088 - 120 34 00

Het WK is voorbij, Conversies Stijgen Weer

Het WK van 2010 is ten einde. De Oranje spelers zijn huiswaarts gekeerd en het gewone leven gaat weer verder. Terwijl de Nederlandse supermarkten extra omzet draaiden gedurende het WK, liep de verkoop van vliegtickets en vakantiereizen gestaag terug.

Nederland zat massaal aan de buis gekluisterd tijdens de vele spannende wedstrijden van het Nederlands elftal in Zuid-Afrika. Veel voetballiefhebbers bleven speciaal voor het WK in Nederland en stelden hun vakantie uit. Vliegtuigmaatschappijen zagen hierdoor het online verkeer op hun website afnemen. Nadat de WK finale op zondagavond werd gespeeld, zagen we een behoorlijke stijging van het aantal zoekopdrachten naar lastminute vliegtickets en vakantiereizen.

In bovenstaande grafiek zie je de conversie ontwikkeling van een vliegtuigmaatschappij tijdens het WK. Het aantal conversies is aanzienlijk toegenomen nadat Oranje op 11 juli de laatste wedstrijd heeft gespeeld van het WK. Vooral zonbestemmingen waaronder Italië, Griekenland en Turkije zijn erg populair. Ook Spanje blijft in trek bij de Nederlandse vakantiegangers. Tijdens voorgaande wereldkampioenschappen bleek eveneens een forse stijging van de vraag naar vliegtickets en vakantiereizen na uitschakeling van het Oranje elftal.

Niet alleen reisorganisaties zagen het aantal conversies afnemen, maar ook andere webwinkels zagen het zoekverkeer teruglopen tijdens het WK. Zo vond er tijdens het WK minder zoekverkeer plaats op websites voor klussers. Met name op de dagen dat het Nederlands elftal in actie kwam lag het zoekverkeer bijna stil. In de grafiek hieronder is deze ontwikkeling heel duidelijk te zien.

Er zijn uiteraard ook webwinkels die wel wisten te profiteren van de situatie rondom het WK. Zo hebben de vele webshops die oranje artikelen aanbieden een stijging gezien in het aantal bezoekers en conversies tijdens het spektakel in Zuid-Afrika. Ook de websites van diverse biermerken blijken naar aanleiding van promotieacties meer verkeer op hun websites waar te nemen.

Kortom, het is duidelijk dat het WK in Zuid-Afrika veel invloed heeft gehad op het zoekverkeer van de Oranjefans. Nu het WK 2010 ten einde is kijken we al weer uit naar het EK in 2012 en het WK in 2014.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners