088 - 120 34 00

Inspelen op actualiteiten middels SEO kan dat

Met SEO is het een stuk lastiger om in te spelen op actuele hypes nieuws dan met bijvoorbeeld Google Adwords Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is Sterker nog het is de moeite waard om het toch te proberen want de click through rates vanuit organische zoekresultaten zijn erg hoog

Met SEO is het een stuk lastiger om in te spelen op actuele hypes & nieuws dan met bijvoorbeeld Google Adwords. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is… Sterker nog: het is de moeite waard om het toch te proberen, want de click through rates vanuit organische zoekresultaten zijn erg hoog!

Het loont dus om met SEO in te spelen op actuele gebeurtenissen.

Maar hoe krijg je dat voor elkaar, jezelf realiserend dat SEO is een per definitie traag proces is? Je moet immers eerst het een en ander maken, dat moet vervolgens terechtkomen in de zoekmachine index en vervolgens moet het hoge posities gaan innemen… Dat is een proces wat enkele weken tot vaak zelfs maanden in beslag neemt…

Twee wegen naar Rome
Zonder dat ik nu aanspraak maak op volledigheid en ook zonder dat ik technisch word, bespreek ik hier twee wegen die je kunt bewandelen en hun voor- en nadelen.

Optie 1: Regeren is vooruitzien
Nu kun je veel trends zien aankomen. We weten allemaal wanneer de Olympische Spelen zijn en wanneer het vakantieseizoen begint. Je maakt een overzicht van de aankomende hypes en rekent uit hoeveel tijd je nodig hebt om een pagina in te richten voor bijvoorbeeld mensen die weg willen rond de kerst en bekijkt hoeveel tijd het doorgaans duurt voordat wijzigingen aan je site in Google verschijnen (ga rustig uit van 1 tot 2 maanden). Die tel je bij elkaar op en je weet op welke datum je ongeveer van tevoren de content voor je special kerstactie geplaatst moet hebben.

De pagina van de kerstactie laat je na afloop van de actie staan, zodat het gedurende het jaar lekker kan incuberen en volgend jaar zelfs nog sterker meedoet in de zoekmachine resultaten…

Optie 2: Carpe Diem
Een andere mogelijkheid is dat je gebruik maakt van de freshbot. Googlebot kent namelijk twee gezichten: die van de zogenaamde ‘freshbot’ en de ‘deepbot’. De zoekmachine houdt rekening met het feit dat mensen niet zitten te wachten op verouderde informatie. Daarom spidert de freshbot altijd nieuwe informatie op het web en geeft ze, voor een kleine periode, extra aandacht in de zoekmachine resultaten.

Met andere woorden: nieuwe pagina’s krijgen 15 minutes of fame waarin ze zich kunnen bewijzen. Daarna zakken ze weer terug.

Voor- en nadelen
Nu heeft elke route voor- en nadelen. Hieronder som ik ze kort op:

Optie 1: voordelen:
– je kunt historie en (zoekmachine-)autoriteit opbouwen gedurende een langere periode;
– in deze periode kun je je pagina’s bijstellen, indien nodig;
– dezelfde actiepagina hergebruik je bij een volgende gelegenheid weer;
nadelen:
– je kunt geen gebruik maken van de 15 minutes of fame spotlights op het moment dat je ze het hardst nodig hebt;
– wat doe je met deze actiepagina’s in de tijd dat de actie niet loopt?

Optie 2: voordelen:
– er is potentie voor een relatief hogere positionering;
– dit is ideaal voor tijdelijke en eenmalige acties;
– is ook heel goed te combineren met acties in andere kanalen, zoals e-mail, Adwords, banners, persberichten, etc.;
nadelen:
– wat doe je met deze pagina als de actie afgelopen is?
je hebt maar

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners