088 - 120 34 00

Infographics! De kunst van datavisualisatie

InfographicBezoek een willekeurige blog en je vindt Infographics. De verzender wil een boodschap versturen aan zijn ontvangers. Dit kan door middel van tekst, maar ook door middel van een visuele weergave. Het principe is zo oud als de weg naar Rome. We zien overal om ons heen al Infographics en de Infographic heeft ook zijn weg naar de online wereld gevonden. Inmiddels wordt deze verheven tot een ware kunstvorm. Maar heeft dit nou echt een meerwaarde voor een boodschap?

Verkeersborden, pictogrammen op toiletdeuren en de route aanduiding in het bushokje. Overal zien we Infographics. Het woord is een afkorting van het Engelse ‘Information Graphic’ en heeft als doel het inzichtelijk en herkenbaar maken van informatie. Veelvoorkomende graphics als metrokaarten en plattegronden met buslijnen zijn bij ons allen bekend, maar de Infographics die verschijnen op internet zijn van een hele andere gradatie. In het verwerken van de informatie zit relatief weinig tijd omdat dit, in de meeste gevallen, korte en bondige kopjes zijn. In de opmaak daarentegen zitten vaak de nodige uren. Goede Infographics maken de informatie en boodschap erachter duidelijk. Steengoede Infographics zijn daarentegen ook nog eens prachtig om te zien.

Waar het enige jaren geleden nog ging om een paar kleurige grafieken en schema’s, worden nu uitgebreide thema’s en iconen ontworpen om de informatie weer te geven. Hier en daar zien we zelfs complete animaties verschijnen om informatie verder toe te lichten. Sommige auteurs nemen zelfs niet meer de moeite een begeleidende tekst te schijven bij de infographic en laten de tabellen, grafieken en animaties voor zichzelf spreken. Dit gaat helaas niet altijd ten goede van het doel van de Graphic: het verduidelijken van informatie. Een goede Infographic voldoet aan de volgende vier punten:

infographic internet of things

Intel©

  • Formaat
    Houd het simpel. Probeer niet teveel informatie in één afbeelding weer te geven. Het gaat in een infographic om het snel inzichtelijk maken van informatie.
  • Kleuren
    Bepaal van te voren het kleurenschema. Denk goed na over welke kleuren bij elkaar passen en welke gevoelens deze oproepen bij jezelf en bij je lezers.
  • Graphics
    Zorg dat de modellen die gebruikt worden passen bij het onderwerp. Bij een informeel onderwerp mag je best wat flitsende graphics gebruiken. Probeer ook andere graphics te gebruiken dan je medeschrijvers. Je wilt immers niet dat je harde werk wordt gezien als saai en bekend.
  • Inhoud
    Schrijf conclusies en geen hele verhalen, zorg voor nieuwe en interessante feiten en vermeld bronnen bij de vermelde informatie zodat lezers hier dieper op in kunnen gaan mochten zij dat willen. 

 

Software

Na wat onderzoek te hebben gedaan naar het maken van Infographics kom ik al snel tot de conclusie dat er een behoorlijke hoeveelheid creativiteit nodig is om mee te doen tussen de opvallende graphics. Er zijn tal van gratis online tools en software pakketten waar je fantastische graphics kan maken. Dit alleen wanneer je enigszins creatief bent aangelegd en enige kennis bezit over de werking van deze programma’s. Hier is een uitgebreide instructie voor wanneer je in Adobe Illustrator werkt.

Toegevoegde waarde binnen Analytics.

De uitkomsten van een Analyse worden tegenwoordig al in strakke graphics weergegeven aan de klant zodat dit alles overzichtelijker en luchtiger wordt. De belangrijkste zaken komen naar voren en de minder interessante zaken van dat moment blijven even achterwege. Is er dan nog een toegevoegde waarde van een uitgebreide infographic? Ja, ik denk het wel. Mensen zijn van nature visueel aangelegd. Zij zullen veel makkelijker praten wanneer het voor iedereen duidelijk aangegeven staat waar het over gaat. Dit kan nog wel eens lastig zijn wanneer er een enorme hoeveelheid informatie voor je neus komt waar men niet dagelijks in zit.

Daarbij kan de weergave van gegevens erg bepalend zijn voor de gevoelens die daarbij ontstaan. Wanneer het goed gaat met de resultaten van een bedrijf kunnen de goede gevoelens verder ontwikkeld worden. Wanneer dit meerdere maanden achtereenvolgens aan de hand is: zet eens een aantal interessante of bijzondere ontwikkelingen in een infographic! Dit kan een ander inzicht op de gegevens creëren waardoor nieuwe kansen of bedreigingen aan het licht komen.

Deze zakelijke gegevens zijn erg interessant maar een bedrijf bestaat ook nog steeds uit mensen. Mensen van vlees en bloed die tevreden en trots zijn over de resultaten van hun bedrijf en dit graag willen delen met hun collega’s. En zeg nou zelf, een mooie, strakke en kleurige poster in de kantine is toch veel leuker dan een verzameling cijfers in tabellen?

Heb jij zelf tips en tricks voor het maken van Infographics? Deel ze met de andere!

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners