088 - 120 34 00

IAB meldt absolute daling uitgaven beeldreclame web

Nederlandse adverteerders gaven afgelopen kwartaal 12 procent meer uit aan tekstadvertenties dan vorig kwartaal

Nederlandse adverteerders gaven afgelopen kwartaal 12 procent meer uit aan tekstadvertenties dan vorig kwartaal. Bedrijven beginnen button en banners duidelijk te mijden. Inmiddels geven adverteerders bijna 60 procent van hun reclamegeld uit aan tekstadvertenties bij bedrijven als Google en Yahoo. Dat blijkt uit een kwartaalonderzoek dat Nielsen Media Research uitvoerde voor IAB Nederland. Het onderzoek omvat de online mediabestedingen bij 21 exploitanten en advertentienetwerken.

IAB Nederland meldt dat er 40 procent meer aan aan online display advertenties, zoals banners en skyscrapers, is uitgegeven ten opzichte van het derde kwartaal van 2005. De brancheorganisatie meldt echter niet dat er voor het eerst sprake is van een absolute daling aan bestedingen aan beeldreclame. In het tweede kwartaal van 2006 gaven adverteerders nog 34 miljoen euro uit aan grafisch opgemaakte advertenties, afgelopen kwartaal was dat nog 30,6 miljoen.

In het derde kwartaal van 2006 werd voor 71 miljoen euro uitgegeven aan bijvoorbeeld tekstadvertenties, e-mailreclame, buttons, banners, contentintegratie en sponsoring. De advertentiemarkt ontwikkelde zich op het web echter bijna niet. In het tweede kwartaal van 2006 gaven adverteerders namelijk 70 miljoen euro uit. Afgelopen kwartaal slechts 1 miljoen meer.

De grootste verschuiving is te zien bij de verdeling van de reclamegelden. In het tw

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners