088 - 120 34 00

Het Google Gadget Fenomeen

Google Gadgets; Wat houdt het nu precies in en wat kun je er eigenlijk mee? Momenteel zijn er nog veel onduidelijkheden rondom deze ‘nieuwe’ advertentievariant van Google. Zo is het sinds 2006 immers al mogelijk om Google Gadgets te creëren. Maar aan het eind van 2007 werden de mogelijkheden voor Gadgets omvangrijker met de invoering van Gadget Ads, waarmee kan worden geadverteerd binnen het Google Content Netwerk. Daarnaast bieden Gadgets natuurlijk ook nog talrijke mogelijkheden binnen Social Media. Maar wat kunnen deze gadgets nou betekenen voor je online marketing inzet en wat zijn de mogelijkheden en vereisten van deze gadgets?

Gadget Ads the Basics
Wat is een Google Gadget nu precies?

  • Een Google Gadget is een interactieve rich media applicatie welke uit verschillende vormen kan bestaan, dit kan bijvoorbeeld een micro-website zijn, een flash applicatie of een video.
  • Google Gadgets zijn inzetbaar via verschillende kanalen namelijk het Google Content Netwerk, iGoogle en Social Media. Tevens kunnen Google Gadgets toegevoegd worden aan webpagina’s en aan de desktop van de gebruiker.
  • Gadgets kunnen worden gecreëerd met behulp van de Google Gadget Editor (GGE).

Google Gadgets versus Gadget Ads
Nu bekend is wat een Google Gadget inhoud is het ook belangrijk om te weten dat er verschillen zijn tussen Gadget Ads en Google Gadgets. Over het algemeen zijn deze redelijk hetzelfde. Voor Gadget ads geldt echter dat deze enkel inzetbaar zijn in het Google Content Netwerk, daar waar Google Gadgets inzetbaar zijn voor zowel social media als iGoogle. Voor Gadget ads geldt bovendien dat er een click url toegevoegd dient te worden aan de code evenals dat de Ad moet voldoen aan de voorwaarden van Google.

Google Content Netwerk
Binnen het content netwerk van Google is het sinds eind 2007 mogelijk om te adverteren met Gadget Ads. Dit houdt in dat gadget ads kunnen verschijnen op websites waarop Google Adsense draait en die tevens de mogelijkheid bieden om beeld & videoadvertenties te vertonen. Voor Gadget Ads geldt net zoals voor beeld & videoadvertenties dat er geadverteerd kan worden door middel van placement targeting. Hiermee kan binnen adwords worden gekozen op welke sites de Gadget Ad daadwerkelijk vertoond gaat worden. Op deze manier kan dan ook een juiste afstemming tussen doelgroep en advertentie-uiting worden gerealiseerd.

iGoogle
iGoogle is de gepersonaliseerde startpagina van Google met momenteel zo’n 1,5 miljoen gebruikers in Nederland. Op deze pagina kunnen verschillende add-ons worden geplaatst welke dan ook bekend staan als de Google Gadgets. Deze Gadgets kunnen vervolgens makkelijk onderling gedeeld worden met andere gebruikers. Hierdoor ontstaan er mogelijkheden voor virale effecten van Gadget Ads. Populaire gadgets zullen dan ook gedeeld worden onder de gebruikers.

Social Media
Social media is een kanaal bij uitstek waar een succesvolle gadget kan leiden tot een zeer interessante virale actie. Netwerksites als Friendster, hi5, Hyves (sinds 15 mei), LinkedIn, en MySpace ondersteunen dan ook al de mogelijkheid om Gadgets te implementeren die zichtbaar zijn op het persoonlijke profiel van de gebruiker. Met behulp van de Google Gadget Editor en de Open Social API kunnen er dan ook Gadgets gemaakt worden die ingezet kunnen worden op social media sites.

Website add-ons
Ook websites zelf kunnen Gadgets plaatsen en een bijbehorende ‘Add to Google Button’, waarmee gebruikers direct een gadget toe kunnen voegen aan hun iGoogle startpagina. Op deze manier kan de gadget naast het content netwerk, iGoogle en social media tevens gepromoot worden vanuit de webpagina zelf. Om een voorbeeld te zien, klik dan op de bijstaande button om het Onetomarket blog toe te voegen. Add to Google

Add to Google Button

Online Marketing Kansen
Momenteel lijken de online marketing kansen van Gadget Ads dan ook vooral te liggen in de hoek van virale acties. Naast het feit dat het erg makkelijk is om gadgets te delen met elkaar via iGoogle en Social Media netwerken kan er tevens op grotere schaal aandacht aan worden besteed met behulp van het content netwerk. Een strategie zou dan ook kunnen zijn om Gadget Ads in het content netwerk in te zetten om awareness te creëren voor het product en om hiernaast de Gadget te lanceren via Social Media en iGoogle om virale effecten te creëren. Op deze wijze kan de consument dan ook erg betrokken raken bij het product gezien de interesse in de gadget en daarnaast door de vele contactmomenten met de gadget via iGoogle en zijn/haar persoonlijke profiel. Maar of een Gadget Ad campagne dan ook een daadwerkelijk succes wordt valt of staat uiteindelijk toch bij de originaliteit/functionaliteit van de Gadget zelf.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners