088 - 120 34 00

Hoe claim je je positie: De nieuwe invloeden op je zoekresultaten pagina.

Op 27 juli organiseerde Onetomarket weer een SEO webinar. Ditmaal zoomden we in op de nieuwe invloeden op je zoekresultaten pagina. Hoe haal je meer uit je SEO resultaten? In dit artikel een samenvatting van de belangrijkste ontwikkelingen en learnings voor de toekomst. Wat zijn de veranderingen in het zoeklandschap en wat moet je doen om op de golf te blijven surfen in plaats van kopje onder te raken.

Vroeger was het allemaal een stuk simpeler en overzichtelijker. Je kon zoeken op images, video en nieuws. Tegenwoordig komt daar veel meer bij kijken. Een belangrijke ontwikkeling hierin is de lancering van Google Search Plus Your World (GSPYW). Dit is in Nederland nòg niet erg groot, het is echter wijsheid om hier al wel helemaal klaar voor te staan, zodat je er meteen de vruchten van  kunt gaan plukken zodra het in Nederland begint te groeien.

GSPYW

Wat is GSPYW nu precies? Het maakt je zoekresultaten socialer en persoonlijker en daardoor relevanter. Dit gebeurt onder andere door bijvoorbeeld je Google Drive documenten/foto’s etc (de vroegere Google Docs en tevens grote concurrent van DropBox) terug te laten komen in je zoekresultaten pagina. Maar ook door informatie die door mensen uit je Google + kringen een +1 hebben gekregen weer te geven (en voorrang te geven) in je zoekresultaten.

Google zet hier zwaar op in. Ze plaatsen zelfs Google + pagina tussen de betaalde resultaten. Zie het voorbeeld hieronder waarin de Google + pagina van de nieuwe Samsung Galaxy S3 wordt vertoond.

Zoals je ziet is Google bereid hier geld voor te laten liggen, het gaat immers ten koste van ruimte voor AdWords resultaten. Hiermee dwingt Google iedereen mee te gaan in de Google + golf. Als je slim bent, stap je dus nu ook op de G+ boot en blijf je de concurrentie voor. Wat is hiervoor nodig? Een Google+ pagina met unieke content en een actieve benadering.

Wat zijn de belangrijkste rankingfactoren hierbij?

  • +1’s zijn belangrijk
  • Hoeveelheid kwalitatieve posts ook!
  • Pages krijgen voorkeur
  • Replies per post zijn een kleine factor
  • Reshares zijn niet belangrijk
  • Reach: ERG BELANGRIJK

Bij het laatste punt gaat het niet om het feit dat je zelf veel anderen in je cirkels hebt geplaatst, maar juist dat zij jou ook terug geplaatst hebben in hun eigen cirkels.

Velen zullen nu denken, dan ga ik toch zelf profielen maken en Google voor de gek houden om op die manier zo hoog mogelijk te ranken. Helaas, zo simpel is het allemaal niet. Google kan namelijk zien hoe je netwerk in elkaar zit (Social Graph); hoe ben je verbonden met al je collega’s, vrienden, de hockeyclub etc.

Op die manier zie je alle verbanden tussen alle kringen/profielen. Deze profielen hebben allemaal gemeenschappelijke delen, en dat is wat “faken” zo lastig maakt. Je zou dan namelijk ook alle gemeenschappelijke delen moeten “faken” en dat is haast onmogelijk. Deze gemeenschappelijke eigenschappen moeten namelijk gedeeld worden over heel het netwerk, de interactie hiertussen moet geloofwaardig zijn voor Google.

 Local

Google zet verschillende manieren in om Google + te pushen onder zijn gebruikers. Zonder actieve gebruikers immers geen succes. Naast het vermelden van Google + pagina’s tussen de betaalde resultaten heeft Google dan ook Local vervangen door Google+. Als je een geclaimd local resultaat wilt, zul je als organisatie je locatie moeten claimen via Google+. Wederom een manier om Google + noodzakelijk te maken voor organisaties.

Drive

Google Drive is ook een product dat terug gaat komen in de zoekresultaten. Het oude “google docs” wordt namelijk gebruikt om je zoekresultaten mee aan te vullen. Als je zoekt op een onderwerp waarover je ook documenten of foto’s op Google Drive hebt opgeslagen, zullen deze op je zoekresultatenpagina naar voren komen. Dit maakt dus de resultaten persoonlijker en wellicht relevanter, maar er zijn ook nadelen te noemen hierbij. Er worden namelijk organische posities ingenomen door de resultaten uit Drive, dit gaat ten kosten van de normale ruimte voor organische resultaten waardoor het nog lastiger wordt om op pagina 1 te verschijnen.

 Rich snippets

Om de ruimte die je als zoekresultaat krijgt, optimaal te benutten, kunnen er rich snippets ingezet worden. Tegenwoordig zie je bijvoorbeeld steeds vaker sterretjes (recensies) in de organische zoekresultaten vermeld staan. Om de sterretjes te laten vertonen, moet je zelf een technische implementatie doen in je CMS. Dit is geen ingewikkelde handeling en het voordeel is dat Google dit meteen 1 op 1 laat zien. De sterretjes zorgen ervoor dat je resultaat meer opvalt en meer betrouwbaarheid uitstraalt.

Deze sterretjes zijn trouwens ook mogelijk voor AdWords, ze werken alleen wel anders! In AdWords zul je nooit minder dan 3 sterretjes zien, dan wordt het simpelweg niet vertoond. Maar het grootste verschil is wel dat het bij AdWords niet om een bepaalde productpagina gaat, maar over de gehele website! Google haalt deze beoordeling dan ook uit een externe bron (bijvoorbeeld trustpilot). Voordeel hiervan is dat het dus een stuk eerlijker is dan de sterretjes bij de organische zoekresultaten.

Terug naar de richsnippets bij de organische resultaten. De mogelijkheden voor  het inzetten van rich snippets zijn zeer breed. Denk hierbij aan informatie over; personen, producten, recepten, evenementen etc. Hieronder een voorbeeld van Bol.com die de prijzen van de producten en de beschikbaarheid toont in de zoekresultaten:

Benut alle mogelijkheden

Het is belangrijk dat je op de hoogte bent van al deze mogelijkheden bij het opzetten van je website. Alleen dan kan je op alle mogelijke manieren hierop inspelen en de juiste informatie meegeven waardoor de zoekresultaten meer waarde hebben voor de zoeker.  In de toekomst staat er namelijk nog veel meer op ons te wachten. Als je kijkt op www.schema.org  zul je zien dat je bijna alles van meta informatie kunt voorzien. Daarom ook onze tip: houdt continue in de gaten wat er allemaal mogelijk is en maak er gebruik van. Kijk hiervoor bijvoorbeeld wat er al in de US gelanceerd is en hou ons blog regelmatig in de gaten om op de hoogte te blijven van SEO ontwikkelingen. Zo blijf je de concurrentie voor!

Belangrijke les die we moeten onthouden is dat SEO meer is dan standaard organische posities verwerven.  De  “one trick ponies”, de partijen die eerder altijd enkel op linkbuilding of  onsite optimalisatie hebben geleund, gaan het erg moeilijk krijgen. Je moet blijven proberen alle mogelijkheden te pakken die er zijn om je SEO resultaten zo optimaal mogelijk te houden.

Wilt u  de gehele webinar terugkijken? Dit kan op de pagina over onze Online Marketing Webinars.

 

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners