088 - 120 34 00

Het display netwerk binnen AdWords


Binnen AdWords is het mogelijk te adverteren in het zoeknetwerk en het display netwerk (voorheen het content netwerk) van Google. Het zoeknetwerk bestaat uit de traditionele zoekmachine van Google:

Daarnaast bestaat het  display netwerk, dit zijn websites die aangeven ruimte te hebben op hun site voor Google advertenties. Op deze manier is het mogelijk een latente behoefte aan te spreken van een klant en bijvoorbeeld aan je branding te werken. Binnen deze campagnes is het mogelijk advertentieteksten en banners in te zetten.

Deze display campagnes kunnen op verschillende manieren worden ingezet, die hieronder worden besproken:

1. Display campagne met zoekwoorden
Als eerst is het mogelijk een display campagne op te zetten, waarbij zoekwoorden worden ingekocht. Deze opzet is redelijk gelijk aan een zoeknetwerk campagne. Wij raden af eenzelfde campagne te targetten op het zoeknetwerk en het display netwerk. De reden hiervan is dat over het algemeen andere CPC’s worden betaald en andere zoekwoorden zijn vereist.

Binnen een display campagne met zoekwoorden, zoekt Google een algemeen thema uit je opgegeven zoekwoorden. Het is daarom niet aan te raden om meer dan 15 zoekwoorden op te geven, want dan is Google minder goed in staat om een centraal  thema te bepalen. Dit is ook één van de redenen waarom het niet wenselijk is je zoeknetwerk campagne tegelijk in te zetten in het display netwerk;  maak hier een aparte campagne voor aan.

Om het moment dat Google een thema heeft bepaald aan de hand van de zoekwoorden, zal je advertentietekst worden vertoond op websites die over dit thema gaan. Het is belangrijk te monitoren op welke websites je advertentieteksten worden vertoond en eventuele sites waar je niet op gevonden wilt worden als negatieve sites toe te voegen.

Voorbeeld: het is mogelijk dat het centrale thema uit een display campagne vliegtickets is. Het is mogelijk dat je advertentietekst dan wordt vertoond op een pagina die over een vliegtuigongeluk gaat. Denk dus ook goed na over de negatieve zoekwoorden, zoals ‘ongeluk’ en ‘crash’.

2. Display campagne met placements
Naast het inzetten  van zoekwoorden is het ook mogelijk een display campagne op te zetten, waarbij alleen maar placements worden ingezet. Dit zijn specifieke sites waar je op vertoond wilt worden, ongeacht het onderwerp. Je hoeft dus geen zoekwoorden in te kopen. Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn dat je online uitjes in Amsterdam verkoopt. Het is dan interessant om de website: dagjeinamsterdam.nl te targetten en ervoor te zorgen dat je advertentie op deze pagina komt te staan, ongeacht de inhoud van de pagina. Dit is alleen mogelijk als deze website ook aan heeft gegeven bij Google ruimte te hebben op hun website voor Google advertenties.

3. Display campagne met zoekwoorden en placements
Als je een zoekwoorden display campagne hebt opgezet, is het mogelijk te monitoren op welke websites je uiteindelijk bent geplaatst met de bijhorende resultaten. Het is mogelijk om websites die voor goede resultaten zorgen een hoger CPC bod te geven dan andere websites. Je dient dan de websites uit je ‘automatic placements’ te verplaatsen naar je ‘managed placements’.

Houd hierbij wel rekening dat je altijd voor de optie kiest: Relevant pages across the entire network:

4. Display campagne met zoekwoorden en placements

Het is ook mogelijk om een combinatie te kiezen van zoekwoorden en placements. Dit betekent dat je alleen op de websites wordt vertoond die je target en waar het onderwerp uit je zoekwoorden voorkomt. Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn dat nu.nl wordt getarget en dat je alleen op deze site wordt vertoond als het over kinderkleding gaat. Op deze manier ben je zo relevant mogelijk. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je minder impressies zal krijgen bij deze optie, omdat je zeer specifiek bent.

Hierbij moet je altijd zorgen dat je kiest voor de optie:  Relevant pages only on the placements and audiences I manage:


Conclusie en aanbevelingen
Er zijn dus vier verschillende manieren om het display netwerk in te zetten binnen Google. Heb je nog geen idee op welke websites je vertoond wilt worden, dan is aan te raden om voor de optie met zoekwoorden te kiezen. Op deze manier worden er thema gerelateerde websites bij de advertentietekst geselecteerd.

Nadat de campagne een tijdje loopt is het aan te raden deze campagne te optimaliseren en  goed presterende websites te verplaatsen naar je managed placements en slecht presterende als negatieve websites toe te voegen, zodat je hier niet meer op vertoond wordt.

Is het belangrijk om onder controle te houden op welke pagina je advertenties worden geplaatst, dan is aan te raden voor de optie met placements of de combinatie van placements en zoekwoorden te kiezen. Houd er wel rekening mee dat je veel minder impressies zal krijgen, omdat je een specifiek aantal websites target.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners