088 - 120 34 00

Hoe social media SEO beinvloedt

Zo op de grens van 2010 en 2011 is het goed na te denken over welke impact social media op organische rankings zullen hebben. Eigenlijk is iedereen het er wel over eens dat links geplaatst op Twitter of Facebook een impact hebben op je rankings. Rand Fishkin gaat zelfs nog een stuk verder door te zeggen dat zelfs een vermelding van je merk- of domeinnaam een impact zal hebben op je rankings.

De vraag die we ons meer en meer moeten stellen is hoe zoekmachines alle Tweets, likes, krabbels, e.a. social media uitingen beoordelen. Welke algoritmes bewegen achter de wondere wereld van vermeldingen, links via URL shorteners en directe links? Omdat het niet nodig is het wiel nogmaals uit te vinden, zou er maar zo een sterke relatie kunnen zijn tussen hoe Google ‘normale’ backlinks en social media links weegt.

Laten we al brainstormend tot een paar mogelijke relaties komen:

  • Backlinks worden o.a. beoordeeld op hun variatie aan (C-class) IP-adressen. Als deze lijn wordt doorgetrokken zal Google kijken naar het aantal social media links en citaten uit verschillende (deel)netwerken. Simpel gezegd: als A en B beiden via Twitter linken naar jouw site, nemen deze links in waarde af als A en B elkaars followers zijn.
  • Op het gebied van bad neighborhood zijn er meerdere paralellen te trekken tussen normale linkbuilding en social media link building. De belangrijkste loopt wat mij betreft via de lijn van link farms. Bij link farms is het telkens weer dezelfde site die backlinks genereert met de meest fantastische anchorteksten. Dit heeft uiteraard veel weg van geautomatiseerde retweets.
  • Voor linkteksten geldt dat je een natuurlijke verdeling wilt. Alleen maar mooie linkteksten is simpelweg niet geloofwaardig. Binnen social media worden de ‘linkteksten’ vaak overgenomen (door bijv. retweets), maar toch is het een positief signaal als je meerdere linkteksten hebt. Met linkteksten doel ik hier uiteraard op URL’s, al of niet via shortener services. Indien er meerdere URL shorteners gebruikt worden om op jouw homepage uit te komen, is het aannemelijk dat er verschillende groepen mensen bij betrokken zijn welke elkaar niet hebben beïnvloed.
  • Bij backlinks weten we dat sites die recentelijk nieuwe links hebben gekregen makkelijker ranken dan sites die alleen oude links hebben. Bij social media links zien we hetzelfde. Social media links zijn vaak hypegevoelig en niemand leest oude Tweets terug. Mijn vermoeden is dat als je site een continue stroom van nieuwe social media links verzamelt, dit een unieke situatie en een zeer sterk rankingsignaal is.

Autoriteit worden

Het is belangrijk om social media links te krijgen van betrouwbare autoriteiten. En net als in de linkbuilding wereld, wordt je een autoriteit door

  • goede content te bieden
  • populair te zijn (centraal te staan in de social graph)
  • jezelf over een langere periode te bewijzen
  • niet over alle onderwerpen van de wereld schrijven
  • opmerkelijk te zijn (meetbaar in aantallen retweets)

Mijn vermoeden is dat de algoritmes achter het oude link building voor een groot deel ook valide zullen zijn in de wereld van social media links.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners