobiel dan ook al lang niet meer alleen om te bellen of sms’en. Met de nieuwste smartphones browsen, Twitteren, Whatsappen, sms’en we en werken we onze LinkedIn en Facebook profielen bij.

Maar wat betekent dit nu voor de websites en webshop? Steeds meer klanten bezoeken websites via hun telefoon en kopen zelfs producten via hun iPhone of iPad. Ook wordt er steeds meer mobiel geadverteerd en komen er per dag tientallen applicaties bij.

Hoe kan je hier als webwinkelier en website op inspelen? En belangrijker nog, hoe kan je de mobiele bezoekers en hun gedrag doormeten? Wat is het rendement van je mobiele advertenties en wat kan je met deze informatie?

Er zijn meerdere mogelijkheden om het mobiele verkeer op je website te analyseren binnen Google Analytics:

1. Door het overzicht ‘Google Mobile’

Dit rapport is ingericht met drie elementen (1) sitegebruik, (2) doelset en (3) e-commerce. Hierbij kan je ook kijken naar de zoekwoorden die zijn gebruikt voor de verschillende besturingssystemen (lees: telefoons). Dit is interessant om te analyseren; gebruiken de mobiele bezoekers andere zoekwoorden dan de bezoekers die de website bezoeken via hun browser? En wat zegt dit over je groep mobiele bezoekers?

In dit overzicht kun je ook bekijken wat de conversiecijfers van deze groep mobiele bezoekers zijn (binnen het tabje e-commerce). Je kunt de totale opbrengst, transacties, conversiepercentage e.d. per besturingssysteem zien. Het is interessant om te zien welke producten je nu verkoopt via de mobiele apparaten van je klanten. En verschillen de bestsellers die je via mobiel verkoopt t.o.v de producten die je via de ‘normale’ computer verkoopt?

2. Filters

Naast de standaard zaken die je ziet in Google Analytics kan je ook een apart mobiel profiel en daarbij behorende filters instellen waardoor je de beschikking hebt over alle rapporten voor de mobiele gebruikers. Dit wil zeggen dat je een geheel apart profiel hebt, gesegmenteerd op alleen gebruikers met een mobiele telefoon. Dit biedt een tal van mogelijkheden om analyses te doen.

Om een mobiel profiel op te stellen, kan je filteren op bronnen die de resolutie van 320×480 of kleiner hebben. Dit werd een tijd geleden geadviseerd, maar is vandaag de dag achterhaald. Je meet dan alleen de gebruikers die een oudere telefoon of computer gebruiken. Echter de nieuwe geavanceerde mobieltjes hebben een hoge resolutie (zoals een iPad) en worden daarom niet gemeten in het bovengeschetste profiel.

Daarentegen kan je wel een filter opzetten op basis van het besturingssysteem van de bezoeker. Voordeel hiervan is dat je kunt kiezen welke gebruikers jij als ‘mobiel’ beschouwt. Wellicht vind je iPad bezoekers geen mobiele gebruikers, dan kan je deze weglaten in het segment.

3. Profiel

Een andere mogelijkheid is om een nieuw website profiel op te zetten voor bijvoorbeeld mobiel.onetomarket.nl (of een geheel andere account aan te maken, zodat je alleen een aparte UA code op de mobiele website plaatst). Dit is afhankelijk van de situatie van de desbetreffende website.

Dit betekent dat je een aparte account/profiel hebt om alleen de mobiele gebruikers te meten. Dat wil zeggen dat je alle rapporten binnen Google Analytics kan toepassen op deze bezoekers.

4. Geavanceerd segment

Om op een gemakkelijke manier mobiele gebruikers te segmenteren kun je gebruikmaken van de optie ‘geavanceerde segmenten’. Hierbinnen kan je een ‘eigen’ segment aanmaken of kiezen voor een bestaand segment. Zoals in de afbeelding te zien is, is er een bestaand segment ‘mobiel verkeer’.

Dit segment kan je ook toepassen in relatie tot het totaal aantal bezoekers. Dit geeft veel inzicht in de verschillen tussen de twee segmenten, bovendien laat het duidelijk zien hoe groot bijvoorbeeld het aandeel mobiele bezoekers is ten opzichte van het totaal.

Als je binnen geavanceerde segmenten alleen wilt segmenteren op bijvoorbeeld de Android toestellen dan kan je een nieuw geavanceerd segment aanmaken op basis van besturingssysteem (zie de afbeelding hieronder). Dit betekent dat je heel diep kunt gaan in het segmenteren van je verkeer en je mobiele bezoekers.

Nu je weet hoe je de mobiele gebruikers kunt segmenteren is er nog de vraag: wat zijn dan interessante zaken om te onderzoeken? Hieronder een aantal praktische voorbeelden:

1. Campagnes
Campagnes kunnen getarget worden op alleen desktop- en laptop computers, maar je kunt ook aangeven dat je ‘gevonden wilt worden’ door andere mobiele apparaten met een internet browser.

Met deze informatie is het natuurlijk interessant om te weten of daadwerkelijk bezoekers via hun mobiel op bepaalde campagnes geklikt hebben. Hoe bereik je dit? De mogelijkheden staan hierboven beschreven, als voorbeeld kies ik de volgende aanpak. Ga naar campagnes binnen Analytics, hier het geavanceerd segment mobiel en totaal aanvinken. Met deze cijfers kan je heel duidelijk zien welke campagnes het goed doen en welke converteren. Bovendien kan je de verschillen zien tussen de mobiele en browser bezoekers en de interactie met de campagnes.

2. Zoekwoorden
Als je weet welke campagnes het via mobiel goed doen, is het ook nog interessant om te weten welke zoekwoorden populair zijn onder de mobiele gebruikers. De opzet voor dit rapport werkt hetzelfde als voor campagnes. Hiermee kan je wederom een onderscheid maken in goed lopende zoekwoorden in browser en mobiel. Bezoekers zoeken met hun mobiel anders dan met hun browser.

3. Bestemmingspagina
Als laatste is het erg interessant om te zien welke de meest populaire bestemmingspagina’s zijn voor de mobiele bezoekers. En hoe verschilt dit van bezoekers met een reguliere browser? Hierbij kan er ook gekeken worden naar het bouncepercentage; is de pagina niet wat de bezoeker ervan verwacht? Dit is afhankelijk van het doel van de pagina, is het een blog dan is een hoog bouncepercentage te verwachten.

Wat kunnen we nu met deze inzichten?
Aangezien steeds meer mobiele bezoekers hun mobieltje gebruiken om informatie te zoeken of wellicht producten te kopen, wil je natuurlijk bereikbaar zijn voor deze groep bezoekers. Mobiele gebruikers zoeken ook vaak als ze onderweg zijn; ze zoeken naar lokale resultaten van bijvoorbeeld restaurants en winkels.

Met je webanalytics kan je erachter komen waar je bezoekers naar zoeken, welke content ze bekijken, welke mobieltjes ze gebruiken en welke bezoekers het beste converteren. Door ook te kijken naar de schermbreedtes van de mobiele apparaten kan je je mobiele diensten verbeteren.

Je kunt als website overwegen om een app te ontwikkelen (zoals steeds meer websites doen). Maar als je mobiele bezoekers prima overweg kunnen met je huidige site dan is het niet nodig om een app te ontwikkelen. Let in je analytics vooral op de groei van je bezoekers. Is er een trendlijn te ontdekken (tijdsvergelijking)? Is er bijvoorbeeld een explosieve groei?

Heel concreet: om succes te kunnen beoordelen, kan je kijken naar het bouncepercentage, conversiepercentage en e-commerce succespercentage. Je kunt ook naar de doelen kijken. Als je een apart profiel of account voor je mobiele gebruikers hebt opgezet kan je ook funnels gaan onderzoeken. Kunnen de mobiele gebruikers deze doorlopen?

Dus wees je bewust van de steeds groter wordende groep mobiele gebruikers en segmenteer deze groep zodat je heel gerichte analyses kunt doen en hierop acties kan ondernemen!


Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners