088 - 120 34 00

Hoeveel bezoekers zet uw website om in klanten?

Optimalisatie is een veelgebruikt woord wanneer er over online marketing wordt gesproken. Merkwaardig genoeg optimaliseren de meeste bedrijven slechts tot aan de voordeur, en laten ze de website buiten beschouwing. Uiteraard heeft de website ook een enorme invloed op de conversiegraad, en het uiteindelijke succes van online marketing.

Het aankoopproces van een klant is grofweg in te delen in drie stappen: Acquisitie, Conversie en Retentie. Op het moment wordt er vooral veel aandacht geschonken aan acquisitie. Hier wordt ook de optimalisatie doorgevoerd. Conversie vindt echter plaats op de website, en wordt gedeeltelijk beïnvloed door de acquisitiebron. De ervaring die een bezoeker heeft op de website is natuurlijk ook sterk bepalend voor de stap conversie, en beïnvloed ook retentie. Het rendement van alle campagnes komt aanzienlijk hoger te liggen als de website ook wordt geoptimaliseerd.
Conversieoptimalisatie is daarom de volgende logische stap. Dit is het verbeteren van de bezoekerservaring met als doel zo veel mogelijk bezoekers om te zetten in tevreden klanten.

Het overgaan tot een conversie wordt grotendeels bepaald door emotie, en wordt ondersteund door rationeel denken. Een bezoeker ervaart een website op gevoelsbasis en dat kan een actie triggeren of juist blokkeren. Zaken als navigatie, afbeeldingen, headlines, lay-out, en zelfs de kleur van de knoppen hebben invloed op deze ervaring. Hoe weet je wat het beste werkt voor jouw doelgroep?

Gelukkig is er een groep mensen die deze vraag heel goed kan beantwoorden. Dit zijn de bezoekers die dagelijks op je website komen. Bij conversieoptimalisatie schotelen we verschillende versies van pagina’s voor aan bezoekers, en laten we hen zo zelf het meest optimale ontwerp kiezen.

Er zijn verscheiden tools beschikbaar voor het uitvoeren van de testen. Google’s Website Optimizer en Omniture’s Test&Target zijn hier op dit moment waarschijnlijk de bekendste voorbeelden van. Deze tools faciliteren conversieoptimalisatie en veranderen zo de website in een conversielaboratorium. Ze maken het testen van verschillende pagina’s mogelijk en nemen het technische en statistische gedeelte voor hun rekening. Door het testen van verschillende ontwerpen kunnen we nu gemakkelijk bekijken welke versie de meeste conversies oplevert. Het mooie is hierbij dat de bezoeker er totaal geen hinder van ondervind.

Bedrijven als Google en Amazon zijn letterlijk continu bezig met het testen, meten en optimaliseren van hun pagina’s. Zij weten ook dat een negatieve site ervaring een negatieve impact heeft op de perceptie van uw merk. Met tools als de website optimizer is er eigenlijk geen geldige reden meer om niet aan conversieoptimalisatie te doen. De kosten van testen zijn immers tijdelijk, de winst behaald na optimalisatie is blijvend.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners