088 - 120 34 00

Internet meest gebruikte medium onder jongeren

Internet is na TV en radio het derde medium waar wij Nederlanders de meeste tijd aan besteden

Internet is na TV en radio het derde medium waar wij Nederlanders de meeste tijd aan besteden. Dat blijkt uit het jongste mediaconsumptieonderzoek onder 1.200 Nederlanders van 15 jaar en ouder van Interview NSS (in opdracht van IAB Nederland).

In Nederland hebben nu ruim 10 miljoen mensen toegang tot internet waarvan 87% via breedband. Gemiddeld besteedde men eind 2006 de meeste tijd (36%) aan televisiekijken, gevolgd door radio (31%) en internet (20%). Aan dagbladen en tijdschriften worden respectievelijk 8% en 5% van de beschikbare mediatijd besteedt. Onder jongeren is internet inmiddels het meest gebruikte medium. Van alle tijd die beschikbaar is voor media neemt het medium in deze groep met 43% de eerste plaats in.

Het jaarlijkse IAB Mediaconsumptieonderzoek laat zien dat men in 2006 gemiddeld 62 minuten per dag aan internet besteedt. Het populairst zijn nog altijd surfen (22 minuten), e-mailen (21 minuten) en chatten (13 minuten). De sterkste stijgers zijn telefoneren via internet, online bankieren en het downloaden van videobestanden, ook al worden hieraan nog slechts minuten per dag besteed.

Meest interessante resultaat van het onderzoek is in mijn ogen de convergentie van mediaconsumptie. Zo blijkt bijvoorbeeld dat een derde van de ondervraagden wel eens radio beluistert via internet. In 2005 was dat nog minder dan een kwart. Dat geldt ook voor het telefoneren via internet, dat steeg van 8% naar 25% in een jaar tijd en blijkt vooral onder vrouwen erg populair. TV kijken via internet steeg van 7% naar 16%.

Bron: IAB

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners